1

Onderwerp: Do's and Dont's kinderfeestje boltaartjes

Hoi,
Binnenkort wil ik op mijn dochter haar kinderfeestje(ongeveer 9 kinderen van 7 jaar) boltaartjes gaan maken met de kinderen.
Ik zorg dat de boltaartjes al gebakken zijn en een keer doorgesneden.De bedoeling is dan dat ze zelf vullen met botercreme en jam(andere suggesties welkom) en ook afsmeren, waarna we ze gaan bekleden.
Nu wil ik natuurlijk goed voorbereid zijn maar twijfel nog over een aantal dingen jullie hulp en suggesties zijn erg welkom!

-Welke grote van de bakvorm zal ik nemen?
-Welke vulling?
-Welke materialen per kind verzorgen?
-Wel of niet een thema b.v. dierenkoppen of toch gewoon de vrije gang?
-Wie heeft er een inschatting hoe lang we hier mee bezig zijn?(Bak zelf taarten maar goed met kids is dat natuurlijk toch anders)
Kortom wat zijn de valkuilen en hoe kan ik het het beste aanpakken?

2

Re: Do's and Dont's kinderfeestje boltaartjes

Ik zou voor de 12 cm blanda gaan. Dat lijkt me groot genoeg voor ze om te versieren.
Ik zou elk kind in ieder geval een onderlegger, spatel (voor het afsmeren), rolstok(je) en mesje geven. Uitstekers kunnen ze wel uitwisselen.
Misschien is vullen wat lastig voor ze? Je zou ook cake kunnen bakken in de blanda's, dat scheelt dan weer tijd en eventuele vulmoeilijkheden.
De marsepein/fondant zou ik ook al voorkleuren en ik zou elk kind afgemeten porties geven. Anders heb je straks heel veel over, wat je dan weg kunt gooien. Dat zou zonde zijn.
Qua tijd vind ik lastig inschatten. Maar zorg er misschien wel voor dat kinderen die sneller klaar zijn iets anders kunnen doen, terwijl anderen het taartje nog kunnen afmaken.

Wel erg leuk dat je dit gaat doen met ze. Veel plezier!
En natuurlijk gefeliciteerd met je dochter.

3 Laatst bewerkt door jess136 (30-08-2012 09:49)

Dank voor de tips!

Het idee van het niet vulen is idd ook nog een optie! Maar wordt het dan niet te droog denk je?(alleen cake)

Ik Heb gisteren bij de xenos de botercreme mee genomen heb je hier toevallig ervaring mee ? Ik had eerst andere die je moest aanlengen met water dan een uur rusten en dan boter toevoegen maar kreeg m dan toch altijd lobbig en niet helemaal egaal. Bij deze mix van de xenos draai je de boter met de mix meteen glad.
Ben benieuwd.

4

Je kunt ook appelcake ofzo doen. (lekker met kaneelbc afsmeren) of marmercake.
En een luchtige cake wordt volgens mij niet te droog, hoor. Ze eten die hele bol toch niet in een hap op. ;)

Ik gebruik altijd bcmix van de aveve. Dat is een tuincentrum hier met een uitgebreide bakhoek.
Bij de mix moet ik suiker en water doen. Dan zachte boter opkloppen en dan beetje bij beetje de mix erdoor. Daarna klop ik het nog 5 minuten op de hoogste stand door. Werkt als een tierelier.
De mix van de xenos ken ik niet, maar zal wel ongeveer hetzelfde werken.
Door de bc kun je ook chocopasta of limonadesiroop mixen. Geeft ook een lekker smaakje.

5 Laatst bewerkt door Esther68 (30-08-2012 09:59)

Ik heb voor een kinderfeestje ook eens boltaartjes gemaakt. Deze waren voor iemand anders en had ik al bekleed.
Ik had de 12 cm en 1x gevuld  met bbr. Om dat ze zelf weinig uitstekers had heb ik die uitgestoken en erbij gedaan. Oa. bloemen rondjes, vierkantjes, hartjes enz in allerlei kleuren. Oh ja, had ook de namen uitgestoken en op  plaatje marsepein gelegd. Dit was een groot succes hoorde ik later!
Thuis zou ik het niet al te moeilijk maken en niet te veel uitstekers neerleggen. Anders zien ze door de bomen het bos niet meer. Bij 12 jarige is dit iets makkkelijk, denk ik, dan bij 7 jarige.

Was zelf met bc bezig waardoor het typen lang duurde en er ondertussen al tips zijn gekomen  :) . Bij blanda´s snij ik meestal maar 1x door en maak een kuiltje in het deksel, zeg maar, die ik dan vul. Zo heb je ook geen naden die je dicht moet smeren. Cake zou inderdaad ook goed kunnen  :Y . Deze hoef je niet te vullen. Cc´s vul ik ook nooit en deze vind ik ook nooit droog

6

Vullen, afsmeren en bekleden lijkt me best een hele klus voor een 7 jarige..? Meiden of jongens..?

Ik zou dat misschien al allemaal doen. Dan kunnen ze helemaal los op het versieren/decoreren.

De tip om al vormpjes uit te steken vind ik ook wel goed ja! Maar vinden ze ook wel leuk om te doen natuurlijk.
En fondant/marsepein afmeten ook!

Misschien kun je nog suikerparels, sprinkels, chocolaadjes enz. erbij doen.

Ben erg benieuwd hoe het gaat, show je het resultaat?

7

Het zijn allemaal meiden :D !

Ik denk dat het cake gaat worden en ik laat ze zelf afsmeren waarna ik het nog dunnetjes over doe!
Dan laat ik ze een begin maken met uitrollen en help ik ze met het eroverheen plaatsen.
Daarna zelf uitsteken e.d  maar hoe zal ik ze eventuele pareltjes en de fondant erop laten plaatsen met water? of toch maar icing?
Ik heb deze dag hulp van mijn man die hier ook erg handig mee is gelukkig! ;)

Zo hebben ze denk ik wel het idee dat ze het helemaal zelf gedaan hebben wat op deze leeftijd bij de dametjes toch ook nog erg belangrijk is :) !

8

Ja hoor, gewoon met een beetje water laten plakken. Of eventueel met tylose wat lijm maken. (Tyloselijm wel een dag van te voren maken, i.v.m. het slecht oplossen van de tylose in water)
Gaat vast helemaal goed komen!  ;)

Dat is toch een TAART waard!

9

Je kunt ook boltaartjes alvast maken met de repentechniek? Kan je zelfs kant-en-klare cake voor gebruiken, scheelt weer 'bakgedoe' - want 9 boltaartjes bakken is al aardig wat uurtjes bij de oven in de buurt blijven....

Ik zou ze gewoon simpel met BBR vullen ofzo, kan je zelfs in een pakje kopen van dr oetker... scheelt allemaal weer een heleboel tijd!

Zou ze lekker vast bedekken ook - kinderen vinden toch het decoreren het allerleukst (ik vroeger wel!)?

Genoeg ideeen - wel heel leuk trouwens, ik wou dat ik ooit zo'n feestje had gehad!

10

wat een leuk idee!! Die ga ik onthouden met 2 meiden in huis!!

succes!!

11

Ik vraag me af waarom jullie bbr gebruiken bij een kinderworkshop, dat moet in de koelkast en kan echt niet 2 uur erbuiten staan

12

Volgens mij heb ik het toch echt de hele tijd over botercrème gehad... :think:

13

ik was toch idd van plan om botercreme te gebruiken :)
Banketbakkersroom ben ik zelf niet zo'n fan van.
Vond die tip van appelcake met kaneel botercreme wel leuk idee alleen vraag ik me af hoe dat in combinatie met de fondant gaat smaken?
Iemand ervaring daar in ?

14

Jij wel maar babycakes en esther68 niet..

15

Sorry etmc, dat had ik helemaal niet gezien. Voelde me blijkbaar iets te snel aangesproken... :o

Nou, dat smaakt prima, hoor. Heb ik zelf al een keertje gedaan. (appel, kaneelbc, fondant smakenmix dus)
Ook kersen, kaneelbc en fondant smaakt prima.

16

Babycakes schreef:

Je kunt ook boltaartjes alvast maken met de repentechniek? Kan je zelfs kant-en-klare cake voor gebruiken, scheelt weer 'bakgedoe' - want 9 boltaartjes bakken is al aardig wat uurtjes bij de oven in de buurt blijven....

Ik bak er 3 of 4 tegelijk, maar als je 9 blanda's hebt kan je in 1x klaar zijn met bakken (bi jmij passen er 9 12cm blandas in de oven)

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

17

Laatst heb ik ook een kinderworkshop gegeven voor 8 meiden van 8 jaar. Ik heb alleen de boltaartjes doorgesneden en ze zelf laten vullen en afsmeren. Ik doe altijd mee met de workshop en doe het dan dus stap voor stap voor. Het kleuren van de marsepein hebben ze ook zlef gedaan en 250 gram marsepein is genoeg voor een 12cm-blanda. Wat er over is aan marsepein wisselen ze onderling uit zodat ze allemaal verschillende kelurtjes kunnen gebruiken. Ik had wel wat reservekleurtjes bij me natuurlijk maar die leg ik dan niet op de tafel. Het was een groot succes en ze zijn er in totaal 2,5 uur mee bezig geweest. Ook neem ik voorbeelden op papier mee zodat degene zonder inspiratie daar een idee kunnen opdoen.

Volg je hart...want dat klopt!

Mijn ervaring is dat meiden van 7 best zelf kunnen snijden en vullen, afsmeren en bekleden, vooral als je het voor doet. Veel van die meiden knutselen erop los, dus dat komt echt wel goed!

Ik heb een keer bij de Action van die mini barbies gekocht en het boltaartje was de rik...maakte ze dus allemaal eigen barbie-taartjes. Heb je ook minder uitstekers nodig ;) Ze willen allemaal zelf stippen en reepjes op de jurk maken.

Hier een voorbeeld van de jarige job
http://www.sweetforyoursweet.nl/P1010192.JPG-for-web-normal.jpg

Enjoy the little things in life.
Someday you'll realize they were the big things.

Kunnen ze best zelf:
              snijden
              vullen
              afstrijken
              bekleden
              versieren
(is mijn ervaring van meerdere keren)

Tuurlijk moet je veel helpen,maar het resultaat is echt heel leuk!Reken ongeveer 3 uur met opruimen erbij.