1

Onderwerp: Te droge taart

Hallo allemaal,

Ik ben nu al enkele maanden bezig met het maken van taarten, het decoreren gaat super, maar over de rest ben ik nog niet zo tevreden:

de taart is te droog om op te eten:

als ik de biscuit van 7.5 cm hoog in 3 delen snijd, dan smeer ik hem in met suikerwater en dan leg ik er een laag op van +-2 cm slagroom.

Wanneer ik dan de taart aansnijd zit er op het zicht weinig vulling tussen, en smaakt het ook nog eens droog...

Wie kan mij helpen?  :(

2

Re: Te droge taart

Ik heb weleens begrepen dat slagroom een droge vulling is, omdat het vettig is. Dus misschien eens proberen met jam, pudding of lemon curd o.i.d. In ieder geval iets wat je cake 'bevochtigd' ?

3

volgens mij kan het ook liggen dat je het biscuit te lang bakt. Gebruik je biscuitmix?
Je kan  't biscuit ook vier keer door snijden en dan dunnere lagen vulling gebruiken, de vulling is dan meer verdeelt en je proeft minder biscuit.

4

Bonz schreef:

Ik heb weleens begrepen dat slagroom een droge vulling is, omdat het vettig is. Dus misschien eens proberen met jam, pudding of lemon curd o.i.d. In ieder geval iets wat je cake 'bevochtigd' ?

Ik wist niet dat slagroom "droog" is. Het afsmeren doe ik wel met botercrème, maar om daar een hele taart mee te vullen, vind ik veel te zoet! Ik zal me eens verdiepen in andere vullingen, op de website hier staan er wel veel! Dankjewel!

5

Mirie schreef:

volgens mij kan het ook liggen dat je het biscuit te lang bakt. Gebruik je biscuitmix?
Je kan  't biscuit ook vier keer door snijden en dan dunnere lagen vulling gebruiken, de vulling is dan meer verdeelt en je proeft minder biscuit.

Ik gebruik geen mix, het is een recept dat ik op een workshop heb meegekregen. Ik laat hem 50 min. op 150 graden bakken. Wat doe jij?
En mocht ik hem eerder uithalen, is hij dan echt goed als je geen deeg meer hebt aan breinaald? Want dan lijkt de bovenkant zo bleek en wil ik hem altijd langer bakken...

In meerdere stukken snijden, durf ik niet... fijnere stukken lukken amper om door te snijden met taartzaag (wel niet het beste merk, goedkope wilton)

6

Ik weet niet welke maat bakvorm je hebt, maar misschien is 50 minuten wel te lang waardoor je biscuit droog wordt. Als je biscuit terug veert als je erop drukt en er geen beslag meer aan je naald zit, kun je de taart uit de oven halen, ook als dit eerder is en de taart nog bleek is.
Je kunt je kapsel beter 1 dag van te voren bakken, dan gaat het doorsnijden veel makkelijker.

7

Botercreme is ook 'vet' dus ook niet nat denk ik, maar ik weet het niet zeker hoor :) je moet meer in een laagje jam oid denken!

Biscuit is van zichzelf ook niet een lekker smeuïge cake.. :nooo . Die moet je flink optuigen voordat je een lekker smeuïg gebakje eet. maar dat kan wel..
- inderdaad niet te lang bakken. Direct uit de oven als hij veerkrachtig aanvoelt aan de bovenkant en je onder de bovenlaag geen mousse meer voelt. (dat is nog betrouwbaarder dan de breinaald.) Elke minuut langer droogt hij daarna langzaam in. 1 minuut langer valt alleen een kniesoor op, maar 5 minuten langer kun je echt goed proeven. Nooit afgaan op oventijden van anderen, altijd zelf uittesten door te voelen. Zeker als je geen mix gebruikt, komt het bakproces veel preciezer.
- Tremperen, zoals je al doet. Weet alleen niet of je letterlijk suikerwater neemt, of dat je siroop bedoelt. Water met suiker erdoorheen is te dun en zakt naar de bodem, siroop is zo gekookt dat het suikergehalte veel hoger is, daardoor stroperiger en daardoor blijft het hangen in je biscuit. Met een lekker smaakje erin verrijkt het echt je biscuit en gebruik ik er best wat van.
- niet een te dikke laag biscuit eten. Dat vind ik ook niet lekker. Het biscuit is meer een podium voor de vulling, niet bedoelt om los te eten, zoals wel bij cake. Hoe dunner je laagjes, hoe lekkerder. Dan heb je in elke hap minstens 1 laag biscuit met een laag vulling. Die Wiltonzaag schijnt inderdaad niet lekker te zagen. Ik heb die van stadter, dat gaat een stuk beter.
- ik gebruik zelf ook geen botercremevullingen (hoewel de meesten hier wel..). Vind ik zelf te droog in combinatie met biscuit. Zoek eens op bavaroises, banketbakkersroom, zwitserse room, lemoncurd, aangevette slagroom met vers fruit, chocolademousse.. :9
Je zult zien dat je dan een heel lekker smeuïge taart kan krijgen!

9

mieperdepiep schreef:

Biscuit is van zichzelf ook niet een lekker smeuïge cake.. :nooo . Die moet je flink optuigen voordat je een lekker smeuïg gebakje eet. maar dat kan wel..
- inderdaad niet te lang bakken. Direct uit de oven als hij veerkrachtig aanvoelt aan de bovenkant en je onder de bovenlaag geen mousse meer voelt. (dat is nog betrouwbaarder dan de breinaald.) Elke minuut langer droogt hij daarna langzaam in. 1 minuut langer valt alleen een kniesoor op, maar 5 minuten langer kun je echt goed proeven. Nooit afgaan op oventijden van anderen, altijd zelf uittesten door te voelen. Zeker als je geen mix gebruikt, komt het bakproces veel preciezer.
- Tremperen, zoals je al doet. Weet alleen niet of je letterlijk suikerwater neemt, of dat je siroop bedoelt. Water met suiker erdoorheen is te dun en zakt naar de bodem, siroop is zo gekookt dat het suikergehalte veel hoger is, daardoor stroperiger en daardoor blijft het hangen in je biscuit. Met een lekker smaakje erin verrijkt het echt je biscuit en gebruik ik er best wat van.
- niet een te dikke laag biscuit eten. Dat vind ik ook niet lekker. Het biscuit is meer een podium voor de vulling, niet bedoelt om los te eten, zoals wel bij cake. Hoe dunner je laagjes, hoe lekkerder. Dan heb je in elke hap minstens 1 laag biscuit met een laag vulling. Die Wiltonzaag schijnt inderdaad niet lekker te zagen. Ik heb die van stadter, dat gaat een stuk beter.
- ik gebruik zelf ook geen botercremevullingen (hoewel de meesten hier wel..). Vind ik zelf te droog in combinatie met biscuit. Zoek eens op bavaroises, banketbakkersroom, zwitserse room, lemoncurd, aangevette slagroom met vers fruit, chocolademousse.. :9
Je zult zien dat je dan een heel lekker smeuïge taart kan krijgen!

Waauw wat een uitleg :) maar echt wel bruikbaar!
- Ik ga mn bakproces eens nauw opvolgen en gevoelsmatig controleren.. Ik had wat schrik omdat er letterlijk bij de workshop gezegd werd dat je de oven voor 50min opent dat de biscuit dan inzakt. maar volgens mij kan hij er best al vroeger uit.
- Het tremperen deed ik met 1 kopje water en 2 kopjes suiker en dan koken tot de suiker onzichtbaar was. Maar op een andere discussie las ik hoe jij te werk gaat met 1:1 en doorkoken tot een meer stroperige massa, zal ik ook eens proberen
- Dunner zagen en nog wat meer experimenteren met vullingen staat ook op het programma!

Bedankt alvast!

Ik vind biscuit ook niet echt lekker. Ook niet als anderen het maken, dus ik gebruik vaak cake of bijvoorbeeld de wolkencake van dr oetker. Die is van zichzelf wat natter, maar is een kwestie van smaak. Je taart wordt er wel een stuk machtiger van. En als je wolkencake gebruikt ben je ook wel duurder uit. Kost 2,49 voor 1 taart en dan ben je nog eieren en slagroom nodig ook.

11

Welke maat bakvorm gebruik je?

12

MamaSan schreef:

doorsnede 24 en hoogte 7.5  :)

13

Jolanda Boxem schreef:

Ik vind biscuit ook niet echt lekker. Ook niet als anderen het maken, dus ik gebruik vaak cake of bijvoorbeeld de wolkencake van dr oetker. Die is van zichzelf wat natter, maar is een kwestie van smaak. Je taart wordt er wel een stuk machtiger van. En als je wolkencake gebruikt ben je ook wel duurder uit. Kost 2,49 voor 1 taart en dan ben je nog eieren en slagroom nodig ook.

Wolkencake... nog nooit van gehoord, maar net een filmpje over opgezocht, ziet er lekker uit! Dit ga ik zeker eens proberen! Mss is een combinatie wel ideaal: boven en onder biscuit en in het midden wolkencake :9 Leuke tip :)

14

Biscuini schreef:
MamaSan schreef:

Ik heb het nog eens even voor je uitgezocht en nagekeken, maar bij dat formaat bakblik heb je volgens mij genoeg aan een baktijd van ca. 35 min. Ik kan me dus voorstellen dat je biscuit na 50 minuten zéér droog is  ;)... Succes met taarten!

15

MamaSan schreef:
Biscuini schreef:
MamaSan schreef:

Ik heb het nog eens even voor je uitgezocht en nagekeken, maar bij dat formaat bakblik heb je volgens mij genoeg aan een baktijd van ca. 35 min. Ik kan me dus voorstellen dat je biscuit na 50 minuten zéér droog is  ;)... Succes met taarten!

Oké heel erg bedankt hoor!!!

16

ik zou hem bakken in stappen van 10 minuten.
10 min op 160 graden
10 min op 170 graden
10 min op 180 graden
dan even testen met een prikker.
is hij nog niet gaar? dan nog 5-10 minuten laten staan!

17

Vergeet niet de veerkracht te testen.

Ovendeur een klein stukje open en testen
Als je bij zachtjes indrukken, de biscuit gelijk ziet terug springen is hij gaar.

Biscuit duurt niet zo lang hoor, cake enzo dat moet langer bakken.

Vind je de biscuit nog te droog kun je ook kiezen voor, genoise of moskovisch beslag of zelfs sponge. Wel word het steeds machtiger door de toevoeging van boter/melk. Hou hier rekening mee met je vulling, hou die frisser.

succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

18

de biscuit zelf is droog natuurlijk. ik vind het wel altijd lekker fris om in 1 laag jam of vlaaifruit te gebruiken.

19 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (21-08-2012 12:36)

biscuit is gaar (of bijna gaar) als je hem gaat ruiken, dus 50 min is zoals al eerder gezegd echt veel te lang. gewoon met een stokje of breinaald erin prikken, schoon = gaar

ik bak altijd op 150-160C hetelucht, en bak niet oplopend, dat is zo'n gedoe... :o  150 iets langer dan 160, maar exacte baktijd moet je echt zelf uittesten aan de hand van jouw oven.

verder een lekkere vulling, en dan komt het vast helemaal goed!

waar woon je, we kunnen ook een keer samen bakken anders, zodat je biscuija wordt :+

I never met a calorie I didn't like....

20

taartenprinsesje schreef:

biscuit is gaar (of bijna gaar) als je hem gaat ruiken, dus 50 min is zoals al eerder gezegd echt veel te lang. gewoon met een stokje of breinaald erin prikken, schoon = gaar

ik bak altijd op 150-160C hetelucht, en bak niet oplopend, dat is zo'n gedoe... :o  150 iets langer dan 160, maar exacte baktijd moet je echt zelf uittesten aan de hand van jouw oven.

verder een lekkere vulling, en dan komt het vast helemaal goed!

waar woon je, we kunnen ook een keer samen bakken anders, zodat je biscuija wordt :+

Haha leuk voorstel :) Ik woon jammer genoeg in België :) dus een beetje ver!  :nooo