Onderwerp: Een heel bijzonder project - een hele bijzondere bruidstaart...
In het onzin-topic hier bij Babbel na het bakken heeft een aantal dames elkaar leren kennen en daaruit is in mei een freubeldag ontstaan. Vanuit het uiterste zuidwesten tot het uiterste noordoosten en zelfs uit België kwamen uiteindelijk 7 dames bij elkaar in het midden van Nederland en hebben samen een heel leuke dag gefreubeld, gegeten, gekletst enz. enz. en toen vertelde 1 der dames - hier beter bekend als Silent One - dat zij in augustus zou gaan trouwen.
Aanvankelijk als grap is toen geopperd dat wij (de rest dus) dan de taart zouden maken. En dat we dan gewoon allemaal een laag zouden maken, niet wetende wat de anderen zouden maken en dan gewoon de dag zelf de boel op elkaar zetten en een heel apart resultaat overhouden. Silent One was meteen enthousiast en na overleg met vechtgenoot hebben we daadwerkelijk de "opdracht" gekregen.
Natuurlijk hebben we niet alles zonder overleg gedaan. We hebben een event aangemaakt op facebook, waarvoor we Silent One NIET uitgenodigd hebben en hebben aldaar kleuren op elkaar afgestemd, afmetingen afgesproken, praktische dingen als wie neemt wat mee om de taart op te bouwen enz. enz. Ook heb ik wat tijd besteed aan zoeken op het forum waarvan Silent One had aangegeven dat ze mooi vond (o.a. kantwerk en de kleuren rood/zwart/wit)
Twee dames konden er niet zijn op de dag zelf, maar wilden toch graag meedoen en hebben hun deel gemaakt en afgeleverd - 1 ruim van tevoren bij de ceremoniemeester (PetravanHarten) en 1 's morgens vroeg nog bij Leon-10e (Xhafal). En toen is Leon-10e naar mij toegereden met haar aandeel in de auto. Het aandeel van Pennyroyaltea en mijzelf stond bij mij, want dat hadden we daar samen gemaakt en dat hebben we ingeladen en toen zijn we Penny gaan ophalen.
En toen 3 uur rijden naar Delfzijl (of all places). Daar aangekomen bleek dat het stuk van Petra nog niet was afgeleverd door de ceremoniemeester, maar ook dat er nog 1,5 uur tijd was tussen de plechtigheid in het stadhuis en het moment dat het bruidspaar verwacht werd, dus besloten we om dán op te bouwen. Tot we in Delfzijl aankwamen waren we nog van plan 1 stapel te maken, maar toen we alles bekeken wat we hadden hebben we uiteindelijk besloten tot 2 stapels.
De foto's zijn gemaakt met de mobiele telefoon van Leon-10e en er moeten nog betere komen van de fotograaf, maar ik wilde gewoon graag alvast het verhaal schrijven nu het nog vers in het geheugen ligt.

De 2 zwarte taarten zijn van Leon-10e, evenals de suikerbloemen in de gazebo en bovenop; deze komen allemaal uit Terneuzen. De witte laag is van PetravanHarten; deze komt uit Meppel.
Zwart (Ø27,5+Ø12,5): naturel biscuit met champagnecreme (dmv patidess) en aardbeienjam, afgesmeerd met botercreme, bekleed met fondant.
Wit (Ø20): gevuld met lemoncurd en monchouroom; afgesmeerd met rosecco-bc; bekleed met marsepein (?)

De yinyang taart (Ø36) is gemaakt door Penny en mijzelf en wij wonen in Dordrecht. Het taartje erop (Ø12,5) en de topper zijn gemaakt door Xhafal in Antwerpen-Hoboken.
Rood: milk-and-butter-spongecake met cacao erin (
lijkt op brownie) gevuld met 2 lagen opgeklopt melkchocoganache en 1 laag kersenvlaaivulling; afgesmeerd met ganachebc; bekleed met marsefond.
Wit: milk-and-butter-spongecake naturel; gevuld met 1 laag caramelbc, 1 laag lemoncurd en 1 laag lemoncurdbc; afgesmeerd met witte ganachebc en bekleed met marsefond.
Op yin en yang staat in notenschrift een toepasselijk liedje, namelijk het refrein van The Lady in Red (Silent One droeg een rode jurk, dat wisten we van tevoren).
Kleine witte taartje: gevuld met belgische speculaascreme, vers gekaramelliseerde appeltjes met kaneel en caramelcreme.
Zowel het bruidspaar als de gasten waren erg enthousiast en voor we naar bed konden 's avonds hebben we eerst even alle veren uit onze r**t moeten trekken
.
Een zeer bijzonder en een bijzonder geslaagd project!
Foto's toegevoegd:
Het aansnij-moment:

En een close up van de bloemen:
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Eigenlijk moet ik allang slapen want ik moet morgen werken ( 5 uur gaat mijn wekker weer )