1 Laatst bewerkt door Em (15-08-2012 05:40)

Onderwerp: De Ganacherator !!!

Een handig tooltje om uit te rekenen hoeveel ganache je nodig hebt voor vullen en afsmeren!

Dit is gemaakt door een Australische bakster, Jane McIntyre van "I Want Sprinkles" (www.facebook.com/iwantsprinkles).

Hier de Excel file:

http://dl.dropbox.com/u/28726919/The%20 … rator.xlsx

En hier de file voor oudere versies van Excel:

http://dl.dropbox.com/u/28726919/Ganach … 7_2003.xls

Er staat uitleg in de sheet zelf (bij mouse-over), maar ik zal hier een Nederlandse uitleg zetten. Het enige lastige is misschien dat je de maten in inches moet invoeren. Hou voor het gemak 1 inch = 2.5cm aan. Links in de sheet zie je 4 boxen waar je waarden moet invullen. De rest van de sheet laat je met rust, daar komen de automatisch uitgerekende waarden te staan.

a. Height of finished cake - hoogte van de taart. Vul hier bijvoorbeeld '4' in als je een 10cm taart wilt. Als je gaat stapelen, vul je de ganacherator in per taart, en dan tel je de uiteindelijke  waarden bij elkaar op.

b. Number of layers - aantal taartlagen, dus niet het aantal vulling lagen. Vul '3' in als je 2 lagen vulling doet. Deze sheet gaat er vanuit dat je met ganache vult, doe je dit niet vul dan '0' in.

c. Side 1 - ze bedoelt hiermee de lengte van de taart van voorkant tot achterkant. Als je een vierkante taart hebt van 20cm vul je hier '8' in en je vult ook '8' in bij 'side 2' (d). Heb je een ronde taart, vul dan hier de diameter in en vul '0' in bij 'side 2'.

d. Side 2 -  Dit is de lengte van de cake van de linkerkant tot de rechterkant. Bij een vierkante taart is dit dus hetzelfde als 'side 1'. Bij een rechthoekige taart is deze waarde groter of kleiner dan 'side 1'. Bij een ronde taart vul je hier '0' in en vul je bij 'side 1' de diameter van de taart in.

De Ganachertor rekent ook wat extra ganache voor het maken van dijkjes. Heel handig tooltje!

Het is wel zo dat de Australiers lekker dikke lagen vulling doen, en ongeveer afsmeren met 0.5cm ganache ;-)

2

Re: De Ganacherator !!!

Zeker handig !

Ik heb zitten kijken en een voorbeeldje gemaakt, maar voor een vierkant cake heb je ZOVEEL minder nodig dan voor een ronde. Zou dat kloppen?

In mijn voorbeeld 1 kilo chocola voor rond en 400 gram voor vierkant zelfde formaat ....  :/

3 Laatst bewerkt door Em (15-08-2012 06:56)

Je moet alleen kijken naar de resultaten voor de cake die je ingevuld hebt. Heb je waarden voor een vierkante taart ingevuld, moet je bij de resultaten ook naar de vierkante taart kijken, voor een ronde taart moet je de sheet opnieuw invullen (want anders klopt side 2 niet, die is bij een ronde taart 0)..

Ik krijg voor een 20cm vierkante cake: 1800 gr.
20cm ronde cake: 1489 gr ganache

4

Natuurlijk !   :grr:

Nu zie ik het ook ! Scheelt niet zoveel inderdaad!

5

Handig!!

Ik heb er laatst ook een gevonden voor het aanpassen van recepten:

http://www.cakebaker.co.uk/baking-tin-s … lator.html

Voor wie er wat aan heeft :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

Handig!  :thumb:

Ik heb hem even vertaald en omgezet naar cm. Dat vind ik makkelijker. Wat ik alleen niet kan volgen, is wat ze voor soortelijk gewicht heeft aangehouden voor de ganache. Dat getal verschilt bij de ronde tov de vierkante taart. Dat vind ik vreemd....

Volgens mij geeft ie wel ruime hoeveelheden, maar dan kom je in ieder geval niet te kort.....  :)

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

7

SweetTooth schreef:

. Wat ik alleen niet kan volgen, is wat ze voor soortelijk gewicht heeft aangehouden voor de ganache.

Wat bedoel je met soortelijk gewicht, SweetTooth? Ik kan dat nl. nergens vinden. Ik zie alleen wat er aan gewicht nodig is: dat is toch logisch dat het verschilt van rond naar vierkant??

Groetjes, Adrienne

8 Laatst bewerkt door sam (15-08-2012 15:59)

Geweldig handig Em, bedankt hiervoor! :thumb:  :thumb:

En ook Adrienne; ook dit komt goed van pas!  :thumb:  :thumb:

SweetTooth schreef:

Handig!  :thumb:

Ik heb hem even vertaald en omgezet naar cm. Dat vind ik makkelijker.

Bedoel je dat je de excell-sheet hebt aangepast naar cm? Zou je deze eventueel dan met ons willen delen?

9

Em schreef:

Je moet alleen kijken naar de resultaten voor de cake die je ingevuld hebt. Heb je waarden voor een vierkante taart ingevuld, moet je bij de resultaten ook naar de vierkante taart kijken, voor een ronde taart moet je de sheet opnieuw invullen (want anders klopt side 2 niet, die is bij een ronde taart 0)..

Ik krijg voor een 20cm vierkante cake: 1800 gr.
20cm ronde cake: 1489 gr ganache

Het lijkt me zeker handig, maar 1500gr ganache voor een ronde taart van 20cm om af te smeren en daarna nog te bekleden? Of begrijp ik het verkeerd? Met ong. 700gr ganache smeer ik 4 taarten van 15cm en 20cm rond af.  :think:

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

10

Marie-Popo schreef:

Het lijkt me zeker handig, maar 1500gr ganache voor een ronde taart van 20cm om af te smeren en daarna nog te bekleden?

Da's inclusief 3 lagen vulling :)

Groetjes, Adrienne

11

Adrienne schreef:
SweetTooth schreef:

. Wat ik alleen niet kan volgen, is wat ze voor soortelijk gewicht heeft aangehouden voor de ganache.

Wat bedoel je met soortelijk gewicht, SweetTooth? Ik kan dat nl. nergens vinden. Ik zie alleen wat er aan gewicht nodig is: dat is toch logisch dat het verschilt van rond naar vierkant??

Nou, in de excelsheet berekent ze simpelweg de hoeveelheid cm^2 (of inch^2) te bedekken oppervlak en vervolgens doet ze dat x een getal. En dat getal verschilt voor de ronde en voor de vierkante taart en dat vind ik vreemd.

Als ze uitgaat van een standaard laagdikte (van bijv. 0,5cm - wat wij veel vinden, maar wat daar normaal is), dan reken je dat zowel voor de vierkante als voor de ronde taarten en dan zou ik zeggen:
te besmeren oppervlakte [cm2] * (laagdikte [cm] * soortelijk gewicht van de ganache [gram/cm3]) = benodigde hoeveelheid ganache [gram]

Wat ik heb onderstreept zou dan mijns inziens het getal moeten opleveren waar ze mee vermenigvuldigt, maar dat zou dan volgens mij voor een ronde of vierkante taart niet moeten uitmaken.

Maar misschien zit er nog een andere bewerking achter het getal waarmee het te besmeren oppervlakte wordt vermenigvuldigd, maar dan kan ik die niet verklaren.

12

sam schreef:

Bedoel je dat je de excell-sheet hebt aangepast naar cm? Zou je deze eventueel dan met ons willen delen?

Ja, was niet zo ingewikkeld hoor. Gewoon in de formules even de verwijzingen naar de cel met de opgegeven maten opzoeken en "/2,54" toevoegen.

Maar als je niet zo handig met excel bent, dan wil ik je hem ook wel toesturen. Ik ben niet zo handig met het online delen van bestanden, dus dat gaat hem niet worden.

13

SweetTooth schreef:

Nou, in de excelsheet berekent ze simpelweg de hoeveelheid cm^2 (of inch^2) te bedekken oppervlak en vervolgens doet ze dat x een getal. En dat getal verschilt voor de ronde en voor de vierkante taart en dat vind ik vreemd.

Misschien mis ik nu iets, maar een vierkante taart ( 20 cm) heeft toch veel meer oppervlakte dan een ronde ( 20 cm) ?

Groetjes, Adrienne

14

Als een zij-uitstapje: soortelijk gewicht is trouwens wel iets anders dan wat jij bedoelt, het de massa per volume-eenheid. ( Dus hoeveel gram weegt 100ml ganache, als voorbeeld :Y )

Groetjes, Adrienne

15 Laatst bewerkt door SweetTooth (15-08-2012 18:17)

Adrienne schreef:
SweetTooth schreef:

Misschien mis ik nu iets, maar een vierkante taart ( 20 cm) heeft toch veel meer oppervlakte dan een ronde ( 20 cm) ?

Ja, maar dat verschil zit hem niet in de laagdikte (neem ik aan) en ook niet in het soortelijk gewicht, maar in de te besmeren oppervlakte (boven- en zijkanten bij elkaar) en daar gebruikt ze inderdaad verschillende formules voor de ronde en voor de vierkante taart. Dus dat klopt.

Als een zij-uitstapje: soortelijk gewicht is trouwens wel iets anders dan wat jij bedoelt, het de massa per volume-eenheid. ( Dus hoeveel gram weegt 100ml ganache, als voorbeeld yes )

http://www.encyclo.nl/begrip/soortelijk%20gewicht:
soortelijk gewicht =
de hoeveelheid massa van een stof per eenheid van volume

Maar al met al heb ik dus geen verklaring voor het verschil in de constante waarmee wordt vermenigvuldigd bij de ronde en bij de vierkante taart.

16

SweetTooth schreef:

http://www.encyclo.nl/begrip/soortelijk%20gewicht:
soortelijk gewicht =
de hoeveelheid massa van een stof per eenheid van volume

Maar al met al heb ik dus geen verklaring voor het verschil in de constante waarmee wordt vermenigvuldigd bij de ronde en bij de vierkante taart.

Die ( dikgedrukt ) begrijp ik niet, want dat is precies wat ik hierboven al zei :think:
Verder moet ik bekennen dat ik oprecht  niet kan volgen welk onderdeel niet klopt, maar misschien kan een ander je helpen. :Y  Voor mijn gebruik lijkt de Ganacherator te kloppen :)

Groetjes, Adrienne

17

Ach voor het gebruik vind ik het ook best, maar ik wil het ook altijd graag begrijpen.

En ik had het over een soortelijk gewicht in gram per kubieke centimeter.
Gram =>  massa
kubieke centimeter = cm3 = cc = ml => volume

Ik dacht dat jij bedoelde dat ik het had over de hoeveelheid massa van een stof per eenheid van volume en dat dat volgens jou dan niet het soortelijk gewicht is. En daarom had ik de definitie er even bijgezocht.

Oftewel jouw definitie klopt, maar waar ik het over heb betreft wel degelijk het soortelijk gewicht.

18

SweetTooth schreef:

A

Oftewel jouw definitie klopt, maar waar ik het over heb betreft wel degelijk het soortelijk gewicht.

:lol: Het lijkt wel wiskundeles ;) Ik ga straks nog even m'n knobbel erbij zoeken en nog eens heel goed nalezen hoe jij het uitlegt ( want ik wil het ook altijd graag begrijpen  :Y ), wie weet snap ik 'm dan :)  :thumb:

Groetjes, Adrienne

19 Laatst bewerkt door Em (15-08-2012 23:44)

Misschien omdat ze extra ganache rekent voor dijkjes? Ze doet nl eerst een dijk, en dat laat ze even drogen, en dan vult ze met ganache (dikke laag). Met dijk bedoelt ze ook het opvullen van de vullinglaag aan de buitenkant van de taart zodat het glad wordt.

Je kunt het ook aan Jane zelf vragen via:
https://www.facebook.com/theganacherator

Dit is dus ruim voldoende voor vulling en afsmeren. En afsmeren is zo'n 0.5cm tussen taart en cakeboard :-) Maar misschien kunnen we een zuiniger Nederlandse versie maken ooit :-)

20

He toppie!
Die ga ik binnekort ff testen :)
BEdankt

21

SweetTooth schreef:
sam schreef:

Ja, was niet zo ingewikkeld hoor. Gewoon in de formules even de verwijzingen naar de cel met de opgegeven maten opzoeken en "/2,54" toevoegen.

Maar als je niet zo handig met excel bent, dan wil ik je hem ook wel toesturen. Ik ben niet zo handig met het online delen van bestanden, dus dat gaat hem niet worden.

Ik durf het bijna niet te vragen maar zal je hem ook naar mij willen sturen :o ?

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom