1

Onderwerp: Hulp nodig voor bruidstaart !

Hoihoi
Voor mijn schoonzus moet ik de bruiloftstaart maken. De bruiloft is overmorgen al. Ik heb alle kapsels al gebakken, en drie taarten zijn bekleed met marsepein. De andere twee doe ik morgen. De drie taarten met marsepein (gevuld met lemon curd en citroenkwark) staan in de koelkast. Die is nu vol.
Waar moet ik de volgende twee bewaren? Kunnen die 1 dag uit de koelkast? Zo ja, dan haal ik die andere drie er ook uit.

Ik wilde bloemen maken met tylose fondant maar dat mislukt ook totaal.... Word niet hard :( heb funcakes fondant gebruikt en blijkt dus niet hard te worden grrrrrrrr. Ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar....

Re: Hulp nodig voor bruidstaart !

Hoe bewaar je kwark normaal gesproken? In de koelkast toch? Dan moeten de taarten dus ook in de koelkast. Had je vantevoren niet nagedacht over hoe je de taarten  zou koelen?
Als je een koele ruimte ergens in huis hebt zou het eventueel een optie zijn om de laatste 2 taarten morgen met botercreme te vullen en die dan buiten de koeling te bewaren (bij mij gaan alle taarten in de koeling maar het schijnt wel te kunnen).
In ieder geval geen kwark 2 dagen buiten de koeling laten staan!

Life is what you bake it.

3

sorry Renske, maar kwark moet je echt in de koelkast doen, zeker bij dit weer!
misschien een buurvrouw vragen? of familie?

(persoonlijk vind ik twee dagen van tevoren vullen ook al vrij veel, maar daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik)

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

lizzl schreef:

(persoonlijk vind ik twee dagen van tevoren vullen ook al vrij veel, maar daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik)

Ik ook, zeker met een koelkast vulling...

Life is what you bake it.

5 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (22-08-2012 20:31)

ik vind het ook erg ruim van tevoren... maar daar is nu niets meer aan te doen.

in ieder geval die andere taarten zeker in de koelkast zetten, anders zijn de gevolgen niet te overzien met die bederfelijke vullingen...

qua niet genoeg plek,  :think: dat had je ook van tevoren kunnen bedenken toch?

wat je in ieder geval zeker niet moet doen is die andere taarten uit de koelkast halen... die moeten erin blijven

succes

I never met a calorie I didn't like....

Superlief natuurlijk dat je zo'n groot project voor je schoonzusje wilt doen.

Kwark 2 dagen vantevoren.. Dat zou ik niet gedaan hebben. Ik weet niet wat de norm precies is voor zure zuivelproducten (producten met melk en slagroom is 1 dag in een taart) maar ik vind het aan de lange kant, qua houdbaarheid. Daarnaast gaat een kwarkvulling wat uitlopen. Maakt hem niet op zijn mooist. Is het citroenkwark uit een kant-en klaar bakje? Daar zitten wel weer wat houdbaarheidstoevingen bij.
In ieder geval, hij is nu al gemaakt. Dat kan je met zo'n groot project niet meer veranderen. Gelukkig staat hij in de koelkast en is hij hopelijk niet teveel daar buiten geweest.   
Dus in de koelkast laten staan en als je nog meer citroenkwark wilt gebruiken voor de taarten van morgen moet je toch echt op zoek gaan naar een koelkast van buren/ vrienden om te gebruiken.
Wat je ook nog kan doen (als hij wel vandaag gevuld is) om de taarten van vandaag alsnog in de vriezer te doen. Niet persé lekkerder, maar voor de houdbaarheid wel beter. Bij het ontdooien heb je dan alleen wel nog steeds evenveel koelkastruimte nodig voor alle taarten.

Vervelend dat je fondant niet hard geworden is, zeg! Als ik het héél lang laat liggen wordt het bij mij meestal toch wel hard. Of ik meng er gumpaste doorheen, (of nog beter 100% gumpaste) maar dat heb je misschien niet liggen.
Ik heb eens iemand gehoord die de oven op 40-50 graden zette en ze daar en uurtje in liet drogen. Maar weet niet precies hoe dat ging, nooit zelf geprobeerd, dus durf het je niet aan te raden uit angst dat hij zou smelten..

7

Ja het is volle kwark uit een bakje. Ik heb dit weleens eerder gedaan op aanraden van een taartenwinkel, dus dacht dat dat wel kon. :(

De kapsels waren ingevroren, daarom dacht ik dat ik ze nu niet opnieuw (bekleed) kon invriezen. Of kan dat wel?
Zo ja, hoe lang van te voren moeten ze er dan uit?

Plaatsgebrek heb ik natuurlijk wel aan gedacht, buren en zussen kunnen mij te hulp schieten, maar het was gewoon handiger geweest om het binnenshuis te houden.

8

Hoi,

Qua taartvulling is er ws al genoeg gezegd, dus daar hou ik me even buiten  ;)
Maar wel heb ik vaker fondant hard laten worden met behulp van de oven. (ik weet alleen niet of dit ook met funcakes was, want die heb ik wel eens gebruikt....)

Fondant mengen met tylose, zoals altijd.
De oven aanzetten op 50 graden en je creatie een half uurtje in de oven zetten.
Het is vooral de ven in de oven, die zorgt dat het uit hard.
Zet het wel op een bakplaatje oid.
Na een half uur kun je het gewoon uit de oven pakken, maar wees voorzichtig, het is nog wat zacht.
Even af laten koelen en dan hard het echt uit.
Moet lukken.  :)

I may not be perfect, but i'm always me

9 Laatst bewerkt door Jol321 (22-08-2012 21:51)

Niet meer invriezen, hoor. Ik vul het zelf ook pas een dag van te voren, maar ik weet van heel wat klantjes, dat ze dagen later nog heerlijk van de taart hebben gegeten, dus dat zal (gekoeld natuurlijk) geen probleem zijn.

En inderdaad gumpaste voor de bloemen (kun je ook zelf maken maar dan moet je de ingredienten wel hebben) . Voor een volgende keer echt eerder beginnen, zodat je genoeg droogtijd hebt (al kan de luchtvochtigheid de bloemen weer zacht maken  :( ) maar daar ben je nu niets mee geholpen. Om sneller te laten uitharden in de oven, wel de ovendeur op een kier laten (heb dit zelf nooit geprobeerd maar wel als tip van anderen).

En ook al zou de vulling voor de andere 2 taarten buiten de koeling kunnen, zou ik het nog niet doen. Weet niet of je de 5 lagen moet stapelen, maar dan is alle stevigheid (dus koeling) nodig.

Succes.

Groet, Jolanda