1

Onderwerp: Afkoelen biscuit

Hallo,

Maandag aan het eind van de middag wil ik een verjaardagstaart geven aan iemand. Nou was mijn vraag of ik hier zondagavond aan kan beginnen en maandag verder af kan maken. Of dat dit ook allemaal op maandag kan? Wat betreft decoreren hoeft er niet veel te gebeuren.

Alvast bedankt!

2

Re: Afkoelen biscuit

kan beiden, ik zou voor eerder bakken gaan eerlijk gezegd, werkt wat fijner

gr Saskia

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

3

Kan allebei, het is alleen wel handiger om het op zondag te maken, anders moet je maandag lang wachten tot je taart is afgekoeld.
als je biscuit deeg gaat gebruiken moet je hem wel goed laten afkoelen, geleidelijk, als het klaar is in de oven laten staan met de deur een kiertje open, als je hem er meteen uithaalt zakt je biscuit in.
maar als je maandag dehele dag heb kan je hem ook vroeg in de ochtend maken :)

groetjes Manon

4

manonetje schreef:

Kan allebei, het is alleen wel handiger om het op zondag te maken, anders moet je maandag lang wachten tot je taart is afgekoeld.
als je biscuit deeg gaat gebruiken moet je hem wel goed laten afkoelen, geleidelijk, als het klaar is in de oven laten staan met de deur een kiertje open, als je hem er meteen uithaalt zakt je biscuit in.
maar als je maandag dehele dag heb kan je hem ook vroeg in de ochtend maken :)

groetjes Manon

Een biscuit mag je echt niet in de oven laten afkoelen. Wanneer die gaar is, zal die niet inzakken als je die meteen uit de oven haalt. Ook gewoon direct uit de vorm omgekeerd op een rooster laten afkoelen.
Anders gaat je biscuit helemaal nat worden en plakkerig zijn.

Maar het werkt inderdaad fijner als je de dag ervoor al de taart bakt. Ik bak zelfs altijd een paar dagen op voorhand en bewaar mijn biscuit in huishoudfolie op het aanrecht. Bij het doorsnijden zal ik dan het biscuit tremperen met een siroopje alvorens te vullen.
Zelfs vullen en afsmeren doe ik wel eens een dag eerder, om dan de dag erna te bekleden en te decoreren. Een afgesmeerde taart zet ik gewoon zo in de koelkast.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

er zijn weer mensen allerlei fabels aan t verspreiden...
biscuit droogt alleen maar uit als je m in de oven laat staan.. zo snel mogelijk uit de oven en vorm dus. je kan wel evt t papier van de onderkant los maken en er los opleggen..

en als ie inzakt is ie niet gaar.

6

Een paar dagen oude biscuit is niet lekker of wenselijk.
Graag zo vers mogelijk, zeker als die nog verkocht moet worden.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

ireen123 schreef:

Een paar dagen oude biscuit gebeurt niets mee als je m luchtdicht bewaard! eerst goed laten afkoelen en dan in een luchtdichte bak of zak bewaren!

8

SweetTatiana schreef:
ireen123 schreef:

Een paar dagen oude biscuit gebeurt niets mee als je m luchtdicht bewaard! eerst goed laten afkoelen en dan in een luchtdichte bak of zak bewaren!

Klopt, je proeft geen verschil.
Bij de bakker maken ze meestal ook maar 1 keer per week biscuit ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

ja maar dat vriezen ze direct in zodat het niet uitdroogt of klef wordt... ik vries ook altijd mn biscuit in, blijft ie lekker zacht van..

10

Marie-Popo schreef:
SweetTatiana schreef:
ireen123 schreef:

Klopt, je proeft geen verschil.
Bij de bakker maken ze meestal ook maar 1 keer per week biscuit ;)

Ik proef heel duidelijk verschil tussen een vers biscuit en een die ingevroren geweest is, of éen die een dag of een paar dagen oud is. De textuur veranderd met wat je er mee doet. Soms wil je juist die andere 'textuur' omdat dat makkelijker snijdt. Een week bewaren buiten de vriezer.. :s

Ik zie dat dit je eerste post is. Welkom!! Weet niet of dit ook je eerste taart is? Ik vond het zelf erg tegenvallen hoe lang alle stappen duren in het begin. Als is.. het duurt echt vééééél langer dan een appeltaart. Zijn tijdrovende projectjes.. Dus als je nog niet heel ervaren bent, zou ik zeker zondagavond al beginnen. Dan ook de vulling maken (mits hij ook maandag opgegeten wordt, of anders als het een houdbare vulling is), hem vullen en afsmeren. Dan lekker een nachtje in de koelkast opstijven en de volgende dag verder. Of van de koelte van de zondagnacht gebruik maken om hem te bekleden, want werken met fondant in de hitte is ook geen pretje..

11

Bedankt voor alle reacties! Ik heb afgelopen zondag begonnen met het bakken van de taart en heb hem gisteren gevult met een lage chocolademousse. Daarna ook bekleed etc. Erg leuke reacties gehad en hij was ook super lekker. Ik ben bang dat ik er een nieuwe hobby bij heb gekregen, haha.