1 Laatst bewerkt door sissi88 (28-08-2012 08:30)

Onderwerp: taartdozen niet hoog genoeg!! en niet de juist maat!!

Ik ben een beginnende bakker en heb sinds kort een paar opdrachten gedaan en nog een aantal staan. Nu heb ik op 1 keer na steeds voor familie gemaakt waarbij ik de taart in mijn taartdoos van de xenos meenam waardoor het een taartdoos scheelde maar bij mijn laatste taartje kon dit niet. Ik moest een 15 cm taartje vervoeren en bij de winkel waar ik normaal veel van mijn spullen haal gaven ze het volgende doosje mee:
FunCakes Taartdoos - Design Elegant- 21x21x9 cm
[KRT21EL]
Mooi doosje maar wel €1 per stuk en ik wil de verpakkingskosten nou juist zo laag mogelijk houden.
Bij een papierwinkel in mijn stad kan ik goedkoper taartdozen halen, een zwanenhalsdoos van 30x30 voor € 0.85 en een gebaksdoos van 25x25 voor € 0.60.  (het kan overigens nog goedkoper maar dan moet ik ze per 50 of 100 inkopen en daarvoor verkoop ik nog niet genoeg taarten)
Maar ik ben bang dat de dozen niet hoog genoeg zijn. Het taartje ging goed in het doosje van 9 cm maar hier zat dan ook geen 3d decoratie op dus als dit wel zo is passen ze niet in de dozen van 8 cm. Ook kan ik geen goedkope zwanenhalsdozen vinden die kleiner zijn. Een taartje van 15 cm lijkt me niet echt mooi in een doos van 30 cm.
Ook gebruik ik tot nu toe alleen een taartkartonnetje maar ik lees hier veel dat mensen hier een cake board of mdf plaatje voor gebruiken. Dit zou ik ook wel willen maar ik ben bang dat de kosten voor een taartje dan zo veel duurder worden :s Iemand tips

2 Laatst bewerkt door Carien (28-08-2012 08:34)

Re: taartdozen niet hoog genoeg!! en niet de juist maat!!

mdfplaatjes zijn echt niet duur :)
je kunt ze bij de bouwmarkt (gratis meestal) laten zagen in elke maat die je wilt uit mdf van 3mm.
Dan inpakken in kadopapier en in folie, taart erop, folie eromheen met een leuke strik en klaar :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

ik gebruikt die stevige dozen  meestaal,en voor gewone taart geen stappel en niet hoog die van funcakes.

bij stappel moet zonder deksel en dan gebruikt ik die kado folie.

4

Ik heb pas nog mdf plaatjes laten zagen, 20 x 20 kwam op 25 ct en 30 x 30 op 50 ct per stuk, bij de bouwmarkt gewoon 1 plaat kopen en die laten zagen, verder, net als Carien al vertelde, inpakken.

Christine.

5

Wat is eigenlijk een zwanenhalsdoos??? :o  :rolleyes:

6

Een doos is veel duurder dan een plaatje+inpakpapier+folie. In folie ziet het er trouwens ook veel leuker uit  :Y . Soms gebruik ik wel een doos omdat de mensen de taart nog willen invriezen. Wanneer de doos te laag is knip ik de deksel op een paar punten in. De deksel steunt dan mooi op de onderste doos.

7

Esther68 schreef:

Een doos is veel duurder dan een plaatje+inpakpapier+folie. In folie ziet het er trouwens ook veel leuker uit  :Y . Soms gebruik ik wel een doos omdat de mensen de taart nog willen invriezen. Wanneer de doos te laag is knip ik de deksel op een paar punten in. De deksel steunt dan mooi op de onderste doos.

ALs je zo'n doos dan inknipt gebruik je dan een zwanenhalsdoos (dus met losse deksel) of met vaste deksel.  Want dan ga ik denk ik ook maar voor plaatjes met folie maar dan heb ik iets achter de hand als ik toch een doos nodig zou hebben ;)

8

oja en dan wat vraagjes :o
Zoals ik heb begrepen pak je zon mdf plaatje in met inpakpapier en daarover cellofaan. Heb ik dit goed? En dan over het geheel van de taart en het ingepakte plaatje nog een keer celefaan?

En heeft iemand ervaring met dozen voor cupcakes. Ik moet toevallig morgen 24 cc voor een baby shower maken. Nu is dit voor mijn eigen nichtje en heb ik een plastic ccdoos voor mezelf waar ik ze uithaal als ik ze daar netjes neerzet maar als dit voor iemand anders is. Is het dan ook mogelijk om taartdozen te gebruiken of vallen de cc dan om.
Op de site staan wel cc dozen maar hoop eigenlijk op een goedkopere oplossing. Heeft iemand ervaring met het vervoeren in taartdozen en als ik 12 cc wil vervoeren, in welke maat geld dat dan en zo ook voor 24 cc? Ik wil dan cc vervoeren met fondant.
Cc met een toef lijkt me niet anders te vervoeren dan in de funcakes taartdoos van 32 x32 met inleg omdat deze natuurlijk stevig moeten staan. Als dit niet zo is hoor ik het ook graag :D

Sorry voor de vele vragen...

9

keukentje schreef:

Ik heb pas nog mdf plaatjes laten zagen, 20 x 20 kwam op 25 ct en 30 x 30 op 50 ct per stuk, bij de bouwmarkt gewoon 1 plaat kopen en die laten zagen, verder, net als Carien al vertelde, inpakken.

Bedankt dat je er ook prijzen bij vermeld, dan weet ik tenminste hoeveel het scheelt en dat ik voortaan ook voor de mdf plaatje ga ;)
Het inpakpapier en folie, waar haal je dat het goedkoopste?

10

Ik koop taart dozen bij de Hema, super stevig en de grootste (30 bij 30 cm) kost € 0,50.

Ik zou bij folie bang zijn dat het de taart raakt en dan je taart beschadigd.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

11

Annemarie29 schreef:

Ik koop taart dozen bij de Hema, super stevig en de grootste (30 bij 30 cm) kost € 0,50.

De hema bij mij in de buurt verkoopt geen taartdozen :s  en dan zit ik dus nog met het hoogte probleem. Bovendien maak ik ook geregeld 15 of 20 cm taartjes en vooral die kleinste lijkt me niet echt mooi staan in een doos van 30 x 30.
Hoe hoog zijn de dozen die jij bij de hema haalt?
Lastig....

12

inpakpapier en folie hebben ze bij de Action, Xenos, Blokker, Kruidvat, overal :Y
Binnenkort zie je niks anders meer in die winkels :rolleyes: , zul je zien ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

sissi88 schreef:
Annemarie29 schreef:

De hema bij mij in de buurt verkoopt geen taartdozen :s  en dan zit ik dus nog met het hoogte probleem. Bovendien maak ik ook geregeld 15 of 20 cm taartjes en vooral die kleinste lijkt me niet echt mooi staan in een doos van 30 x 30.
Lastig....

Een centimeter of 12 en ze verkopen ook kleinere maten en die zijn iets goedkoper. Als mijn taart te hoog is dan haal ik het deksel eraf en plak ik het hoger vast met plakband. Maar een stapel taart kan er uiteraard niet in.

Groetjes Annemarie

14

Annemarie29 schreef:
sissi88 schreef:
Annemarie29 schreef:

Lastig....

Een centimeter of 12 en ze verkopen ook kleinere maten en die zijn iets goedkoper. Als mijn taart te hoog is dan haal ik het deksel eraf en plak ik het hoger vast met plakband. Maar een stapel taart kan er uiteraard niet in.

Oke ja 12 centimeter is al hoog genoeg voor de meeste taarten die ik tot nu toe maak dus dat zou perfect zijn. Als ik in een andere hema kom eens even navragen of ze ze daar wel verkopen. Koop jij ze gewoon bij de bakkerijafdeling?

15

Hoi Annemarie,

Ik was laatst bij de Hema en kreeg er geen meer mee. Ze mochten ze niet meer verkopen???? Heb jij pas nog dozen gekocht of  is dit al wat langer geleden. Zowel in binnenstad als winkelcentrum verkoopt ze niet meer..   :nooo  :s errug balen.

16

omi schreef:

Hoi Annemarie,

Ik was laatst bij de Hema en kreeg er geen meer mee. Ze mochten ze niet meer verkopen???? Heb jij pas nog dozen gekocht of  is dit al wat langer geleden. Zowel in binnenstad als winkelcentrum verkoopt ze niet meer..   :nooo  :s errug balen.

Dat zou balen zijn, ik ga altijd in de binnenstad, laatste keer was denk juni.

Groetjes Annemarie

17

Bedankt voor alle tips! maar heeft iemand ook nog antwoord op mijn vraag over het verpakken van cupcakes :D

in de webshop hebben ze daar allerlei leuke materialen voor

I never met a calorie I didn't like....

19

sissi88 schreef:

Bedankt voor alle tips! maar heeft iemand ook nog antwoord op mijn vraag over het verpakken van cupcakes :D

Het zijn op zich leuke dozen, de kleintjes (4 of 6 cc in een doos) zijn wel ideaal. Maar die grote niet, (vind ik dan). Daar kunnen 16 cc in. Maar als je die insert eruit haal is ie daar veel te slap voor. Dus wel oppassen geblazen met het eruit halen. Ik heb het wel over de insert van die dozen (als je die bedoel trouwens?? :think: )

20

soms kunnen ze ook heel goed in eierdoosjes, zo´n grote bv van 30 stuks, ligt natuurlijk aan de grootte van je cupcakes.

succes!!