1 Laatst bewerkt door Hannah83 (11-08-2012 15:05)

Onderwerp: Radeloos: Schiften lactosevrije cake

Ik ben al een tijdje hele topics aan het doorspitten, maar helaas heb ik geen antwoord gevonden op mijn probleem.

Inmiddels 4 cakes gebakken met de ene keer de plantaardige boter van de AH en de andere keer die van Wajang. Alle 4 druipt na het bakken de olie er vanaf en kan ik uren werk weggooien. :(

Ik probeer verschillende manier van mixen en mengen uit (de ene keer 'natte ingrediënten' apart en de droge, dan bij elkaar roeren, de andere keer de ingrediënten beetje bij beetje toevoegen en mixen). En ik bak de cake altijd op 160 graden.

Daarnaast zijn de ingrediënten allemaal op kamertemperatuur. Heb zelfs geprobeerd een cake te maken met gesmolten boter. Ook geen succes.

Ik snap niet goed hoe dit komt. Heeft dit te maken omdat ik lactosevrije boter gebruikt?

Zit nu best wel in een dip...

P.s.: Biscuitdeeg ken ik want daar gaat helemaal geen boter in. Mijn probleem nu is het bakken van een gewone cake.

2

Re: Radeloos: Schiften lactosevrije cake

Ik maak vaak gewonen cupcakes met cakebeslag. Bijv van 240 gram zelfrijzend bakmeel, 240 gram plantaardige boter van AH, 240 gram suiker, 4 eieren en een zakje vanillesuiker. Heb nog nooit gehad dat het schift....

Ik doe alle ingrediente gewoon bij elkaar in een beslagkom, de boter doe ik ongeveer 1 min in de magnetron zodat deze goed zacht is, voeg het daarna gewoon bij de rest. Mixen tot alles goed en egaal gemend is. Zou niet weten waarom je hier niet ook een gewone cake van zou kunnen maken.

What doesn't kill you, makes you stronger

3

Jeje schreef:

Ik maak vaak gewonen cupcakes met cakebeslag. Bijv van 240 gram zelfrijzend bakmeel, 240 gram plantaardige boter van AH, 240 gram suiker, 4 eieren en een zakje vanillesuiker. Heb nog nooit gehad dat het schift....

Ik doe alle ingrediente gewoon bij elkaar in een beslagkom, de boter doe ik ongeveer 1 min in de magnetron zodat deze goed zacht is, voeg het daarna gewoon bij de rest. Mixen tot alles goed en egaal gemend is. Zou niet weten waarom je hier niet ook een gewone cake van zou kunnen maken.

Ik snap het ook niet. Ik werk wel met gewone patentbloem, bakpoeder, boter, suiker en eieren.

Vorig jaar had ik wel succes met die van AH. Daarna verdween die uit de schappen en kwam vervolgens terug. Ik heb zo het gevoel dat misschien de formule is aangepast. Maar nu het ook gebeurt met die van Wajang weet ik het niet meer.

Is het met dit type boter nog nodig om op andere graden te bakken of maakt dat ook niet uit?

4

Ik bak meestal op 180 graden, maar heb wel  een combimagnetron...

5

Jeje schreef:

Ik bak meestal op 180 graden, maar heb wel  een combimagnetron...

Nou, poging nummer 5 zit in de oven op 180 graden. Ik heb trouwens ook een combioven, maar bak altijd op hetelucht. Hoop zo dat het dit keer niet mislukt...*duimen draaien*

6

En, en, en?

7 Laatst bewerkt door ireen123 (11-08-2012 18:06)

Ik bak ook met Wajangboter.
Daar ligt het niet aan.

Kloppen je verhoudingen suiker, meel, boter, ei en melk?

Ik gebruik voor cake een sponge recept, dus met melk en wajang boter of olie.

Temperatuur 160-170 graden afhankelijk van je oven, baktijd..( ligt aan de grote van je vorm) .druk test en priktest

Recept verhouding wat ik gebruik voor cake en cupcakes
50gr wajangboter
50gr suiker
1 ei
50 zelfrijzend bakmeel of bloem+bakpoeder
1 eetlepel melk

Afhankelijk van de inhoud van je bakvorm bovenstaande recept vermenigvuldigen
succes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

8

Je kunt melk hier niet gebruiken ivm lactosevrij.....

9

AH heeft lactose vrije melk, maar let op er zit wel melk eiwit in dus dan moet je zeker weten dat het persoon alleen lactose intollerant is.

10 Laatst bewerkt door Hannah83 (12-08-2012 13:12)

Jeje schreef:

En, en, en?

Met 180 graden gaat het al een stuk beter. De cake zakt niet in en er druipt minder olie ervan af. Maar het blijft een korrelige cake die niet lekker smaakt.

Cake nummer 4:
http://s14.postimage.org/hj58x6da5/Cake_nr_4.jpg

Cake nummer 5 op 180 graden:
http://s11.postimage.org/3lawc9z27/Cake_nr_5.jpg

ireen123 schreef:

Daar ligt het niet aan.

Temperatuur 160-170 graden afhankelijk van je oven, baktijd..( ligt aan de grote van je vorm) .druk test en priktest

50gr wajangboter
50gr suiker
1 ei
1 eetlepel melk

succes

Ik heb ook altijd dezelfde hoeveel boter, suiker en meel.
Ik ging voor 300gr suiker, 300gr boter, 300gr meel en 3 eieren.

Alleen gebruik ik geen melk. Waar is dat precies voor?

11 Laatst bewerkt door ireen123 (12-08-2012 20:26)

De melk is voor de vochtigheid (sponge)

En als je lactosevrij moet kan melk natuurlijk wel, je neem alleen een andere melk. :D
Rijstemelk
Kokosmelk
Sojamelk

Schift word wss door te lang alleen de boter te mixen veroorzaakt

Meel- gebruik je voor cake, zelfrijzend bakmeel of gebruik je bloem met bakpoeder?

Als je traditioneel doet :)
Oven voorverwarmen
Boter met suiker mixen, ff mixen, 1 ei erbij, ff mixen, nog een ei erbij tot alle eitjes op zijn.
Meel erop zeven
de melk, aan de zijkanten, in een dun straaltje toevoegen.
Meel en melk (wat je wil sojamelk, rijstemelk, kokosmelk) eronder spatelen/vouwen.

Ik bak met boven en onderwarmte,160-170 graden.
Start liever op een lagere temperatuur zodat het rustig kan rijzen en garen ( voorkomt barsten, heuvels enz)
Inzakken betekent vaak, niet helemaal gaar.
Afhankelijk van de grote van je bakvorm, basis cake 200 gr meel bak ik +/- 1 uur

12

ireen123 schreef:

De melk is voor de vochtigheid (sponge)

En als je lactosevrij moet kan melk natuurlijk wel, je neem alleen een andere melk. :D
Rijstemelk
Kokosmelk
Sojamelk

Schift word wss door te lang alleen de boter te mixen veroorzaakt

Meel- gebruik je voor cake, zelfrijzend bakmeel of gebruik je bloem met bakpoeder?

Als je traditioneel doet :)
Oven voorverwarmen
Boter met suiker mixen, ff mixen, 1 ei erbij, ff mixen, nog een ei erbij tot alle eitjes op zijn.
Meel erop zeven
de melk, aan de zijkanten, in een dun straaltje toevoegen.
Meel en melk (wat je wil sojamelk, rijstemelk, kokosmelk) eronder spatelen/vouwen.

Ik bak met boven en onderwarmte,160-170 graden.
Start liever op een lagere temperatuur zodat het rustig kan rijzen en garen ( voorkomt barsten, heuvels enz)
Inzakken betekent vaak, niet helemaal gaar.
Afhankelijk van de grote van je bakvorm, basis cake 200 gr meel bak ik +/- 1 uur

Ik gebruik gewoon meel met bakpoeder. Maar ik mix het geheel wel anders, dus misschien heb je wel een punt.

Ik mixte altijd eerst de eieren schuimig en daarna deed ik er boter bij. Dan roerde ik het geheel wat door de meel om het vervolgens verder te mixen. Ik begrijp nu dat ik eerst de boter moet mixen. Ga ik ook maar eens proberen.

13

heb laatst ook gebakken met de lactosevrije boter van ah, geen problemen hier gehad....

14

Ik gebruik ALTIJD wajang en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. ik kieper gewoon alles bij elkaar en mix dan tot een gladde massa.

15

Ik zou ook 300gr eieren gebruiken en eerst margarine met suiker kloppen, 1 voor 1 eieren erdoor en daarna de bloem doorspatelen

16

Hannah83 schreef:
Jeje schreef:

En, en, en?

Met 180 graden gaat het al een stuk beter. De cake zakt niet in en er druipt minder olie ervan af. Maar het blijft een korrelige cake die niet lekker smaakt.

Cake nummer 4:
http://s14.postimage.org/hj58x6da5/Cake_nr_4.jpg

Cake nummer 5 op 180 graden:
http://s11.postimage.org/3lawc9z27/Cake_nr_5.jpg

ireen123 schreef:

Daar ligt het niet aan.

50gr wajangboter
50gr suiker
1 ei
1 eetlepel melk

succes

Ik heb ook altijd dezelfde hoeveel boter, suiker en meel.
Ik ging voor 300gr suiker, 300gr boter, 300gr meel en 3 eieren.

Alleen gebruik ik geen melk. Waar is dat precies voor?

Dan zou je 6 eieren moeten gebruiken, anders heb je maar de helft ei ten opzichte van de andere ingredienten (1 ei is ongeveer 50 gram). Die melk is in dit recept dan niet nodig. Ik denk dus dat het aan die eieren ligt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

Melk is vanwege de droogheid/korreligheid. Je krijgt dan sponge, Wel nodig dus in dit recept.

Voor elk ei/ 1 ei is gemiddeld 50 gram,
dus ei/boter/suiker/meel verhouding is 50 gram+1 lepel melk
Heb je meer nodig=vermenigvuldigen

Bij
6 eieren= 6x50=300 gram ei
300 gr suiker
300 gr boter
300 gram meel
6x1= 6 eetlepel melk

Zoals Mirjam5 ook al aangaf, dan pas kloppen je verhoudingen. Vergeet de melk niet in dit recept.

Heeee, dan moet hij lukken, nummer 6 word een TOPPER  :)  :thumb:

18

Ik gebruik geen boter of melk in mijn lactosevrije cakes of cupcakes en vervang het door appelmoes. Heel erg lekker!

19

De vezels, zoetje en het vocht van de appelmoes is idd een goed idee.
Voor de vezels neem ik 50% amandelmeel.

20 Laatst bewerkt door lilo (04-09-2012 10:06)

Volgens mij ligt het aan het aantal eieren gewoon. Eerst dat maar eens aanpassen! Verhouding: per 50 gr van de andere ingredienten 1 ei. Melk is niet noodzakelijk hoor, evt een extra eitje kan ook.
Ik mix eerst de suiker en de boter op kamertemp romig en dan een voor een de eieren erbij. Na elk ei goed kloppen, als het toch gaat schiften eetlepel van de bloem erbij. Daarna bloem en bakpoeder toevoegen, niet te lang mixen meer en bekken op lage tempertauur, nl 160 graden. Denk dat het nu gewoon gaat lukken hoor! Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !