26

Re: Bloemvorm bekleden

Etmc,
Punt 1 het is voor eigen gebruik en niet de winkel.En in de winkel mag de room ook tot en met 3 dagen gebruikt worden.Ik denk dat het anders is op school dan voor hier.
Daar hebben we het wel vaker over gehad.
En ook dat je iemand laks noemt is niet zo netjes.
Goed gekoeld is het prima houdbaar.
Laat de mensen verder eens in hun waarde zou ik zeggen.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

27

Nee room wordt elke dag weggegooid... Maar sorry dat ik het vanuit voedselveiligheid en professionele regels bekijk en vanuit dat oogpunt vind ik een slagroomtaart 4 dagen bewaren op 7 graden laksheid en absoluut niet aan te raden ivm risicogroepen als bejaarden en kleine kinderen.

Dit heeft niks met in je waarde laten te houden maar met voedselveiligheid. Ik eet ook dingen die ongekoeld staan maar dat geef ik uit verantwoordelijkheidsgevoel niet aan anderen.

Als jij dit als een persoonlijke aanval ziet mag je dat doen maar qua voedselveiligheid is dit net zo hard niet acceptabel als cakejes verkopen in de openlucht en pakken met je handen waar je net geld mee hebt aangepakt. Het kan gewoon niet want andere mensen hun gezonheid hangt hier vanaf.
Better safe then sorry en als je het niet zo bekijkt is dat ok maar dan moet je het niet als feit aan anderen doorgeven, zo gaat t geheid mis en dan hebben

28

Ow en kyra, je kan ook royal icing gebruiken en tip 2 of 3 om kleine sprietjes te maken.. Of gewoon een 6 puntige spuit (klein of groot)

29

oke bedankt voor alle info en tips.
op naar morgen  :)
als hij af is zal ik m posten in de parade. :thumb:

groetjes

30

Etmc,
Er is een verschil tussen leren en beleren!
Als jij dingen vertelt uit oogpunt van je scholing is het wat anders dan iemand die voor zichzelf thuis bakt.In de winkel gelden andere regels.
Ik heb kortgeleden een stuk gelezen wat over bbr ging,die in de winkel gebruikt wordt en daar werd ook gemeld dat de bbr 3 dagen gebruikt mocht worden door de winkelier.
Waarom is een taart anders meerdere dagen te gebruiken als hij in de supermarkt staat?
Hier hebben het over banketbakkers room die in een taart gaat .
Hij staat gekoeld en er komt geen zuurstof meer bij.
En het is niet zo dat er spullen inzitten waar je ziek van wordt.
Alles is gekookt of komt uit een pakje bv. dr oetker.
Hier zitten conserveer middelen in.En je doet net of er na 2 dagen ( het is nu donderdag en ze maakt morgen de taart voor zondag) een verschrikkelijke ziekte kan opgelopen worden!
Ik voel me niet aangevallen hoor, daar heb ik geen last van maar je manier van het iemand beleren is nogal cru.
Dat kan denk ik niet de bedoeling zijn toch? Dus kijk eens naar de manier hoe je iemand kunt helpen met advies.
Het is mooi dat je voorzichtig bent met iemand zijn gezondheid maar in dit geval niet echt nodig wel?
En je moet maar denken zoveel mensen zoveel meningen en dat staat een ieder vrij.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

31

Als je een taart met bbr 4 uur buiten de koelkast hebt omdat je hem moet bekleden en decoreren is hij echter wel vatbaar voor bacterievorming en vermenigvuldiging en dat gaat best hard met koelen en weer eruit. Niks is bacterievrij of je moet in een steriele ruimte werken en dat doet niemand.. daarbij heb je ook nog dat de temperatuur thuis veel hoger is dan in een professionele bakkerij waar ook de koelkast kouder staat en de vriezer ook.

Nogmaals, wat ze met supermarktgebak doen weet ik niet maar monatoetjes zijn ook eeuwig houdbaar en als ik zelf pudding maak is t na 2 dagen echt niet meer te eten. Dit heeft ook met steriele inpakmogelijkheden te maken en gassen die je in je verpakking kan doen.

Ik wil ook niet belerend doen maar voedselveiligheid vind ik erg belangrijk, ook al is het voor je eigen gezin...

32

Carien schreef:

ach, we hebben het er al vaker over gehad....
taart van de bakker, de Hema, de vlaaiendinges etc, die worden echt niet op dezelfde dag gebakken, opgespoten en verkocht hoor :nooo

Die van de Hema wel...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

33

Bommeltje schreef:
Carien schreef:

taart van de bakker, de Hema, de vlaaiendinges etc, die worden echt niet op dezelfde dag gebakken, opgespoten en verkocht hoor :nooo

Die van de Hema wel...

@ carien:  ik weet niet hoe je daar bij komt maar in de banketbakkerij worden de taarten en gebakjes wel degelijk elke dag vers gemaakt en opgespoten.   ze mogen niet eens de volgende dag verkocht worden.
wat de klant er thuis mee doet is een ander verhaal , maar in zaakjes waar ik gewerkt heb moesten we de resten aan het einde van de dag weggooien.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

34

spidygirl schreef:
Bommeltje schreef:
Carien schreef:

Die van de Hema wel...

@ carien:  ik weet niet hoe je daar bij komt maar in de banketbakkerij worden de taarten en gebakjes wel degelijk elke dag vers gemaakt en opgespoten.   ze mogen niet eens de volgende dag verkocht worden.
wat de klant er thuis mee doet is een ander verhaal , maar in zaakjes waar ik gewerkt heb moesten we de resten aan het einde van de dag weggooien.

Lijkt me logisch, dat het gebak dat je bij een bakker vers moet zijn. Je betaalt (en vaak nog veel ook) voor vers gebak. Anders kun je ook wel een diepvriestaartje uit de supermarkt halen. En daarbij, je moet er op kunnen vertrouwen dat het vers is, zodat je ook zelf een indicatie hebt hoelang je het nog kunt bewaren.
Wat betreft de houdbaarheid, wanneer het voor iemand anders (betalend, of niet betalend) is, zou ik inderdaad zo kort mogelijk van tevoren willen maken. Liefts op de dag dat het wordt opgehaald/weggebracht, of een dag ervoor. Mijn ervaring is,(en dit is heel persoonlijk, en ik begrijp dat heel veel van jullie dit raar, en onhygienisch vinden) dat gebak vaak zelfs na een dag of 5 prima te eten is.(bij mij gaat het altijd na het snijden gelijk terug in de koelkast, en blijft nooit op het aanrecht staan). Begrijp wel, ik zou dit nooit verkopen/weggeven, of aan gasten voorzetten, maar er mankeert dan nog niets aan. Vaak denk ik,dat we soms wat te ver doorslaan met schoon, net. hygienisch. Ik heb zelf 2 kinderen, die buiten spelen, honden aaien, soms gelikt worden door honden, enz. Allemaal dingen die mensen als "vies"beschouwen. En ook ik vind dingen als handen wassen voor het eten, na het plassen enz. belangrijk. Maar kinderen vergeten dat toch wel eens, en ik denk dat ze daar niet gelijk ziek van worden hoor. Ik denk dat we daar juist wat extra weerstand mee opbouwen. Mijn kinderen zijn in ieder geval gelukkig bijna nooit ziek, terwijl ik vaak bij "overdreven" schoon, en hygienisch mensen altijd kinderen met snotneuzen zie.
Nogmaals, dit betekent niet  dat ik vind dat je maar wat aan moet rotzooien met etenswaren. Ik vind het zelf ook heel belangrijk, om schoon, en hygienisch te werken. Maar het maakt wel enig verschil, of het voor derden is, of voor jezelf. En natuurlijk moet je met zeer vatbare groepen altijd extra oppassen. Ik begrijp dat ik me met deze opmerkingen in een wespennest steek, maar mijn mening is, dat je moet doen wat je gevoel je zegt, en niet wat anderen vinden dat goed voor je is.

Zo dat was een heel verhaal "off topic". Om nu nug even op de vraag van Kyra terug te komen. Waarom maak je de taart niet nu, en zet hem tot gebruik in de diepvries. 's ochtends voordat je hem wil gebruiken haal je hem eruit, en je hebt een "verse" taart, hij is nl. maar heel kort in de diepvries geweest, zonder bacterieen en ziektekiemen.