1

Onderwerp: Gedecoreerde taart met fondant invriezen

Hallo Allemaal,

Nu weet ik dat er al heel veel is geschreven over dit onderwerp en ik heb het denk ik allemaal al gelezen. Maar omdat ik er toch een beetje lichtelijk zenuwachtig van word wil ik toch even voor de zekerheid checken.

Het punt is nl dat ik vanochtend een prinsessentaart leverde, welke ik voor de levering eerst ging fotograferen en toen zag dat deze ging zweten. Dus aaaaaahhh.

Aangezien we binnenkort op vakantie gaan en ik aardig wat opdrachtjes heb staan, heb ik tegen de mensen gezegd: Ja hoor invriezen kan makkelijk. Omdat ik dus dacht dat dat makkelijk ging. Maar nu mn prinsessentaartje zweet liet zien heb ik toch mijn twijfels of het echt goed gaat komen.

Ik heb voor deze taart ook andere fondant gebruikt nl covapaste. Weliswaar niet gekleurd dus gewoon wit als onderrok gebruikt en roze gekleurde Funcakes fondant als boven rok. De Covapaste zweette wel meer deze was in gebruik ook veel soepeler.

Ik had hem in de koelkast gezet. De ene keer doe ik dat wel de andere keer niet. Gewoon botercreme 1:1 gebruikt voor het afsmeren en niks geks gedaan. ik zag wel dat mijn koelkast op 6 stond (dus koudste stand)

Waar zal dat zweten aan gelegen hebben? De te grote overgang?
En maakt het uit of je de fondant kleurt? Wbt het uitlopen evt?
Het zou om 3 taartjes gaan...1 prinsessentaart waarvan ik al had bedacht de pin eruit te laten. Het onderbord eraf en alleen de rok in te vriezen...Alleen eu....past niet in een doos......

En wbt de andere kan ik de 3d boetseersels er evt ook af laten zodat ze deze er zelf opzetten....

Ik vraag me nu dus echt af....Hoe kan het dat de prinsses ging zweten? En of het nu wel goed gaat in de vriezer? Of nouja het ontdooien ervan....

Hoor graag jullie meningen en ervaringen!!!
Alvast bedankt!!!

2

Re: Gedecoreerde taart met fondant invriezen

Ik vries ook vaker taartjes in, hangt er helemaal vanaf.
Laat deze meestal in de koelkast ontdooien.
Fondant en marsepein gaat gewoon zweten, als je deze in een koeling bewaard, vriezer of koelkast, maakt niet uit.
Wel is het beter dit in een kartonnen doos te doen, zodat het vocht daar het meeste in trekt.
Wanneer je ze voor gebruik een half uurtje uit de koelkast aan de lucht laat opdrogen, zie je er niks meer van.
Alleen niet gaan wrijven oid....

Moet goedkomen dus.

I may not be perfect, but i'm always me

3

Ik denk dat je koelkast te koud staat en dat de overgang te groot is. Even een ventilator er overheen laten blazen (niet te hard) om te helpen drogen is een optie. Bewaar je hem in de koelkast wel in een taartdoos? Ik zet een taart nooit zonder doos in de koeling, ook niet als je hem tussen het bekleden en het versieren weer wil laten afkoelen. Dan heb je ook een grotere kans op condensvorming.

Je kunt een fondanttaart prima invriezen, maar wel in een kartonnen taartdoos en daar weer een plastic zak omheen. Als je hem laat ontdooien dan kun je hem het best een dag van tevoren uit de vriezer halen en in de koelkast (in de doos!!!) laten ontdooien.

Eventuele boetseersels of bloemen etc. zou ik er pas als laatste op zetten en niet mee invriezen.
Veel succes!

4

gemeld

Life takes you to unexpected places, love brings you home

Ah! Thanks!!!! Ik heb vanmiddag even een test taartje gemaakt. En de prinses stond niet in een kartonnen doos....
Ik ben heel benieuwd :-) Maar als het bij jullie lukt, zal het bij mij ook (misschien) wel goed komen! Dank jullie wel...

Jeanine...gemeld? Wat bedoel je daarmee? Of heb ik iets gemist.....

6

Vragen over invriezen en ontdooien: [MOVE] -> taartdecoratie algemeen

7

suijkerfabriek schreef:

Jeanine...gemeld? Wat bedoel je daarmee? Of heb ik iets gemist.....

Er was gisteren iemand flink aan het spammen... dat bericht is nu verwijderd.

Succes met je taarten

Life takes you to unexpected places, love brings you home

Ja....Ben ik weer...
Nu vraag ik me alleen nog af...Als ik de taart ingevroren heb en 24 uur in de koelkast heb laten ontdooien deze een uur/half uur van te voren uit de koelkast haal..Moet dan de deksel van de taartdoos of er gewoon op laten zitten?

En ik las net ik de botercreme niet 2x kan invriezen...
geld dat ook van de 1:1 (bc en suiker)