1

Onderwerp: Vooraf bakken

Hai allemaal

Ik,heb mijn vriendin beloofd om vooor haar verjaardag (a.s. Zondag) een taart te bakken.
Ik wil hem gaan vullen met lemoncurd en afsmeren met botercreme.

Het liefst wil ik vandaag of morgen al een groot deel van de taart gan maken. Ik ben op dit moment een biscuit aan het bakken, maar ik weet nog niet of die gaat lukken omdat ik voor het eerst geen mix gebruik. Kan ik die morgen al vullen en afsmeren? Kan ik hem ook bekleden voordat ik hem invries of kan ik dat beter pas doen als ik hem weer uit de vriezer haal?

En hoe lang duurt het voor hij ontdooit is en je hem kan afwerken (of opeten)?

En nog een vraagje. Ik wil een foto laten afdrukken van haar paard om die op de taart te doen. Als ik bekleed met marsepein op wat voor iets moet ik de foto dan laten afdrukken en hoe bevestig ik die dat later op mijn taart?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies
Corina

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (21-08-2012 20:23)

Re: Vooraf bakken

Je kunt je biscuit (ik duim voor je) vullen, afsmeren en bekleden en decoreren en dan invriezen (inpakken in plastic). Als je hem zondag nodig hebt, moet je hem op zaterdagochtend in de koelkast (nog steeds in plastic) laten ontdooien en zondag een uurtje buiten de koelkast en zonder plastic op temperatuur laten komen/opdrogen.
Decoreren kan ook op dit moment als je dat liever wilt.

Je vraag over een foto kan ik helaas niet beantwoorden, dat weet ik niet.

Succes ermee.

Tieneke

3

Bedankt voor je advies en het duimen. Hoewel het laatste niet gewerkt heeft. :( mijn biscuit is namelijk mislukt. Dus morgen maar naar Etten-Leur voor biscuit mix zodat ik zeker weet dat mijn volgende biscuit wel gaat lukken.
En misschien moet ik maar geen taarten meer beloven. Ik merk dat met mijn fultime job en mijn huishouden het soms erg zwaar is om een beloofde taart op tijd af te hebben.
Als mijn biscuit gelikt was had ik heb morgen dus vrij ver klaar kunnen hebben (ben morgen vrij) en had ik er zeker van kunnen zijn datmik,hem op tijd af zou krijgen. Nu is het nog maar de vraag of ik het ga redden. :s

Sorry maar het is nu dinsdag en je wilt dan al een taart gaan maken voor zondag?

5

Tja inderdaad omdat ik voor zondag niet echt veel tijd heb

Dan doe je het toch niet als je geen tijd hebt? Of je doet het vrijdag/zaterdag vind dit wel erg ver van te voren maar dat zou mijn mening wel zijn :)

7

Ze gaat hem invriezen... Dan is het geen probleem dus!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

8

Maar ik heb het mijn vriendin nu eenmaal beloofd. En er is toch niks mis mee om als het niet anders kan van te voren te bakken. Lees wel vaker over invriezen van taarten en dergelijke.

9

Simpeltaartje schreef:

Dan doe je het toch niet als je geen tijd hebt? Of je doet het vrijdag/zaterdag vind dit wel erg ver van te voren maar dat zou mijn mening wel zijn :)

Volgens mij wordt de taart na het vullen en decoreren ingevroren en er voor zondag weer uitgehaald. ;)

Ja dat lees ik ook maar dan nog ben ik geen voorstander van het invriezen maar ook daar zijn de meningen over verdeeld :D

11

je kunt hem bekleed invriezen,de foto zou ik er na het ontdooien opdoen,deze kun je met piping-gel opplakken

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

12

Simpeltaartje schreef:

Ja dat lees ik ook maar dan nog ben ik geen voorstander van het invriezen maar ook daar zijn de meningen over verdeeld :D

Ja, daar heb jij weer gelijk in :D . Ik vries ook nooit een taart in. Durf het niet goed (ben altijd bang dat het met ontdooien mis gaat) en ik maak een taart liefst zo vers mogelijk.

13 Laatst bewerkt door kokkie (21-08-2012 21:11)

Huh? Hoezo niet dan? Ik bedoel het invriezen, waarom niet? Dat doen er zoveel. Gewoon met een taartje voor jezelf uitproberen. Het is zooo gemakkelijk als je een keer wat minder tijd hebt..

Groetjes Wendy

Omdat ik van vers gebak hou ik weet dat vriezen kan maar het kan inderdaad fout gaan en vind gewoon als ik iets maak van een ander dat het vers moet zijn :) Bedoelde mijn reactie niet lullig ofzo kwam misschien zo over maar niet zo bedoeld :)

15 Laatst bewerkt door karla (21-08-2012 21:14)

de smaak is soms nog lekkerder uit de vriezer en de bekleding blijft echt mooi hoor,geen probleem
voor een klant zou ik niet iets in de vriezer doen,maar voor mijn familie of onszelf,geen probleem

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

16

Simpeltaartje schreef:

Omdat ik van vers gebak hou ik weet dat vriezen kan maar het kan inderdaad fout gaan en vind gewoon als ik iets maak van een ander dat het vers moet zijn :) Bedoelde mijn reactie niet lullig ofzo kwam misschien zo over maar niet zo bedoeld :)

Ah zo...

Groetjes Wendy

17

karla schreef:

voor een klant zou ik niet iets in de vriezer doen

Is gewoon een extra aardigheidje voor mijn vriendin.

18

Ik ben ook niet zo van het invriezen omdat ik ook bang ben dat het met ontdooien mis gaat, niet vanwege dat de taart niet vers zou zijn.
Maar wat ik wel altijd begrepen heb is dat je de taart in een doos zet, daar omheen een pedaalemmerzak en dan invriezen. Als je de taart wilt ontdooien de pedaalemmerzak eraf, de taart+doos 24 uur in de koelkast laten staan, dan op kamertemp laten komen. Dus niet in plastic laten ontdooien. Het vocht kan dan nl niet weg waardoor je juist condens krijgt. Weet het niet zeker, maar klinkt wel logisch  ;)

19

CorbaDesign schreef:
karla schreef:

voor een klant zou ik niet iets in de vriezer doen

Is gewoon een extra aardigheidje voor mijn vriendin.

Kan best hoor, ik doe het zelf ook vaak. Ik heb juist gisteren de verjaardagstaart voor mijn zoon voor zondag van binnen gemaakt en in de vriezer gedaan (bakken en vullen). Ik haal hem er zaterdag uit en maak hem dan af.

Trouwens, mij overkomt het ook weleens dat iemand iets beloof en dan later denk: oh, hoe krijg ik dit eigenlijk voor elkaar. Maar toch lukt het doorgaans wel. Je kunt ook je decoraties goed voorbereiden. Gewoon in een afgesloten doosje bewaren. Daar gaat mij meestal de meeste tijd in zitten.

Nogmaals succes ermee!

Tieneke