1 Laatst bewerkt door feestvarken (06-12-2011 17:36)

Onderwerp: hoe kan dat nou? chocola smelten mislukt...

nou jaaa hoe kan dat nou? chocolasmelten mislukt!  :/
hoezo beginner haha :rolleyes:

ik had een reep witte chocola au bain marie verwarmd. Dus klein pannetje heet water op het vuur en een schaaltje erin gehangen. daar de reep in stukjes in. het werd wel zacht, maar niet vloeibaar. nog maar even wachten... nog wachten... uiteindelijk werd het droog/korrelig.. nou jaaa zeg!

Het leek mij zo leuk om lekkere winterse chocoladekoekjes te maken.
mooi laagje witte chocola erop of met de spuitzak de chocola erop spuiten.

Waar ligt het aan? de witte chocola?
had ik er iets bij in moeten doen? anders verwarmen? :think:
als ik chocolade fondue maken dan moet ik er nog ongeklopte slagroom doorheen en roeren. maar nu niet gedaan want wil niet dat de chocola vloeibaar blijft. het moet afgekoeld wel weer hard worden.

iemand tips? :D

Bij ons op de boerderij is het elke dag een feestje!
mama, boerin, bakken, tupperware

2

Re: hoe kan dat nou? chocola smelten mislukt...

Dan is waarschijnlijk je chocola te warm geworden..

3

Ik zeg opeten en opnieuw smelten. Denk ook dat het te warm is geworden!

4

maar op zich hoort het dus wel zo?
alleen korter?

5

Nou chocola  moet je met beleid smelten, het mag niet te warm worden, best is om een thermometer te gebruiken. Ik ben eigenwijs en doe dat niet, ik zet t pannetje op de kleinste pit en dan op klein vuur..

6

ok. ja dan heb ik er te makkelijk over gedacht haha.
proberen we nog eens met beleid...  :P

7

het kan ook zijn dat er wat water in gekomen is. Daar kan het ook niet zo heel goed tegen.

Groetjes, Renata

8

er is niks makkelijker dan de magnetron  :D

Gewoon je chocolade in een kommetje, magnetron op 650 watt, 20sec ongeveer, en klaar!

Als de chocolade eruit komt, lijkt het of die nog niet helemaal gesmolten is, maar dan even roeren met een vorkje, en komt goed.
Als het echt nog niet gesmolten is, weer 10-15sec in de magnetron...

Kwaliteit van de chocolade (lees: hoeveelheid cacaoboter) is ook wel belangrijk, zo smelt de witte chocolade van de Aldi niet zo lekker, er drijft dan vet bovenop. Anderzijds, huismerk van een andere supermarkt gaat weer wel goed. Blijven uitproberen dus!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

Oh dat klinkt simpel! Gaan we proberen bedankt!

10

Wat bij mij goed werkte van de week toen het ook niet goed lukte, is er een heel klein beetje olie bij doen, daar werd het vloeibaarder van.

En idd gisteren deed ik het via de magnetron en dat werkte ook beter voor mij.

Nou succes, al doende leren we, he :thumb:

Groetjes Renske

11

Als chocola te warm wordt gaat het inderdaad mis.
De magnetron is een prima optie!

Au bain marie moet ook goed gaan, maar goed in de gaten houden! Heb je tijdens het verwarmen af en toe geroerd? Chocola die warm wordt houdt namelijk vaak zijn vorm (dus het blijven blokjes) als je dan roert zie je dat het toch gesmolten is.

Misschien ene leuke tip.. wat ik vaak doe met kleinere hoeveelheden is een boterham of snoepzakje vullen met de chocoladestukjes, vervolgens vanuit de kraan een bakje vol laten lopen met heet water en hier dan het zakje chocola in hangen. Als het een groot deel gesmolten is, nog even een beetje door elkaar "kneden" (gewoon in het zakje knijpen zegmaar) en het is klaar voor gebruik!

12

In de magnetron heb ik al een paar x gehad dat mijn witte chocolade verbrande  :o ... Ook steeds een paar sec...

Nu ook al voor de 2e x au bain marie smelten... Ook nu lijkt het erop dat het niet lukt  :mad: ..

Net met de pure chocolade geen problemen gehad

13

Mimi82 schreef:

In de magnetron heb ik al een paar x gehad dat mijn witte chocolade verbrande  :o ... Ook steeds een paar sec...

Nu ook al voor de 2e x au bain marie smelten... Ook nu lijkt het erop dat het niet lukt  :mad: ..

Net met de pure chocolade geen problemen gehad

op welk vermogen had je de magnetron staan? Want als dat te hoog is, dan gaat je chocolade snel verbranden.
Ook au bain marie, als het water gaat koken, als die op een te hoog vuur staat, kan het snel verbranden.
Het moet zo rond de 30° maar worden.
En met pure chocolade ligt die temperatuur een paar graden hoger dan bij witte, maar dan nog kan dat weinig verschil maken.
Het kan ook aan het merk chocolade liggen.

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

14

Je moet er voor zorgen dat je water niet gaat koken, dat je kom het water niet aanraakt en dat je redelijke kwaliteit chocolade hebt. Dan moet het wel lukken!

Witte chocolade smelt ook een stuk lastiger dan bijvoorbeeld melk of pure chocolade. Die wordt gewoon nooit zo dun. Witte chocolade blijft altijd behoorlijk lobbig.

16

op de 1 na laagste stand in de magnetron anders verbrand het te snel... of au bainarie maar dan wel je bakje boven je water houden

17

:think: ik smelt zovaak witte choc au bain marie, nog nooit fout gegaan :think:
Idd wel echt je hangpannetje boven het water en niet erin (dan heet het geen au bain marie meer volgens mij ;) ), hoe hard het water kookt maakt niks uit hoor (volgens mij dan weer :rolleyes: ), af en toe effies roeren en als het grootste deel gesmolten is kan het al van de waterpan af, dan smelt de rest vanzelf in de chocsoep :)
:think: Maak je wel kleine stukjes? Als het echt brokken zijn, dan is er misschien niet goed gelijkmatige warmteoverdracht....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

18

Let op de datum.   Deze  is van 2011. ;)  ;)

19

ja dat zag k ook naderhand pas  :nooo

20

Pietje schreef:

Let op de datum.   Deze  is van 2011. ;)  ;)

Maar er was vandaag wel iemand die weer een vraag stelde over hetzelfde onderwerp (zie 16u30) wat volgens mij beter is dan een zoveelste onderwerp opnieuw te starten ;)