1

Onderwerp: Tips om extra hoge vorm te bekleden

Mijn zusje gaat over 2 weken trouwen en ik mag haar bruidstaart maken. Nu wil ze heel graag extra hoge taarten, zoals de taart hieronder. Is dit moeilijk te bekleden? Ik denk dat ik 2 normale taarten bak en die met een kartonnetje ertussen op elkaar zet en dan in 1 keer bekleden, zou dat goed gaan?
Lijkt me in ieder geval makkelijker aansnijden.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken, ik zie er namelijk wel een klein beetje tegenop!
Als het erg lastig is, ga ik toch maar even vragen of het ook een normale hoogte mag worden.

http://fotoalbum.dds.nl/judithhessel/taarten/large/541150_404044256292305_1308601370_n.jpg

2

Re: Tips om extra hoge vorm te bekleden

ik lees even met je mee als je dat goed vind. :Y
ik vraag me ook altijd af hoe ze zoiets voor elkaar krijgen.
bij mij scheurt de fondant al als ik een gewone taart bekleed... :s

groetjes yvon

3

Wat een práchtige taart/voorbeeld!

Anders probeer je het met twee kleine taartjes een keertje uit vantevoren? Dan weet je gelijk óf het werkbaar is, of niet....... ;)

Heel veel plezier én succes!

annick67 schreef:

Wat een práchtige taart/voorbeeld!

Anders probeer je het met twee kleine taartjes een keertje uit vantevoren? Dan weet je gelijk óf het werkbaar is, of niet....... ;)

Heel veel plezier én succes!

Zeker een mooie taart, helaas willen ze het ontwerp wel heel anders, alleen de hoge vormen willen ze zo.
Uitproberen wordt een beetje lastig qua tijd, ik moet namelijk ook nog 70 cupcakes erbij maken en we gaan volgende week op vakantie, dus moet het er toch maar gewoon op wagen denk ik.

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (03-09-2012 08:53)

Kan je het niet vragen aan degene  die deze taart gemaakt heeft? Ik heb zo,n flauw vermoeden dat dit een dummie is. Daarmee kan je het zelf ook proberen. Hoe  groot moet de grootste taart worden ?

I never met a calorie I didn't like....

6

Wat een prachtige taart zeg! die sla ik even op.
Het ziet er idd uit als een dummie maar dat weet ik ook niet zeker.

Geen idee hoe je zo'n hoge moet bekleden maar ik vind de tip van te voor eens uitproberen wel de meest handige :Y
Maar er komen vast nog wel reacties van dames hier die het wel vaker gedaan hebben.

Verder zou ik ook stapelen met karton ertussen, anders heb je dinerborden nodig om de hoge taartpunten op te leggen.

Heel veel succes en showen straks hè!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

taartenprinsesje schreef:

Kan je het niet vragen aan degene  die deze taart gemaakt heeft? Ik heb zo,n flauw vermoeden dat dit een dummie is. Daarmee kan je het zelf ook proberen. Hoe  groot moet de grootste taart worden ?

Geen idee wie de taart gemaakt heeft, kreeg de foto gewoon zo aangeleverd. Het moet in totaal een taart worden voor 40 personen, dus zit al een beetje te vogelen met de maten. Misschien 12-16-20 en dan twee keer zo hoog, of anders 16-20-24 en dan anderhalf keer zo hoog. Die laatste lijkt mij net wat makkelijker, want een 12 cm taart twee keer zo hoog maken, lijkt me wel wat instabiel.

Sandra-lala schreef:

Wat een prachtige taart zeg! die sla ik even op.
Het ziet er idd uit als een dummie maar dat weet ik ook niet zeker.

Geen idee hoe je zo'n hoge moet bekleden maar ik vind de tip van te voor eens uitproberen wel de meest handige :Y
Maar er komen vast nog wel reacties van dames hier die het wel vaker gedaan hebben.

Verder zou ik ook stapelen met karton ertussen, anders heb je dinerborden nodig om de hoge taartpunten op te leggen.

Heel veel succes en showen straks hè!

Ja zeker erg mooi! Super strak ook. Zal inderdaad wel een dummie zijn ja, daar had ik nog niet aan gedacht.
Uitproberen zou idd wel het beste zijn, misschien toch maar proberen daar nog tijd voor te maken. Even kijken of dat nog gaat lukken.
Ik zal de taart zeker laten zien als hij af is. Vind het wel spannend hoor, het is voor mijn zusje, dat scheelt, maar moet toch wel mooi worden!

9 Laatst bewerkt door Carien (03-09-2012 09:30)

een prachtig voorbeeld :Y , maar oeh, moeilijk!

Een 12 cm dubbel hoog, da's dus minstens net zo hoog als breed. Qua stabiliteit kan het wel, maar bekleden, da's erug moeilijk :s (plooienplooien, ligt eraan of je het verdoezelen kunt natuurlijk O-) ). Zeker voor de eerste keer zou ik het niet op zo'n belangrijk moment uitproberen :nooo ....
:think: Kun je van de bovenste geen dummie maken, kun je die nu alvast maken (en dan over en over als het moet  :s  ); hebben ze meteen iets om te bewaren :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Dummie is inderdaad ook nog een idee, even overleggen of ze dat ook goed vinden. Maar dan kom ik niet meer uit met mijn bakvormen, als je dan 16-20-24 erbij doet van twee keer zo hoog, heb je veel te veel taart.
Anders moet ik ze toch maar anderhalf keer zo hoog maken. Dan heb je toch meer hoogte, maar lijkt me op zich nog wel te doen. Of verkijk ik me er nu op?
Op zich kan ik wel wat verdoezelen, er komt een randje onderaan en een paar bloemen van boven naar beneden. Als er dus op een enkele plaats een scheurtje zit of zo valt het nog wel weg te werken.
Het is gelukkig niet zo'n taart als het voorbeeld, daar valt nauwelijks iets op te verbergen.

Ik kan natuurlijk ook nog kijken of ik de taart in 2 keer kan bekleden en dan in het midden een smal randje. Het ontwerp is een beetje zoals onderstaande taart, zou dat staan als er een smal randje in het midden komt?

http://fotoalbum.dds.nl/judithhessel/taarten/medium/pastelgroen+en+lichtroze+bloemen+extra+hoge+lagen.jpg

12

die's ook mooi  :Y  en fijnfijnfijn, idd een stengel om de laatste plooitjes te verbergen O-)  ;)

Ik denk dat een randje in het midden niet mooi wordt :nooo  zet eens 2 taarten van dezelfde maat op elkaar, dan sluit echt niet naadloos aan :nooo Dan moet je al op een drum gaan werken en die mee bekleden en dan nog lijkt het me lastig om exact horizontaal te blijven :think:

Beter een beetje teveel taart, dat komt wel op toch? ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Ik heb het idee dat deze -geweldige mooie- taart niet bekleed is met fondant en misschien ook niet met een dummy is gemaakt. Het lijkt er een beetje op dat dit met laagjes icing is aangebracht . Dus eerst redelijk stevig, maar wel strak (met warm paletmes). Dan laten uitharden en nog 2 laagjes dunne icing voor het superstrakke en matte eindresultaat. Misschien ook een idee ?

14 Laatst bewerkt door Sandra-lala (03-09-2012 10:51)

zonnestraal83 schreef:

Ik kan natuurlijk ook nog kijken of ik de taart in 2 keer kan bekleden en dan in het midden een smal randje. Het ontwerp is een beetje zoals onderstaande taart, zou dat staan als er een smal randje in het midden komt?

Dan zou ik eerder de taart op de volgende manier bekleden;
een lange strook, precies op hoogte van de taart er omheen, het naadje aan de achterkant smooteren/glad strijken.  En dan een rond dekseltje op de bovenkant leggen.
Daarvan het naadje met een crimper bewerken of er een ander decoratie randje langs of op leggen, snap je wat ik bedoel?
Zeker als de diameter maar 12 cm is, wordt het gewoon bekleden best moeilijk.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

Hoi,

Ik vind allebei de voorbeelden erg mooi, dus ik sla deze op....succes met het maken ervan.

16

-ik zou als eerste geen biscuit maar cake of spongecake gebruiken ivm stevigheid
-ook zou ik veel dunne laagjes creme en geen dikke laag slagroon oid gebruiken
-en geen karton erussen onder de fondant wel iedere taart appart
-bekleden is lastig maar lukt iets beter als je niet te dun uitrolt
-aansnijden kan door eerst horizontaal te snijden en dan pas vertikaal de punten

moet goed kunnen lukken maar je moet wel rekenig met de stabiliteit houden

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

@ joancakedesign: dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus lijkt me wel lastig om nu voor het eerst te gaan doen. Ik heb wel eens met ganache afgesmeerd, maar werd toch niet zo heel strak bij mij.

@coconuts: Ik was al van plan spongecake te gebruiken, dus dat komt mooi uit!
Waarom geen karton eronder dan? Lijkt mij juist wel makkelijk met aansnijden, of zou de taart dan gaan schuiven?

Ik heb net even snel een longdrinkglas geprobeerd te bekleden. Mijn dochter van 3 zat ernaast, dus kon niet echt op mijn gemakje, maar merkte wel dat het inderdaad lastig is. Een taart is wel breder en minder hoog, maar ik hou het toch maar bij anderhalf keer de hoogte, zo'n 15 cm kom ik dan uit. Moet ook al wel mooi zijn toch? Liever een iets minder hoge taart die wel strak bekleed is, dan een hoge taart vol scheuren en plooien, denk ik dan maar!

ik zou er zeker wel een kartonnetje tussen doen als je zo hoog gaat. veel makkelijker bij het aansnijden.

hoe hoog wil je precies gaan? bij mij zijn taarten sowieso al min 10 cm per laag, dus als je 20 cm wilt gaan is dat wel heel erg hoog hoor.

zoals sandra zegt qua bekleden in losse bovenkant en zijkant is zeker een goede optie

Mijn taarten zijn normaal ook 10 cm hoog, dus wil nu naar 15 cm gaan, lijkt me hoog genoeg.
Bekleden met losse bovenkant en zijkant lijkt me ook wel makkelijker, maar ik heb geen crimper en ik kan me niet zo goed een voorstelling van maken hoe het zou worden met een sierrandje erlangs. Moet dan wel een heel fijn randje worden, zal eens kijken of ik zoiets heb.

je kan daar natuurlijk ook een parelrandje overheen leggen bijvoorbeeld.
15 lijkt me ook hoog genoeg, en dan wel dunne vullingen, want als je er bijv frambozenmousse tussen wilt doen zou ik het ook nog dowelen