301

Re: caramel shortcake , makkelijk en heerlijk!

nou ik ga er dit weekend 48 maken geloof ik in normaal cc formaat. Ml wil trakteren op het werk en is gek op twixy's.

Ze blijven ook zooooo lekker. Wij doen er altijd een suikerbloem op (gespoten van royal icing) om je vinger op te houden tegen het chocolade smelten.

302

Das een hele hap denk ik in normale cc vorm...  :P

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

303

Valt echt mee hoor, is niet heel dik. Haal er  24 uit dit recept.

304

Haha...elke keer als ik dit maak haal ik je recept er even bij. En die Engelse tekst die je erbij hebt staan: Geweldig!!!!! :lol:

Groetjes van Marjon

305 Laatst bewerkt door anja66 (29-08-2012 10:25)

anja66 schreef:

Ik heb ze vrijdag ook gemaakt. Bij het koken van de caramel dacht ik: getver wat stinkt dit. De eerste die ik proefde vond ik ook niet geweldig. Ik had ze in de koelkast gezet, en je breekt je tanden er bijna op. zaterdagmorgen heb ik ze uit de koelkast gezet, en ik moet zeggen: "heerlijk". Ook mijn kinderen vinden ze geweldig. Ze zijn nu bij opa en oma, en ik heb nog twee stukjes voor ze bewaard. Moet zeggen dat ik het wel moeilijk vind om ze niet zelf op te eten. Ze vragen nu al:'Mama wanneer maak je weer van die lekkere twixjes".

Ik had bij het maken van de caramel wel een probleem. Bij het aan de kook brengen van het mengsel begon begon dit gelijk aan te branden op de bodem. Stond als een gek te roeren, maar kon niet voorkomen dat het aanbrandde. Toen het mengsel bijna kookte heb ik het door een zeefje in een schone pan geschonken. Ik kook op een keramische plaat, maar had wel een pan met een dikke bodem. Kan ik dit voorkomen? Ik moet de plaat op vol vermogen zetten, anders krijg ik hem niet aan de kook. Moet het misschien aux bain marie opgewarmd worden?

Ik heb ze nu voor de 2e keer gemaakt, en weer begon het mengsel op de bodem van de pan aan te branden. Wie heeft hiervoor tips? Als ik de kookplaat niet op vol vermogen zet krijg ik het mengsel niet aan de kook. Ik heb al gedacht om au bain marie te verwarmen, maar water heeft maar een kookpunt van 100 graden, en ik denkt dat caramel een hogere temperatuur nodig heeft om zijn kookpunt te bereiken.

djehr, jij zegt dat je het mengsel aan de kook brengt op de ene plaat, en dan verplaatst naar de andere plaat. Krijg je het mengsel dan wel aan de kook? Bij mij begint het al aan te branden voordat het kookt.

306

Geduld hebben, ook op lage temp krijg je het wel aan de kook maar je moet lang wachten.

307

anouckjewel schreef:

Geduld hebben, ook op lage temp krijg je het wel aan de kook maar je moet lang wachten.

Oke, ik geef het niet op. Zal nog wel even duren voordat ik het weer opnieuw probeer, want het is echt niet goed voor de lijn, en ik moet eerst nu na de vakantie weer wat kilo"s kwijt.

308

Als mijn vriend het maakt gebeurt dit ook... als ik het maak niet.
De truc? Ik verwarm het in een steelpan, op half hoog, ik blijft vooral de randen goed roeren, dus ga rond met de garde alsof ik een suikerspin aan het maken ben zeg maar. Als ik belletje begin te zien, dan zet ik hem zacht. Het mengsel houdt de warmte heel goed vast, dus kookt dan wel door. Goed blijven roeren. Hoe harder je het zet, hoe sneller je moet rondgaan en hoe sneller het aankoekt. Daarom heb ik hem altijd net aan de kook, dan kan ik zelf ook wat rustiger aan doen. Duurt dan minuut of 10. Dan zie je hem iets donkerder worden en komen er rimpels in tijdens het roeren. Misschien heb je hier iets aan???

309

Laatst nog gemaakt in hartvormpjes. Gaat ook prima en komen er dan zo uit te zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CFX6HSGK-D.jpg

310

kaatjuh, Ik blijf proberen. Misschien ben ik inderdaad wat te ongeduldig. Moet wat rustiger werken.

311

Na alle voorgaande enthousiaste reacties heb ik me er ook eens aan gewaagd. Hij staat nu in de koelkast en straks kiep ik er nog de chocolade over. Ik ben benieuwd.
Ik had ook last van het aanbranden, maar gelukkig heeft dat de caramel niet verpest. Ik hoop alleen dat ik lang genoeg geroerd heb. (ik heb denk ik wel 40 minuten staan roeren op het kleinste pitje met het laagste vuur aan) We zullen straks zien.

Ik denk dat ik er ook maar eens aan moet geloven, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat ik het geduld heb om 40 minuten te roeren. Moet dat écht zo lang?

Zo eerst maar even boodschappen doen.

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

313

Nee, volgens mij kan het sneller, maar ik durfde niet eerder te stoppen, haha.  :D

314

ow lijkt me heerlijk!!!
ook maar is proberen en als het lukt staan ze
de 21 ste september op de sweet table van me zoontje!!! :D

is er ook een how to van????
ben zo gek op de how to`s

315 Laatst bewerkt door Taarterataaa...! (30-08-2012 14:52)

Hmmm.... Laag vuur is toch lager dan gedacht... Ondanks hevig roeren toch wat aangebrand in de pan.  Niet direct terug kunnen proeven dus ben benieuwd hoe het geheel zal smaken.

Anders toch morgen nog een keer over doen... O-)

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

316

sassy`s schreef:

is er ook een how to van????
ben zo gek op de how to`s

Wat bedoel je met how-to??? Het recept staat toch hierboven?

Jaaaaaa.... Hij is écht MAGNIFIEK!!   :9  :9  :9

Gr. Lies(beth)

318

Nom nom! Wat yummie!
Maar wel machtig. :)

319

@ taarterataa ja je moet echt als een bezetene roeren hahaha minuut of 10, er moeten net belletjes in komen.

@ sassy's als je er minder werk van wil hebben op de dag van de verjaardag, vries dan koekje met laag caramel in in het siliconen cc vormpje. Ik stapel ze gewoon, kunnen er echt veel in een klein bakje. Dan ontdooien en goed wachten tot condens verdwenen is. Gewoon buiten de koelkast paar uurtjes. Dan hoef je op de dag zelf alleen nog de choco en die is de koeling zo gestold. Zo doe ik het altijd, vind het anders echt teveel het recept. Nu hebben we  af en toe wat.

Ik spuit altijd dropflowers van ri en die doe ik dan op de choco. Daar houden we de vingers dan op bij opeten en staat nog leuk ook!

320

Ja, zonder bloemetje geeft het wel vieze vingers. Maar die kun je er dan weer bij aflikken. :D

321 Laatst bewerkt door sassy`s (30-08-2012 21:43)

kaatjuh schreef:

@ taarterataa ja je moet echt als een bezetene roeren hahaha minuut of 10, er moeten net belletjes in komen.

@ sassy's als je er minder werk van wil hebben op de dag van de verjaardag, vries dan koekje met laag caramel in in het siliconen cc vormpje. Ik stapel ze gewoon, kunnen er echt veel in een klein bakje. Dan ontdooien en goed wachten tot condens verdwenen is. Gewoon buiten de koelkast paar uurtjes. Dan hoef je op de dag zelf alleen nog de choco en die is de koeling zo gestold. Zo doe ik het altijd, vind het anders echt teveel het recept. Nu hebben we  af en toe wat.

Ik spuit altijd dropflowers van ri en die doe ik dan op de choco. Daar houden we de vingers dan op bij opeten en staat nog leuk ook!

dankje wel super tip
heb vandaag spullen gehaald
en ga het morgen proberen:D
en dan zet ik ook gelijk wat weg
kan ik gelijk kijken als alles lukt

@ karin09
how to`s vind ik altijd heel handig
(ben nog al eens onzeker als ik het wel goed doe)
en er zijn van heel veel dingen how to`s
kan zijn dat deze er ook was

322

Die slaan we even op yammie  :9

323

Ik heb dit recept helemaal gemist :o
Zal me niet nog een keer gebeuren. Ook handig dat je dit al van te voren maken kan!

324

sassy`s schreef:
kaatjuh schreef:

dankje wel super tip
heb vandaag spullen gehaald
en ga het morgen proberen:D
en dan zet ik ook gelijk wat weg
kan ik gelijk kijken als alles lukt

@ karin09
how to`s vind ik altijd heel handig
(ben nog al eens onzeker als ik het wel goed doe)
en er zijn van heel veel dingen how to`s
kan zijn dat deze er ook was

Het recept is al zo how-to als je het maar krijgen kan ;-)

325

omg ik had toch gezegd dat mijn vriend onlangs twixy's op zijn werk heeft getrakteerd? Helemaal leuk, opgemaakt met suikerbloem enzo.  Heb er toen 60 meegegeven. Nu neemt iemand op het werk afscheid en heeft p&o mij benaderd of ik 200 twixy's wil maken.... normaal bestellen ze gebakjes bij de bakker. heel leuk, want iedereen was na de traktatie al heel enthousiast en ze bleven erover praten. (vooral dat het nu voor niemand met de standaard hema taart te overtreffen valt) Maar zoooooo enthousiast....??   :P  het lijkt me zoveel werk, 200!!  moet er nog eens heeeeel goed over nadenken hoe me dit logistiek lukt en of ik er tijd voor heb. Maar wel goedverdiende opdracht denk ik...tja  tja  tja