1

Onderwerp: rotroom!

Zo, dat was weer een avondje pure frustratie!!!!  :mad:

Ik ging de banaanvulling van de recepten-pagina maken... Banaan gepureerd, ok. suiker toegevoegd, ok. gelatine opgelost in warm citroensap, ok.

En toen het ALLERSIMPELSTE: slagroom stijf kloppen. Nou heb ik een prachtige nieuwe Kenwood machine, waar ik helemaal verliefd op ben, dus daar kan het niet aan liggen... en toch heb ik (tot twee keer toe) de slagroom geklopt en was het volledig geschift! getver, het was echt een smerige waterige bende met klonten erdoor... BAH!

Hoe kan dat nou? Kan het liggen aan de warmte? Kan het liggen aan de room die ik heb gebruikt (normaal gebruik ik room uit het koelvak, maar ik had nu van die houdbare pakjes room, wel gekoeld natuurlijk)? Ligt het aan de klopper die ik heb gebruikt (denk t niet)?

Ik ga het vanavond opnieuw proberen, maar lijkt me wel zonde om weer een liter slagroom te verspillen... HELP!!!!  :s

Re: rotroom!

Ik denk zelf dat het door de warmte komt  :think:

3

zal het aan de houdbare room liggen?

aan de kenwood zal het niet liggen , tenzij hij niet schoon was!
altijd voor verse slagroom gaan
en als het zo warm is , misschien de kom van kenwood ook nog even lekker koud laten worden in de koeling voor je gaat kloppen

maar als je klonten hebt , ben je dan niet te lang door gegaan met kloppen?

succes met de volgende poging

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

ben ik ook bang voor.... BALEN!!! vanavond dan ook maar de mixbowl even in de koelkast voor ik begin  :s

5

@ spidygirl: nee het is echt te raar: ik klop heel rustig, duurt EEUWEN (grrr) en dan is het echt in 2 seconden helemaal verpest! dus het gaat van supervloeibaar naar boter met vies 'water', zeg maar.

Ja ik doe het vanavond in elk geval met verse room, en laat alles helemaal koud worden voor ik start.... en dan voorzichtig aan de slag....

6

de temperaturen spelen hierbij een rol
zorg dat je kom garde en slagroom goed koud zijn en niet te lang doorkloppen lobbig en niet stijf moet t zijn voor baveroise

vanavond meer succes :thumb:

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Dat had ik ook afgelopen dinsdag! Op vrij lage snelheid gemixed met de meest simpele handmixer, leek enigzins stijf te worden, en zo ineens in een oogwenk geschift! ... zal de warmte misschien dan toch geweest zijn

8

Misschien klinkt dit bij sommige raar in de oren. Maar menstrueer je op het moment??? Want daar kan het ook aan liggen.

Pandora schreef:

Misschien klinkt dit bij sommige raar in de oren. Maar menstrueer je op het moment??? Want daar kan het ook aan liggen.

Dit heb ik ook altijd geleerd en gehoord van mijn oma net zoals er onweer in de lucht hangt dat het dan ook kan schiften

10

Simpeltaartje schreef:
Pandora schreef:

Dit heb ik ook altijd geleerd en gehoord van mijn oma net zoals er onweer in de lucht hangt dat het dan ook kan schiften

dat heb ik nog nooit gehoord! maar inderdaad, dat is wel het geval... maar helaas duurt dat nog wel even en moet de taart zaterdag toch echt afgeleverd  :o

11 Laatst bewerkt door Pandora (16-08-2012 08:49)

Babycakes schreef:
Simpeltaartje schreef:
Pandora schreef:

dat heb ik nog nooit gehoord! maar inderdaad, dat is wel het geval... maar helaas duurt dat nog wel even en moet de taart zaterdag toch echt afgeleverd  :o

Op zich geen probleem met je menstruatie, je moet alleen zorgen dat je met je asem niet boven de room komt, dus zijwaarts kijken, als je snapt wat ik bedoel....Dan komt alles goed!! :Y  :/

En idd onweer is ook een boosdoener..... :s Dan moet je het zeker in de koelkast zetten, zo ook de soep.

12

hmmm... nou, ik laat jullie weten of eht vanavond wel goed gaat! het moet gewoon! rotweer, rotmenstruatie, rotroom... wat hebben we eigenlijk een rothobby (nou ja, soms dan...)  ;)

13

Babycakes schreef:

hmmm... nou, ik laat jullie weten of eht vanavond wel goed gaat! het moet gewoon! rotweer, rotmenstruatie, rotroom... wat hebben we eigenlijk een rothobby (nou ja, soms dan...)  ;)

Tja....vrouw zijn is niet altijd gemakkelijk. Maar ook daar zijn oplossingen voor, als je het weet natuurlijk. :)  ;)

14

Het kan door het weer komen maar ook als je de mixer te hard laat mixen het is mij ook twee keer overkomen beide keren zat er onweer in de lucht maar op een rustige stand mixen en Ernie blijven staan is het toch gelukt.

Gr

Neem ook is een kijkje op mijn Facebook en liken natuurlijk https://www.facebook.com/SvenniesTaartenhuys?ref=hl

15

He, wat een pech!!

Je hebt de tips al gehad: , zowel slagroom, kom als mixer koud maken. Rustig kloppen. Zo'n keukenmachine gaat eigenlijk net wat te hard, een handklopper vind ik zelf fijner bij slagroom, dan heb je net meer controle over het punt lobbig ->naar te stijf.

Moest even lachen om die menstruatie. Inderdaad dat is echt oma's wijsheid. En dan toch.. fascineert me altijd, dat soort uitspraken. Zou er iets van waarheid inzitten? :think:

Hondsdagen nu ergens ook toch? En zoiezo onweer in de lucht. Weet niet waarom, maar dat doet inderdaad iets met eten.

16

als het eruit ziet als boter ben je echt te lang door gegaan met kloppen

in een keukenmachine gaat het supersnel en moet je zeker niet weglopen

succes de volgende keer!

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

17

ik vind de goedkoopste slagroom van de ah ook echt prutspul, deze heb je toch niet gebruikt he?

18

kaatjuh schreef:

ik vind de goedkoopste slagroom van de ah ook echt prutspul, deze heb je toch niet gebruikt he?

ja... die rooie pakjes  :think:

:nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo  :nooo

19

ow die rode willen bij mij wel, die heb ik meestal op voorraad in de koelkast zodat ze echt goed koud zijn. Die verse van zuivelhoeve geven bij mij het probleem. maar de experts zeggen wel altijd dat je slagroom het beste met de hand kan kloppen omdat het anders maar zo doorslaat..... duurt ook niet echt heel lang.

Maar je weet dat je bij de appie ook opgeklopte slagroom hebt in het koelvak?????? Misschien een idee voor als het echt niet wil? Daar hebben ze vast een heerlijk stofje in gedaan om het wat stijver te houden, kan nooit geen kwaad als het nog in een taart moet. Ik gebruik zelf nooit slagroom in een taart, maar misschien kan dit je redding zijn   :D

20

mieperdepiep schreef:

He, wat een pech!!

Je hebt de tips al gehad: , zowel slagroom, kom als mixer koud maken. Rustig kloppen. Zo'n keukenmachine gaat eigenlijk net wat te hard, een handklopper vind ik zelf fijner bij slagroom, dan heb je net meer controle over het punt lobbig ->naar te stijf.

Moest even lachen om die menstruatie. Inderdaad dat is echt oma's wijsheid. En dan toch.. fascineert me altijd, dat soort uitspraken. Zou er iets van waarheid inzitten? :think:

Hondsdagen nu ergens ook toch? En zoiezo onweer in de lucht. Weet niet waarom, maar dat doet inderdaad iets met eten.

Dan moet je dat eens uit proberen he, als je je menstruatie hebt. Bij de ene kom ga je met je asem erboven en bij de andere niet.... ;)

21

wat ik hier wel mis is het volgende...

gek genoeg vind slagroom het niet zo fijn als deze wordt geklopt in een schaal of mixkom die van binnen nog vettig is, dus stel jouw mixkom is eerder gebruikt voor bijvoorbeeld botercreme en niet echt goed vetvrij, dan kan je dit probleem krijgen

verder, niet op hoge stand kloppen want dan wordt het sneller boter, dus rustig aan, en inderdaad zorgen dat alles koud is, dus ook de garde!

gr Saskia

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

22

vanmiddag heb ik zelf ook slagroom geklopt.
gewoon het allergoedkoopste pakje, houdbare dus. stond al wel een tijd (weken) in de koelkast.
maar ik mix deze wel altijd met de handmixer hoor! en dan de middelste stand, gaat eigenlijk altijd goed.

maar ik ben dan ook niet ongesteld op het moment  :think:  (ben ook heel benieuwd of het echt waar is...)

23 Laatst bewerkt door bettie (16-08-2012 23:15)

En bak jij in opdracht? Begrijp ik nu dat jij gister avond al begonnen bent met de slagroom kloppen ?
En hij is pas voor zaterdag, nou sorry hoor, maar dat kan toch niet zover van te voren. ik maak zelfs met creme de taart de nacht voor het ophalen, dus de taart is hoog uit 4 uur oud als ze hem op komen halen met dit weer. Zelfs roomboter  kan zuur worden

Veel taart plezier

24

Woensdagavond kloppen voor zaterdag? Met deze temperaturen? Da's vragen om ellende!

Jacqueline

25

bettie schreef:

En bak jij in opdracht? Begrijp ik nu dat jij gister avond al begonnen bent met de slagroom kloppen ?
En hij is pas voor zaterdag, nou sorry hoor, maar dat kan toch niet zover van te voren. ik maak zelfs met creme de taart de nacht voor het ophalen, dus de taart is hoog uit 4 uur oud als ze hem op komen halen met dit weer. Zelfs roomboter  kan zuur worden

:think:  :think: Ik lees toch echt nergens dat de slagroom voor een taart van zaterdag is.. :nooo Volgens mij heeft Chantal1980 er wel zo veel verstand van dat ze met deze hitte de slagroom pas op het laatst klopt (zoiezo met slagroom trouwens).. ;)