51

Re: Dé mat

taartenprinses.nl die verkoopt hem ook, maar niet meer opvoorraad zag ik net.

52

beerr schreef:

Ja en nee voor ijsblokjes wel maar bijv. Voor je marsepein of fondant of chocola totaal niet. Kom door een bepaald soort stofje wat er in zit

Kun je dat een beetje duidelijker onderbouwen? Waarom iets dat voedselveilig is, voor rolfondant of chocola spontaan niet meer veilig zou zijn?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

53

Marianne schreef:
beerr schreef:

Ja en nee voor ijsblokjes wel maar bijv. Voor je marsepein of fondant of chocola totaal niet. Kom door een bepaald soort stofje wat er in zit

Kun je dat een beetje duidelijker onderbouwen? Waarom iets dat voedselveilig is, voor rolfondant of chocola spontaan niet meer veilig zou zijn?

Ik weet niet precies hoe dat zat. ben er toen voor gewaarschuwd op school toen de NBC en Voedsel en waren wet langs kwamen om te vertellen over hygiëne en en toen kwam dat ook aan bod.

maar er zit een bepaald stofje in dat pak het water niet op maar blijft wel plakken in andere grondstoffen wat je er in doet. het is iets apart maar zo zat het ongeveer

54

Ik weet dat spullen getest worden waarvoor ze verkocht worden, dus ijsblokjes met water. Het kan echter wel zo zijn dat bepaalde stoffen die in de mallen zitten niet worden opgenomen door water maar wel door chocolade(hier zit vet in en daar lossen andere stoffen in op dan in water).

55

Nu moet ik wel zeggen dat ik ook gewoon werkt met een Ikea mat en tafelzeil.

56

Hoi,

Ik gebruik een mat van tupperware.. werkt ook echt super!!!!!

Groetjes Kinna

Was even benieuwd of je hem al hebt en of het ook werkt

58

Lcm schreef:

Ik weet dat spullen getest worden waarvoor ze verkocht worden, dus ijsblokjes met water. Het kan echter wel zo zijn dat bepaalde stoffen die in de mallen zitten niet worden opgenomen door water maar wel door chocolade(hier zit vet in en daar lossen andere stoffen in op dan in water).

precies daar kwam het ongeveer op neer wat ze van het nbc (Nederlandse bakkerij centrum) en voedsel en waren autoriteiten

59

Mja. En dan wel pvc-pijpen van de Gamma gebruiken. Kweenie hoor...

60

Marianne schreef:

Ja dat zijn van die kromme regels nog. massief houten rolstokken mogen niet blijven teveel bacteriën in zitten maar een houten deeg roller die je bijvoorbeeld bij de blokker haal dat mag wel   :think:

en zo kan ik wel doorgaan

61

beerr schreef:
Marianne schreef:

Ja dat zijn van die kromme regels nog. massief houten rolstokken mogen niet blijven teveel bacteriën in zitten maar een houten deeg roller die je bijvoorbeeld bij de blokker haal dat mag wel   :think:

Tja  :rolleyes:  :grr:  O-)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

62

beerr schreef:
Marianne schreef:

Gaat het er in dit geval niet vooral om dat het productieproces gecontroleerd is? Dat ergens in de productie, verpakking of vervoer het materiaal niet in contact komt met niet-voedsel veilige spullen.

63

beerr schreef:
Marianne schreef:
beerr schreef:

Ik weet niet precies hoe dat zat. ben er toen voor gewaarschuwd op school toen de NBC en Voedsel en waren wet langs kwamen om te vertellen over hygiëne en en toen kwam dat ook aan bod.

maar er zit een bepaald stofje in dat pak het water niet op maar blijft wel plakken in andere grondstoffen wat je er in doet. het is iets apart maar zo zat het ongeveer

Probeer het maar eens uit.

Ik heb nu een paar keer overgebleven chocola in die ijsblokjes vormen, van Ikea, gegoten en de chocola komt er gewoon niet mooi uit. Heel dof. Nou weet ik dat dat niet erg is (om te eten dan), maar mooi is het ook niet :nooo . Echt zo dof als chocola die te warm is geweest of "oud" is.

Ik denk dat er iets in die mal verwerkt is waar chocola op reageert.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

64

Hoi hoi,

Nou na 5 taarten te hebben bekleed met dé mat, komen hier mijn bevindingen:

Bij de eerste taart dacht ik...NOOIT MEER! Wat een onding. Maar dat komt ook omdat ik aan mijn aanrecht werk en de mat te groot is om hem te gebruiken aan het aanrecht. Ik heb me vanaf de 2e taart verhuist naar de eetkamer tafel ( ik dacht, ik ga geen €30 uitgeven en het al meteen opgeven).
Bij de 2e taart dacht ik...ooh oke, dit werkt beter. Vind het nog steeds een lap plastic maar goed....
Bij de 3e taart begon het me op te vallen dat je echt heel erg bezuinigd op fondant. Je gebruikt echt het minimale omdat je hem zo lekker dun kan uit rollen ( dunner dan wanneer je geen mat bovenop hebt). Dat is een plus voor de smaak en ook een plus voor de portomonnee  ;)

Bij taart nummer 4 dacht ik , ja! Ik heb nu te pakken hoe dit werkt en ik  ben voor! erg makkelijk en vanaf nu werk ik dus aan de eettafel ;)  :Y

Wat echter niet helemaal waar is , is dat het niet statisch zou zijn. Ik kreeg zelfs een schok bij het eraf trekken van de bovenste mat. Dus ik haal wel na een uitrol beurt even een keukenpapiertje over de matten.

Wat ik wel echt een nadeel vind, doordat je het tussen 2 matten uitrolt is de fondant wat natter en dat maakt het smootheren wat lastig :s

Conclusie:

*Je hebt ruimte nodig om het uit te rollen
*Je gebruikt wel véél minder fondant
*Geen lucht bubbels
*Geen scheuren
*Makkelijk op de taart aan te brengen
*Wel statisch
*Nadeel is dat het smootheren moeilijk gaat ( kan ook aan de temperatuur in huis liggen

Ik blijf de mat voorlopig wel gebruiken maar het is niet dat je zegt "sjonge jonge wat een uitvinding!"

fijn om te horen ga er nog langer over nadenken  :lol:

66

Super dat je je bevindingen hier plaatst! Tenminste onbevooroordeeld :Y

67

Marianne schreef:

Super dat je je bevindingen hier plaatst! Tenminste onbevooroordeeld :Y

Heel graag gedaan! Ik vind het zelf ook fijn als ik de bevindingen van hebbe dingetjes hier terug kan lezen  ;)

68

Ik heb niet de hele post gelezen maar ik kan me vinden in je bevindingen. Ik heb de mat gekocht in b'ham en een paar keer gebruikt. Inderdaad ook verhuisd naar een lagere, grotere tafel en inderdaad last van wat plakkerige fondant. Maar ik merk dat dit na een tijdje wegtrekt zodat je alsnog kan smootheren.

Ik had met die enorme lap ook een 15 cm taartje bekleed, dat was toch wel lastig  :)

69

ik heb dé mat niet maar als ik op mijn plastic tafelzeil uitrol en zo ondersteboven op de taart kieper, vind ik de fondant ook wat plakkerig. duurt idd even en dan is het weg... net of ie dan wat zweterig is  :think:

liefs marieke

70

Fijn om toch deze berichten te lezen over de mat, had hem al bijna besteld. :nooo
Moet er toch nog even over nadenken.
Ik heb het You Tube filmpje ook gezien, en dacht dit is helemaal geweldig! :Y
Hmm, ik weet het nog niet.

Als ik het aanschaf, dan zal ik zeker laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Groetjes, Sandra

71

net in een ander topic nog om ervaringen gevraagd en lees nu pas de resultaten van PartyTreats, bedankt voor het neerzetten van je ervaringen!!

mistique schreef:

maar had idd wel in't begin (toen ik erg moest duwen omdat het deeg nog stug was) problemen dat de zeilen verschoven :(

ik had net het filmpje zitten kijken waarin ze met de nieuwe matten werken en zie dat de mevrouw ook het hoekje onderin om de tafel schuift en hem met haar heup tegen houdt.... dus ook The Mat is niet anti-slip...

Groetjes, Dorothea.

72

Ik gebruik ook een soort mat, maar dan van tafelzeil.
Ik werk wel op mijn aanrecht, omdat ik 'm op maat heb gemaakt en daar wel past. En ik maak 'm anti slip door een vochtig keukenpapiertje over het aanrecht te halen en dan blijft ie wel plakken, zelfs als ik 'm daarna optil en draai, blijft ie weer plakken.

ik heb net ook gepost op het andere topic over the mat: hij heet tips over the mat, en ik ben zeer tevreden et marsepein. zit in ieder geval mijn volledige aanrecht niet meer onder de poedersuiker en smootheren hoeft bijna niet meer omdat het vanzich zelf al super glad wordt.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.