1

Onderwerp: biscuits ALLEMAAL vast in bakvorm, nooit eerder last van gehad...HELP?

Goedemorgen,

Ik heb hier nooit eerder last van gehad, bak al ruim een jaar met mijn pannen (sommigen zijn wat nieuwer dan andere) en spray ze dunnetjes in met Baukje Bakspray.
Ik gebruik de mix van Funcakes.
Altijd keerde ik de bakvorm direct na de baktijd om, om het biscuit af te laten koelen op rooster en hopla...ze kwamen er zo uit.
De laatste weken bleven de randen al een beetje plakken en die maakte ik dan los met een sate prikker.
Er bleef dan ook wel een dun laagje vaak aan de onderkant plakken maar niet zo erg dat het biscuit daardoor beschadigde.
Echter gisteravond mix gemaakt voor een 25cm rond bakvorm en een 20 cm hartvorm en bij beide bleef nu ook de gehele onderkant plakken waardoor het biscuit ernstig is gescheurd en ik m weg kon gooien  :(
Toen werd het dus echt tijd voor een noodkreet op het forum want dit wordt een dure (en tijdrovende) grap als ik elke keer mijn biscuits weg kan gooien.

Ik heb geen idee wat ik fout doe.
Ik doe niets anders dan ik al een jaar lang doe??

Ik was de pannen met de hand, afwasmiddel en zachtjes met een schuursponsje af...zou ik daarin iets fout doen?? Geen afwasmiddel misschien?

Groetjes Fiona

2

Re: biscuits ALLEMAAL vast in bakvorm, nooit eerder last van gehad...HELP?

vooral geen schuursponsje en liever ook geen afwas middel :nooo
zo beschadig je de laag

wat je nu kunt doen is een bakpapiertje op de bodem en insprayen en bij het eruithalen voorzichtig met een siliconen spatel of een plastic krabbertje de randen losmaken
na een aantal keren zal er weer een vetlaagje op komen

het probleem is dat er vaak te goed wordt schoongemaakt
een bakblik mag best wel gebruikerssporen bevatten

succes verder met je bakken

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Aha! daar gaat het dus waarschijnlijk fout!
Ik ga het proberen om er weer een vettig laagje op te kweken  ;)
Ik ben idd afwasmiddel gaan gebruiken omdat de randen bovenaan zo "plakkerig" werden.
Van het schuursponsje gebruik ik alleen de zachte kant maar kan dan beter een afwasborsteltje gebruiken?

Super nbedankt voor je snelle reactie!

Groetjes Fiona

Hoi,

Ik gebruik altijd vloeibare boter, geen bakspray en ik leg ook altijd aan de onderkant een bakpapiertje. Zo weet ik zeker dat het kapsel er altijd uit komt.
Ook maak ik de pan alleen maar schoon met heet water en heel soms een heel klein drupje afwasmiddel.
Ik denk dat de bodem van je pan beschadigd is omdat je een sponsje hebt gebruikt.

5

Ik had dit dus ook de laatste tijd, dat het er bijna niet meer uit wilde komen en heb dus ook een biscuit weg kunnen gooien van de week.
Nu snap ik dus waarom, want ook hier werden ze netjes met afwasmiddel schoongemaakt.
Gewoon heet water maar weer dus.
Ook heb ik gemerkt dat het met de bakspray niet fijn gaat, ik gebruik eigenlijk altijd boter en een kwastje en wat bloem onderin om beter los te laten komen.
Dit werkt meestal prima, maar met bakspray toch lang zo prettig niet.

In ieder geval bedankt, nu weet ik waar het aan ligt, scheelt me heel wat frustratie met afvragen hoe dit nou kan.... Hahahaha

I may not be perfect, but i'm always me

6

Ik heb van de week een paar bakvormen besteld en daarop staat aangegeven:

Alleen afwassen in lauwwarm water met eventueel een sopje als dit echt nodig is en bij voorkeur inoliën na het schoonmaken... Vooral de donkerblauwe bakvormen (bepaald merk) moeten altijd wat vettig blijven. Wie weet helpt dit!

7

Inderdaad niet afwassen met sop. Ik gebruik alleen heet water en een afwasborstel.
Mijn pannen vet ik in met Wilton Cake Release. Ideaal spul  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

ik heb mijn pme pannen al 4,5 jaar.. en vooral de 25 cm gaat minstens 1-2 x per maand in de vaatwasser.
net zoals al mijn andere pannen.
ze plakken nooit, zien er alleen niet zo mooi zilver meer uit.

9

Brwie schreef:

Ik heb van de week een paar bakvormen besteld en daarop staat aangegeven:

Alleen afwassen in lauwwarm water met eventueel een sopje als dit echt nodig is en bij voorkeur inoliën na het schoonmaken... Vooral de donkerblauwe bakvormen (bepaald merk) moeten altijd wat vettig blijven. Wie weet helpt dit!

Ik gebruik van deze donkerblauw/zwarte bakplaten om vlaaien en plaatgebak te maken. Na gebruik vet ik ze altijd even in met een beetje olie en zet ik ze terug (leeg) in de nog warme oven.

10

chantal1980 schreef:

ik heb mijn pme pannen al 4,5 jaar.. en vooral de 25 cm gaat minstens 1-2 x per maand in de vaatwasser.

Toen ik nog in de winkel stond raadde ik juist klanten af om de PME pannen in de vaatwasser te doen. Aluminium is niet zo goed bestand tegen het agressieve vaatwasmiddel van de machine.

Verdwalen in zoetigheid

11

ik weet ook hoe het komt, maar ik vet altijd mijn bakvorm in met boter en doe daar bakpapier ertegenaan. dan weet je zeker dat hij goed en makkelijk uit de vorm komt.

12

Boska schreef:
chantal1980 schreef:

Toen ik nog in de winkel stond raadde ik juist klanten af om de PME pannen in de vaatwasser te doen. Aluminium is niet zo goed bestand tegen het agressieve vaatwasmiddel van de machine.

maar wat kan er dan mee gebeuren? :)

13

Ik heb de laatste tijd ook telkens ruzie :grr:

Ik gebruik een verstelbare bakrand met daaronder een siliconen matje.

Eerst smeerde ik de rand in met boter, maar ik kreeg de kapsels er niet uit. Daarna ben ik de hele bakrand gaan bekleden met bakbapier
(= origami voor gevorderden) maar nog steeds het probleem dat het blijft plakken en dus scheurt met losmaken.  :nooo

Niet leuk, zo krijg ik allemaal deuken en hobbeltjes  :s

Moet ik soms het bakpapier ook nog invetten met boter???

Groetjes Silvia

14

chantal1980 schreef:
Boska schreef:
chantal1980 schreef:

Het zout (los of in de tabletten) bijt in je pannen waardoor er minuscule gaatjes ontstaan. Na een bepaalde tijd blijft je biscuit daardoor vast zitten.
Althans dat werd mij verteld in de winkel.

15

en door het zout worden ze ook dof/wittig

16

ladyninja schreef:
chantal1980 schreef:
Boska schreef:

Het zout (los of in de tabletten) bijt in je pannen waardoor er minuscule gaatjes ontstaan. Na een bepaalde tijd blijft je biscuit daardoor vast zitten.

De pannen gaan oxyderen en worden onregelmatig van oppervlak, dus ruw.

Verdwalen in zoetigheid

17

hihihihi, wij hadden hier ook last van van de week. Bij ons was er een ander probleem. Wij gebruikten andere eieren dan anders, die zijn blijkbaar groter en bevatten meer eiwit. Nu voegen we een extra eidooier toe en werkt het weer prima! Zelfde probleem, andere oorzaak...  :lol:  :lol:

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

18

:o Ik bak nog steeds in mijn oude springvorm(en)  :o

Oke,Het is wat meer werk want ik bekleed en verhoog ze met bakpapier en ze gaan ook gewoon in de vaatwasser  :D  maar ze lukken wel altijd!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

19

sugar100 schreef:

:o Ik bak nog steeds in mijn oude springvorm(en)  :o

Oke,Het is wat meer werk want ik bekleed en verhoog ze met bakpapier en ze gaan ook gewoon in de vaatwasser  :D  maar ze lukken wel altijd!

dat is het belangrijkste het hoeft niet allemaal mooi en nieuw te zijn om een goed product af te leveren

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

20

Ricky schreef:

hihihihi, wij hadden hier ook last van van de week. Bij ons was er een ander probleem. Wij gebruikten andere eieren dan anders, die zijn blijkbaar groter en bevatten meer eiwit. Nu voegen we een extra eidooier toe en werkt het weer prima! Zelfde probleem, andere oorzaak...  :lol:  :lol:

Nou ben ik benieuwd  :think:  :think:

Ik bak altijd met de mix van funcakes. Zou ik dan ook een extra eidooier erin kunnen mikken? Wordt mijn taartje dan iets vetter? Nu soms ook wat droog.

Groetjes Silvia

21

Boska schreef:
ladyninja schreef:
chantal1980 schreef:

De pannen gaan oxyderen en worden onregelmatig van oppervlak, dus ruw.

oke, nog niks van gemerkt na die bijna 5 jaar bakken :)

22

SillieSilvia schreef:
Ricky schreef:

Nou ben ik benieuwd  :think:  :think:

Ik bak altijd met de mix van funcakes. Zou ik dan ook een extra eidooier erin kunnen mikken? Wordt mijn taartje dan iets vetter? Nu soms ook wat droog.

Wij hebben de tip gekregen van een banketbakker om een extra dooier in het beslag te doen als we willen stapelen. Dan wordt de biscuit steviger maar niet minder luchtig of zwaarder, en vetter ook niet.
Als het te droog wordt kun je het tremperen met bv appelsap of een likeur of zo iets.

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

23

Dank je wel Ricky!
Ik ga het gewoon eens proberen.

:thumb:

Groetjes Silvia

24

Ik heb hetzelfde probleem. Heb vanavond al een kapsel weggegooid en nu zit er weer een vast (net uit de oven) moet ik hem laten afkoelen in de vorm en hem er morgen uithalen? of gaat die dan alsnog kapot?

25

ik vet mijn bakpannen in en daarna doe ik er een laagje bloem in, ze plakken nooit!