1

Onderwerp: Botercreme 'scheurt' bij afsmeren :(

Hoi allemaal,

Ik heb nu al een paar keer verschillende botercremes gemaakt, en heb gemerkt dat als in teveel boter gebruik het te zacht en te boter wordt maar als in bijv 1:1 gebruik rn ze het na het afsmeren in de koelkast, dat het gaat scheuren :(

Smeer ik het er te dik op misschien of toch niet de juiste verhoudingen? Ik vind de botercreme mix van funcakes niet lekker dus ik volg het recept van 'The Hummingbird Bakery'.

Ook maak ik mijn eigen biscuit en als ik het in lagen snijd is het altijd kruimelig, heb ik het dan te luchtig geklopt :$?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik wil zo graag ook een keer een strakke taart hebben haha :)

2

Re: Botercreme 'scheurt' bij afsmeren :(

:think: d'r zitten hier en daar wat spelfouten (autocorrectie denk ik dan :grr: ) waardoor het niet duidelijker wordt...

bedoel je dat wanneer je met 1:1 afsmeert, dat de botercrèmelaag dan scheurt, nadat de taart in de koelkast heeft gestaan? :think:  :think:

hoe dik smeer je dan af?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

foto?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Bij 1:1 kan je niet gauw verkeerd gaan in de verhoudingen lijkt me. ;) Wel lekker lang mixen. Ik mix eerst de boter 10 min. en dan de poedersuiker erdoor en nog 10 minuten mixen. Je hoeft maar heel dun af te smeren als je biscuit mooi glad is.

Dat kruimelen van je biscuit bij snijden kan je wat verminderen door m eerst een nacht in een dichte plastic zak te laten rusten voor je m doorsnijdt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Carien schreef:

:think: d'r zitten hier en daar wat spelfouten (autocorrectie denk ik dan :grr: ) waardoor het niet duidelijker wordt...

bedoel je dat wanneer je met 1:1 afsmeert, dat de botercrèmelaag dan scheurt, nadat de taart in de koelkast heeft gestaan? :think:  :think:

hoe dik smeer je dan af?

Ja inderdaad autocorrect... Erg vervelend en sorry daarvoor!

Ja klopt, als ik het dan in de koelkast heb gezet en daarna eruit haal om te bekleden zitten er kleine scheurtjes in. Echt tot de cake, dus redelijk diep.

Ik smeer het denk ik té dik af, maar als ik het minder dik doe komen er kruimels van de cake doorheen en wordt het nooit mooi glad :(

6

Sonj@ schreef:

foto?

Heb ik helaas niet sorry! Maar misschien dat ik vanavond nog een taartje maak. Hoop alleen niet dat ik dan weer hetzelfde probleem heb, vandaar graag jullie hulp hierbij !

7 Laatst bewerkt door Carien (13-09-2012 10:20)

ik smeer eerst heel dun af, idd incl kruimels :Y (in engels heet het dan ook een crumbcoat ;) ).

een kwartier in de koelkast, opstijven, dan nog een dun laagje eroverheen; daar zitten dan dus geen kruimels meer in :nooo

Weer in de koelkast en als laatste er een warm, droog mes langshalen, om de bc nog strakker te krijgen :)

8

Mirjam5 schreef:

Bij 1:1 kan je niet gauw verkeerd gaan in de verhoudingen lijkt me. ;) Wel lekker lang mixen. Ik mix eerst de boter 10 min. en dan de poedersuiker erdoor en nog 10 minuten mixen. Je hoeft maar heel dun af te smeren als je biscuit mooi glad is.

Dat kruimelen van je biscuit bij snijden kan je wat verminderen door m eerst een nacht in een dichte plastic zak te laten rusten voor je m doorsnijdt.

Goede tip! Dank je wel.

Ik gebruik het volgende als botercrème:
- gesmolten boter
- poedersuiker
- beetje melk

Dus moet ik het dan alsnog 10min laten mixen? Kan het dan niet gaan schiften? Of komt het juist door de melk dat het niet goed pakt op de taart? Ik gebruik hetzelfde recept namelijk ook voor mijn toefjes op de cupcakes en daar werkt het altijd/ziet t er goed uit?

9

Carien schreef:

ik smeer eerst heel dun af, idd incl kruimels :Y (in engels heet het dan ook een crumbcoat ;) ).

een kwartier in de koelkast, opstijven, dan nog een dun laagje eroverheen; daar zitten dan dus geen kruimels meer in :nooo

Weer in de koelkast en als laatste er een warm, droog mes langshalen, om de bc nog strakker te krijgen :)

Ohh oke! Ga ik dat zeker proberen :D. Kan ik het het beste met een paletmes aanbrengen de lagen of is dat gewoon wat je zelf het prettigst vindt werken? :)

10

Kan ook met een gewoon mes, met de botte achterkant, die is meestal wel recht.
Maar als je een paletmes hebt.... ;)

11

Begrijp het scheuren niet zo  :think:  en ben ook benieuwd naar een foto. Mijn 1:1 vind ik al erg dun na 10 minuten mixen. Is  jouw bc, met gesmolten boter en melk, dan niet bijna vloeibaar? Net zo vloeibaar als yoghurt bedoel ik....

12

Haha dan gebruiken we hem ook maar he!

Ik ga straks bakken, dus ik hou je op de hoogte en wellicht heb ik je hulp nog nodig  :o

13

Wat ik me bedacht tijdens het wandelen met de hond (dan krijg ik vaak heldere momenten O-)  ;) )....

:think: Scheurt de bc al in de koelkast, of wanneer je de taart eruit haalt?
In dat laatste geval: waar staat je taart op? Op een enkel kartonnetje verbuigt een taart snel, waardoor je scheuren krijgt in je bc....

Dat is wel een HEEL helder moment  :Y

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Hahaha ik ken het!

Nou nu je het zo zegt, ik had hem wel op een dun karton staan (deel van een taartdoos), en door elke keer in en uit de koelkast te halen ging hij scheuren, dus het grote raadsel is opgelost denk ik hahaha!

Wat kan ik dan beter gebruiken ervoor? Ik weet dat je speciale drums hebt maar voor een rechthoekige taart wordt dat lastig.. En waar zijn die een beetje goedkoop te halen :)?

Je hebt ook rechthoekige cakeboards van 4 mm. Kijk maar even in de webshop.
En anders een mdf plaatje of zo, of heeeeel voordelig, je eigen dienblad of snijplank :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

17

Hier gaat de taart op karton maar met daar nog een snijplank onder in de koelkast. En dan schuif ik de taart van de snijplank op dat draaiding.

Tenminste bij de bovenste van een stapel. De onderste gaat al op de beklede plaat (mdf) de koelkast in :+

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

18

Carien schreef:

Wat ik me bedacht tijdens het wandelen met de hond (dan krijg ik vaak heldere momenten O-)  ;) )....

:think: Scheurt de bc al in de koelkast, of wanneer je de taart eruit haalt?
In dat laatste geval: waar staat je taart op? Op een enkel kartonnetje verbuigt een taart snel, waardoor je scheuren krijgt in je bc....

Doe mij ook zo'n hond  :lol:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

19

:D dit is dan ook echt wel een supergeweldigeleukelievehond hoor :Y  :)

(goochel maar op Korthals Griffon; wil wel graag wat actie, dus lange wandeling, rennen enz. Dan krijg je dus vanzelf heldere momenten ;) )

20

Esther68 schreef:

Begrijp het scheuren niet zo  :think:  en ben ook benieuwd naar een foto. Mijn 1:1 vind ik al erg dun na 10 minuten mixen. Is  jouw bc, met gesmolten boter en melk, dan niet bijna vloeibaar? Net zo vloeibaar als yoghurt bedoel ik....

Nou misschien heb je daar wel gelijk in, weet in eigenlijk niet. Ik doe poedersuiker met gesmolten boter mengen, dan krijg je beetje zanderig goedje en dan met (ong.) een eetlepel melk maak ik het tot een mooi en glad geheel.

Wat gebruik jij voor bijv een klein boltaartje als ik mag vragen? Hoeveelheid/afweging etc :)

21

Ottolien schreef:

Hier gaat de taart op karton maar met daar nog een snijplank onder in de koelkast. En dan schuif ik de taart van de snijplank op dat draaiding.

Tenminste bij de bovenste van een stapel. De onderste gaat al op de beklede plaat (mdf) de koelkast in :+

Oke! Jaa ik hoor vaker die mdf plaatjes maar weet niet goed wat voor afmetingen ik om moet vragen. Wat kost het eigenlijk? Want kan gewoon bij de karwei bijv gesneden worden toch :)?

mdf plaatjes zijn ideaal. Je neemt de goedkoopste zacht of hardboard en ik laat ze altijd 29x29 snijden. Dan past hij in de taartdoos die ik heb van 30 x 30. Ze kosten denk ik nog geen 25 per stuk. Ik laat altijd een hele grote plaat snijden bij de gamma als je een pasje heb doen ze dat gratis. Ik bekleed ze altijd met inpakpapier en daarna met doorzichtige folie.

Groetjes P@trici@

23

ik maak mijn taart altijd op een kartonnetje, maar wel op een ikea draaiplateau.
die zet ik dan helemaal in de koelkast.

over de botercreme, ik zou gewoon roomboter op kamertemperatuur nemen met evenveel poedersuiker.
geen melk nodig..

24 Laatst bewerkt door svennie (13-09-2012 16:23)

Nikkiiieee schreef:
Esther68 schreef:

Nou misschien heb je daar wel gelijk in, weet in eigenlijk niet. Ik doe poedersuiker met gesmolten boter mengen, dan krijg je beetje zanderig goedje en dan met (ong.) een eetlepel melk maak ik het tot een mooi en glad geheel.

Wat gebruik jij voor bijv een klein boltaartje als ik mag vragen? Hoeveelheid/afweging etc :)

Ik vraag me af waarom je de boter smelt ( ik neem aan dat je dat in een pannetje doet) want dan is het veel te dun lijkt mij of zijn er meerdere die dat doen. En dan doe je er ook nog melk bij dan is het niet meer 1:1 lijkt mij

Wat ik altijd doe is 100 gram roomboter 100 gram smeer boter en 200 gram suikerbakkerspoeder en dan 10 min mixen ik gebruik smeer boter omdat hij dan net wat lekkerder smeert. En dan doe ik er nog een vleugje citroen aroma door wordt hij net iets minder zoet

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

25

@saltandpepper: 25 cent neem ik aan toch haha? Of €25 voor bepaald aantal plaatjes?

@chantal1980: Dat heb ik ook geprobeerd maar het draaiplateau past niet in de koelkast :( helaas...

@svennie: Nee ik smelt het in de magnetron haha :$, maar je hebt gelijk, dan is het geen 1:1 meer (ik bedoelde meer dat ik evenveel boter als poedersuiker gebruik en dan met melk glad maak). En goed idee van de smeerboter en citroenaroma, ga ik ook zeker eens proberen!