26

Re: Botercreme 'scheurt' bij afsmeren :(

Nikkiiieee schreef:
Esther68 schreef:

Begrijp het scheuren niet zo  :think:  en ben ook benieuwd naar een foto. Mijn 1:1 vind ik al erg dun na 10 minuten mixen. Is  jouw bc, met gesmolten boter en melk, dan niet bijna vloeibaar? Net zo vloeibaar als yoghurt bedoel ik....

Nou misschien heb je daar wel gelijk in, weet in eigenlijk niet. Ik doe poedersuiker met gesmolten boter mengen, dan krijg je beetje zanderig goedje en dan met (ong.) een eetlepel melk maak ik het tot een mooi en glad geheel.

Wat gebruik jij voor bijv een klein boltaartje als ik mag vragen? Hoeveelheid/afweging etc :)

Wanneer je de zachte (evt in magnetron maar niet laten smelten) boter eerst 7 minuten laat mixen, dan de gezeefde poedersuiker erbij, dan nog eens 7 minuten mixen is het zo zacht dat er geen melk meer bij hoeft.
Voor een 12 cm gebruik ik ongeveer  bc 25:25
Mijn taarten zet ik trouwens ook gelijk met vullen al op een mdf-plaatje. Is stabieler dan een kartonnetje  ;).

27

Esther68 schreef:
Nikkiiieee schreef:
Esther68 schreef:

Begrijp het scheuren niet zo  :think:  en ben ook benieuwd naar een foto. Mijn 1:1 vind ik al erg dun na 10 minuten mixen. Is  jouw bc, met gesmolten boter en melk, dan niet bijna vloeibaar? Net zo vloeibaar als yoghurt bedoel ik....

Nou misschien heb je daar wel gelijk in, weet in eigenlijk niet. Ik doe poedersuiker met gesmolten boter mengen, dan krijg je beetje zanderig goedje en dan met (ong.) een eetlepel melk maak ik het tot een mooi en glad geheel.

Wat gebruik jij voor bijv een klein boltaartje als ik mag vragen? Hoeveelheid/afweging etc :)

Wanneer je de zachte (evt in magnetron maar niet laten smelten) boter eerst 7 minuten laat mixen, dan de gezeefde poedersuiker erbij, dan nog eens 7 minuten mixen is het zo zacht dat er geen melk meer bij hoeft.
Mijn taarten zet ik trouwens ook gelijk met vullen al op een mdf-plaatje. Is stabieler dan een kartonnetje  ;).

Oke dus gewoon kamertemp de boter laten worden? En is die 25:25 voor 2 lagen of heb je meestal aan 1 genoeg? Las dat je eerst een crumbcoat meestal hebt n daarna de 2e laag doet zodat het mooi wordt?

Ik ga ook zeker die mdf plaatjes laten maken! Vraag jij ze terug aan de klant of niet? :)

28

ben ik ook weer even ;)

De meeste mensen geven uit zichzelf de plaatjes al terug (tenminste bij mij)  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

29

Nikkiiieee schreef:
Esther68 schreef:
Nikkiiieee schreef:

Oke dus gewoon kamertemp de boter laten worden? En is die 25:25 voor 2 lagen of heb je meestal aan 1 genoeg? Las dat je eerst een crumbcoat meestal hebt n daarna de 2e laag doet zodat het mooi wordt?

Ik ga ook zeker die mdf plaatjes laten maken! Vraag jij ze terug aan de klant of niet? :)

Ik bewaar mijn boter wel in de koelkast maar doe deze even in de magnetron (10 tot 20 sec) zodat deze hetzelfde is als op kamertemperatuur. De 25:25 is alleen om mee af te smeren. Voor de vulling, heb ik uitgerekend, gebruik ik ong 7 gr mix. Dit is voor 1 laag.
Soms krijg ik het plankje terug, maar ik vraag het nooit terug. Wanneer zij erover beginnen of ik het plankje terug wil zeg ik altijd dat wanneer ze het toch weggooien ik het dan wel graag terug wil  ;) Oh ja, ik smeer 2x af, dus inderdaad eerst een crumbcoat  :Y

30

Oh dus in principe maakt het niet uit of ik het in de magnetron doe of op kamertemp laat komen? Als de boter maar niet gesmolten is :P? En dus 2x een laag erop? Nou dat moet vast lukken :D

Oke, nou dan denk ik dat ik hetzelfde aanhoud over die mdf plaatjes, Carien zei ook al dat de meeste mensen het gewoon terug geven dus dat komt vast goed!

31

Hoi,

Ik haal altijd 1 dag van te voren de boter uit de koelkast. Soms leg ik deze er niet eens in maar gewoon in een kastje. Ik smeer meestal ook af met 1:1 en maak gewoon standaard een pakje boter klaar. Wat ik over hou bewaar ik in de koelkast.

Tegenwoordig smeer ik heel graag met MBC af. Tja wel meer werk maar ik vind gewone BC eigenlijk niet zo lekker. (lust geen boter) en met de MBC werken vind ik heel fijn. Ook hier maak ik weer een pakje boter klaar en bewaar het overige in de koelkast of vriezer. Het is lekker zacht spul en vind het mooi en makkelijk afsmeren.

Het recept vind je hiernaast bij recepten. Ik maak altijd die swiss mbc en dan de verhouding 1:2:2

Succes

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!