1

Onderwerp: Recept vanille frosting

Basis recept Vanille Frosting

Ingrediënten frosting:
( Voor minimaal 15 grote cupcakes/ 25 kleine cupcakes)

45 g bloem
240ml melk
200g roomboter
200g fijne kristalsuiker/poedersuiker ( bij voorkeur poedersuiker)
5 ml vanille essence

Recept:
1 Klop de bloem en de melk samen in een steelpannetje.
Aan de kook brengen en op laag vuur zetten.
Goed blijven roeren over de bodem zodat het mengsel niet gaat aanbranden.
Ongeveer 5 minuten laten doorkoken.
Blijf erbij en blijf roeren!

2 Hierna afdekken met folie en af laten koelen tot kamertemperatuur. Je kunt het mengsel ook in een nieuwe kom scheppen zodat het geheel sneller afkoelt.

3 Boter flink smeuïg en luchtig kloppen.
Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille.

4 Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij voegen en dan 5 minuten op medium mixen.

Afdekken en 15 minuten in de koelkast.

Dan is de vanille frosting klaar voor gebruik!

Ik vind het een SUPER alternatief voor de alom bekende botercreme...

Even een foto , zodat je ziet hoe het eruit komt te zien als het klaar is :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LSV74KZR.jpg

Liefs Samantha

2

Re: Recept vanille frosting

Samantha ,SUPER  :thumb:  bedankt ,als ff heb ,ga ze gelijk proberen.
taartgroetjes Carla

3

Klinkt goed en ziet er ook heeeel goed uit :9 ! Kun je deze vulling ook gebruiken om taarten mee af te smeren of zou de rolfondant smelten door de melk??
groetjes sam

4

Volgens mij moet dat wel kunnen met afsmeren, de melk is inmiddels helemaal ingedikt...

Maar ja, proberen en je weet het, want ik heb het nog nooit gedaan hiermee...

Liefs Samantha

5

Wat een leuk recept. Ik ga het morgen maken. Hopelijk met mijn nieuwe Kennie van de Makro  :Y

6 Laatst bewerkt door Studio Taart (17-12-2010 10:06)

Ik heb deze echt al heel vaak gemaakt, alleen de laatste tijd gaat 'ie continu schiften als ik alles bij elkaar doe. Snap er niks van  :nooo

I'm not bossy, I just have better ideas...

7

Ik was echt naar een goed recept voor een toef op cc's! dit recept ga ik zeker proberen. Maar overheerst de boter niet qua smaak?? het is toch niet zo dat je een hap boter neemt??

bedankt!

8

Nee, bij deze toef juist niet!!!
Wij vonden hem lekkerder dan botercreme...

Liefs Samantha

9

Ik heb het vandaag gemaakt, wel erg lekker. Maar ik zou er niet teveel van op een cupcakes spuiten.. (persoonlijke mening :) ).

Heb het nu met kristalsuiker gemaakt, wat is het verschil dan met poedersuiker?

10

Ooh dat ga ik ook proberen....

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

11

Dit recept is zooooo lekker! Ik vind het een beetje de smaak van softijs, alleen smelt t niet! :9

heerlijke taartgroetjes van Brenda

12

Zou je ipv bloem ook custard kunnen nemen? Dan wordt de toef geel en krijgt een extra lekker smaakje denk ik.
Willy

13 Laatst bewerkt door Kadohke (30-01-2011 22:45)

bosbes schreef:

Zou je ipv bloem ook custard kunnen nemen? Dan wordt de toef geel en krijgt een extra lekker smaakje denk ik.
Willy

Dit is het recept horende bij red velvet cakes. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33597

Je voegt feitelijk iets toe aan een "gewone" botercreme. Bij botercreme kun je vanalles erbij doen om er een andere smaak aan te geven...custard zou inderdaad ook gaan...alleen zou ik daarbij uitkijken met het vochtgehalte...het zou eens kunnen schiften. Bij de mengsel wat bij dit recept bij de boter gaat, is al veel vocht vervlogen door het inkoken van de melk.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

14 Laatst bewerkt door Kadohke (31-01-2011 06:53)

Lindas2 schreef:

Ik heb het vandaag gemaakt, wel erg lekker. Maar ik zou er niet teveel van op een cupcakes spuiten.. (persoonlijke mening :) ).

Heb het nu met kristalsuiker gemaakt, wat is het verschil dan met poedersuiker?

Niks. Als je het recept goed bereidt, merk je niks van de suikerkristallen! Ik gebruik hier zelf altijd de fijne kristalsuiker voor.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

15 Laatst bewerkt door nora (09-02-2011 16:36)

hoi, vandaag heb ik de recept vanille frosting gemaakt en toefje van gemaakt, het ziet er prachtig uit.

maar kan het wel dat je na een hap beetje meel proeft. Niet zo erg maar je proeft het wel een beetje. Of had ik meer vanille essense, ik ben ook benieuwd of je met dit ook kleurstof kan gebruiken.

ik heb de recept ook van ergens hier gehaald en gehalveerd en het bleek deze recept te zijn. Ik vind het ook lekkerder en makkelijker dan de andere recept.

en nog een vraagje bij het roeren van de melk met meel tot het indikt toch? heb wel rond 10 min zitten roeren.

16

enorm lekker maar ik moest er wel wat meer vanille essence bijdoen om een echte vanille smaak te verkrijgen maar het is goed gekomen   :9

@ Nora: ik had geen "meelsmaak", misschien iets beter of langer blijven roeren, ik ben blijven roeren tot ik er pieken van kon trekken met de klopper.

17

blisargon schreef:

enorm lekker maar ik moest er wel wat meer vanille essence bijdoen om een echte vanille smaak te verkrijgen maar het is goed gekomen   :9

@ Nora: ik had geen "meelsmaak", misschien iets beter of langer blijven roeren, ik ben blijven roeren tot ik er pieken van kon trekken met de klopper.

dank je. ik had ze nog over gisteren en dan proefde ik het niet meer alleen zoetig maar de vanille smaakje is dan minder proefbaar en ik ga ook volgende keer meer in doen. Ik vind dit ook eigenlijk lekkerder en makkelijker dan de recept 1:2:2.

18

Ik vroeg mij alleen af, hoe lang ik dit frosting recept kan bewaren i.v.m. de melk erin. Weet iemand van jullie dit?

Groetjes,
ELLEN

19

Ik vraag me ook af hoelang je een restje kunt bewaren...?

En als je het gebruikt, moet het dan in de koelkast, of mag het ook erbuiten omdat de melk gekookt heeft?

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

20

Mijnemop schreef:

Ik vraag me ook af hoelang je een restje kunt bewaren...?

En als je het gebruikt, moet het dan in de koelkast, of mag het ook erbuiten omdat de melk gekookt heeft?

Via de zoekfunctie hier vond ik het niet, maar wel via google:
je kunt frosting  2 à 3 dagen bewaren in de koelkast, je kunt het invriezen (daarna weer doormixen) en het kan 1 à 2 dagen buiten de koeling (meestal zijn ze dan op...)

Ik vind een toef persoonlijk veel te machtig voor op een cc, maar ja, ik ben dan ook geen botermens.
En na koelen vind ik het dan nog erger, omdat je dan de boter meer proeft.
Ik ga het dus niet al te dik uitsmeren over de cc, want dan vind ik het om mijn vingers bij af te likken!!

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

21

Ik heb gister dit recept gemaakt maar, ik liep tegen een probleempje aan.
Nadat het melk-bloem mengsel afgekoeld was heb ik het bij de rest in de mix kom gedaan.
Het melk-bloem mengsel was heel dik en werd niet goed opgenomen er bleven allemaal stukjes inzitten.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?!?!
Verder was de smaak wel okee maar, die stukjes erin  :nooo

22 Laatst bewerkt door velocitas (31-05-2012 21:03)

ik doe de suiker er gewoon van te voren bij in, maar wil dit gaan gebruiken door de cakepops iemand ervaring?

dit recept is trouwens 1-3 dagen goed in de koelkast
2-3 maand invriezen maar let wel op de houdbaarheids datum van je melk!(zelf gebruik ik houdbare melk)

23

Lekker

24

Ook gemaakt en idd veeeeel lekkerder dan de 'gewone' botercreme.

25

Ook gemaakt en idd veeeeel lekkerder dan de 'gewone' botercreme.