spidygirl schreef:Bommeltje schreef:Carien schreef:ach, we hebben het er al vaker over gehad....
taart van de bakker, de Hema, de vlaaiendinges etc, die worden echt niet op dezelfde dag gebakken, opgespoten en verkocht hoor
Die van de Hema wel...
@ carien: ik weet niet hoe je daar bij komt maar in de banketbakkerij worden de taarten en gebakjes wel degelijk elke dag vers gemaakt en opgespoten. ze mogen niet eens de volgende dag verkocht worden.
wat de klant er thuis mee doet is een ander verhaal , maar in zaakjes waar ik gewerkt heb moesten we de resten aan het einde van de dag weggooien.
Lijkt me logisch, dat het gebak dat je bij een bakker vers moet zijn. Je betaalt (en vaak nog veel ook) voor vers gebak. Anders kun je ook wel een diepvriestaartje uit de supermarkt halen. En daarbij, je moet er op kunnen vertrouwen dat het vers is, zodat je ook zelf een indicatie hebt hoelang je het nog kunt bewaren.
Wat betreft de houdbaarheid, wanneer het voor iemand anders (betalend, of niet betalend) is, zou ik inderdaad zo kort mogelijk van tevoren willen maken. Liefts op de dag dat het wordt opgehaald/weggebracht, of een dag ervoor. Mijn ervaring is,(en dit is heel persoonlijk, en ik begrijp dat heel veel van jullie dit raar, en onhygienisch vinden) dat gebak vaak zelfs na een dag of 5 prima te eten is.(bij mij gaat het altijd na het snijden gelijk terug in de koelkast, en blijft nooit op het aanrecht staan). Begrijp wel, ik zou dit nooit verkopen/weggeven, of aan gasten voorzetten, maar er mankeert dan nog niets aan. Vaak denk ik,dat we soms wat te ver doorslaan met schoon, net. hygienisch. Ik heb zelf 2 kinderen, die buiten spelen, honden aaien, soms gelikt worden door honden, enz. Allemaal dingen die mensen als "vies"beschouwen. En ook ik vind dingen als handen wassen voor het eten, na het plassen enz. belangrijk. Maar kinderen vergeten dat toch wel eens, en ik denk dat ze daar niet gelijk ziek van worden hoor. Ik denk dat we daar juist wat extra weerstand mee opbouwen. Mijn kinderen zijn in ieder geval gelukkig bijna nooit ziek, terwijl ik vaak bij "overdreven" schoon, en hygienisch mensen altijd kinderen met snotneuzen zie.
Nogmaals, dit betekent niet dat ik vind dat je maar wat aan moet rotzooien met etenswaren. Ik vind het zelf ook heel belangrijk, om schoon, en hygienisch te werken. Maar het maakt wel enig verschil, of het voor derden is, of voor jezelf. En natuurlijk moet je met zeer vatbare groepen altijd extra oppassen. Ik begrijp dat ik me met deze opmerkingen in een wespennest steek, maar mijn mening is, dat je moet doen wat je gevoel je zegt, en niet wat anderen vinden dat goed voor je is.
Zo dat was een heel verhaal "off topic". Om nu nug even op de vraag van Kyra terug te komen. Waarom maak je de taart niet nu, en zet hem tot gebruik in de diepvries. 's ochtends voordat je hem wil gebruiken haal je hem eruit, en je hebt een "verse" taart, hij is nl. maar heel kort in de diepvries geweest, zonder bacterieen en ziektekiemen.