1

Onderwerp: Vullingen voor een ander

Deze combi's zijn door een ander van het combinatielijstje uitgezocht, voor 3-laags taart:
- hak, tropische vruchten vlaaifruit & botercrème mix met citroenaroma;
welk citroen-aroma adviseren jullie, wat druppels vers citroensap erdoor, of poedertje van bijv. pudding, of vloeibaar aroma uit een flesje, of nog iets anders? Het liefsst probeer ik niet alles uit....
- laagje hazelnootcrème met Baileys met wat plakjes banaan/laagje botercrème met nougatine;
gewone botercrème met nutella en scheutje baileys erdoor, of kan die lekkerder? (En het tweede laagje is simpel.. stukjes nougatine door de bc roeren)
- bastognevulling/met laagje (verse) aardbeienvulling;
is bastognevulling ook op basis van botercrème met daar verkruimelde bastognekoeken door?

De taart moet bij voorkeur buiten de oelkast bewaard kunnen worden, want een stapel in de koelkast past meestal niet en de taart gaat er ook zo van zweten.

2

Re: Vullingen voor een ander

Ik zou voor de citroen en de hazelnoot Patidess nemen.
Botercreme met bastogne erdoor is ook erg lekker. Ik gebruik hiervoor wel mbc.

Bij mij gaat een drielaags taart gewoon in de koelkast. Minimaal 15 minuten voor het aansnijden eruit, dan kan hij bijkomen en heb je geen last meer van het zweten. Dit trekt namelijk gewoon terug in de taart.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

3 Laatst bewerkt door @ppeltje (17-07-2012 12:32)

Ja, ik zou ook voor de patidess smaakjes gaan. Zijn errug lekker.
Kan zo door de bc heen.
Of een smaakje van LorrAn. Zijn ook heel lekker. Maar ik weet niet zeker of daarin ook de smaken zitten die jij nodig hebt.

Dat is toch een TAART waard!

4

Ok, de patidess citroen en hazelnoot door de bc. Zouden jullie hier ook de mbc gebruiken of is die van de mix lekkerder met de smaakstofjes?
Enne..bc met nougatine is toch 'gewoon' die stukje nougatine door je bc mixen? Of mis ik dan iets essentieels, hahahaha?
Misschien als basis maar een hoop mbc maken en daar de verschillende smaakjes, drank en koekjes aan toevoegen

Het vers fruit kan niet buiten de koelkast. Dus zowel de banaan als de aardbeien niet. Banaan wordt langzaam bruin en de aardbei gaat uitlopen en blijft zoiezo niet lang mooi.

Citroen is lekker met stukjes citroenrasp.  :9 . Citroenlikeur als limoncello.  :P Citroensap gewoon kan ook. Eventueel een pietsje inkoken.
Lorann is wel heel kunstmatig, hoor. Dan is Patidess, alhoewel ook niet altijd zonder kunstmatige aroma's al een stukje lekkerder.

6

Vinden jullie een BCtaart in de koelkast bewaren een optie? Ik vind juist dat BC zo'n harde homp wordt, als ie te lang in de koeling staat...
15 minuutjes voor het aansnijden eruit halen is misschien voor het vocht op de marsepein wel voldoende, maar de BC vind ik dan echt nog veel te hard.
Ik zal nog eens wat citroen-varianten proberen, alvorens een definitieve keus te maken. Misschien wel geen Patidess dus, hahaha

7

citroenvariant nr 1 hier lemoncurd puur of door de mbc

mbc is zoveel lichter dan creme au beure of de mix

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

8

mbc is wel lichter, maar toch wel boterig; als die lang in de koeling heeft gestaan, blijft het toch een stevige 'boterhap' vind ik zelf. Van bc en mbc vind ik het juist zo lekker als het zo 'zalvig' voelt. En dat is niet als ie in de koeling heeft gestaan. Alhoewel... met het huidige weer loopt de boter zo je taart uit  :s
Eerst voor a.s. dinsdag nog een (eigen) verjaardagstaart maken.. die wordt helemaal lachen, met deze tropische temperaturen.
De bestelde taarten zijn voor a.s. vrijdag.. dan wordt het iets koeler geloof ik.

Succes met je verjaardagstaart! Valt inderdaad niet mee met dit weer.
MBC direct gegeten uit de koeling is inderdaad niet zo lekker. Is het lekkerste op kamertemperatuur. Kan soms wel een half uur duren (bij normale temperaturen dan.. :D ) voordat hij dat lekkere zalvige heeft wat je bedoelt.
Op zich maakt het dus niks uit of je MBC (of BC) wel of niet in de koelkast bewaart, (alhoewel met deze temperatuur juist weer wel, dan smelt hij gewoon buiten de koelkast). Als hij vlak voor serveren maar genoeg tijd heeft gehad om buiten de koelkast op kamertemperatuur te komen.