1

Onderwerp: Receptenvraagje

A.s. Donderdag zijn manlief en ik een jaar getrouwd en komt de familie even een bakje koffie drinken. We hadden lekkere cc's uitgezocht die ik zou gaan maken alleen weet ik nu even niet hoe ik dit moet doen.

Ik gebruik altijd de funmix voor cc's maar het ingrediënten lijstje hieronder is anders. Zoals je ziet moet ik wat dingen toevoegen zoals perziksap en perzik stukjes. Mijn vraag is nu, kan ik dat gewoon bij de funmix doen of moet ik het totaal anders doen?

200 Gr. Bloem
1 eetl. Bakpoeder
230 Gr. Suiker
Mespunt zout
2 eieren
130 ml perziksap
180 ml zonnebloemolie
1 eetl. Vanille extract
130 Gr. Perzik in stukjes

Cupcakes are a way of living. <3

Re: Receptenvraagje

Ik zelf zou hem helemaal zo maken. De funcake mix vindt ik heel lekker gewoon als vanille cc, maar zodra je daar iets aan gaat toevoegen wordt hij al heel snel droog of rijst niet meer zo mooi.

als ik het goed gezien heb is dit een recept van rudolph, klopt dat?
die zijn heel lekker juis omdat hij het met olie maakt ipv boter.
Als je de ingredienten in huis hebt, zou ik zeggen maak ze zoals het recept hoort te zijn, dan zijn ze echt het lekkerst.

3

Wat goed dat je dat aan dit lijstje kan zien, hij is namelijk inderdaad van Rudolph ;-)

Maar dan doe ik het wel op deze manier, ik heb bij de funcake mix nog nooit iets toegevoegd dus dat wist ik niet, het is maar goed dat je het zegt!

Dankjewel!

4

Mijn advies is ook om het recept dat je neer zette gewoon te volgen.
Het is net zo makkelijk om alles zelf toe te voegen.

De ingrediënten zijn in elke supermarkt te verkrijgen en je moet ws. er toch op uit voor de perziken, etc.

5

Ooh het ging me ook niet om de ingrediënten hoor, ik had er inderdaad sowieso op uit gemoeten, want heb niet alles in huis. Ben benieuwd hoe ze smaken, heb nog nooit cc's met smaak gemaakt, alleen de standaard cc's met topping. ;-)

6

Gewoon dan gaan doen want het recept ziet er goed uit.
Ik ga zo bosbessenmuffins maken.
Reuze benieuwd straks naar het resultaat van jou.
Succes.

7

Hmm dat is ook lekker!
Ik weet nog niet wanneer ik ze maak, ze zijn voor donderdag avond.
Wanneer kan ik ze dan het beste maken?

8

Je kan ze dan eventueel morgenavond al maken of als je nog tijd hebt donderdag zelf :) Je moet ze wel de nodige tijd geven om af te koelen natuurlijk en eventuele versieringen aan te brengen.

Veel plezier ermee!

9

Dan maak ik ze morgen avond, maar er zitten stukjes perzik door de cc's heen, kan dat dan wel? En de Botercreme ook morgen of donderdag? Normaal gesproken maak ik ze de dag zelf, dus dit weet ik niet..

10

Volgens Rudolph kun je al zijn cupcakes minimaal 3 dagen bewaren mits afgesloten in een zakje

Zijn toppings zijn meestal een week goed te houden in de koelkast.

11

In een zakje, hoe moet ik dat doen dan? Dan kan ik de topping er dus nog niet op doen.. Kan ik ze niet gewoon in de koelkast doen?

12 Laatst bewerkt door ireen123 (31-07-2012 18:06)

Maak je botercreme morgen en vul het in een spuitzak met spuitmondje naar wens. Sluit de achterkant van de spuitzak met zo'n chipsklem ( xenos, AH )Verpak de spuitmond goed in plastic tegen uitdrogen. leg in de koelkast.
Donderdag even lekker verse cc bakken en laten afkoelen.
Donderdag 'smiddag je spuitzak uit de koelkast halen.
Tegen de avond zijn je verse cc afgekoeld, je botercreme op temperatuur en je kunt de toef spuiten.

Resultaat zijn mooie fruit cupcakes met toef.

Proficiat

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

Het zijn iid de cupcakes zonder toef zie je in een zakje doet, maar door de topping sluit je in pricipe de bovenkant ook af waardoor de lucht het cc niet kan uitdrogen. Lijkt mij dat je dan als nog je cc goed 'vers' kunt houden.

14

Dankjewel allemaal! Ik denk dat ik dan voor de optie van Ireen123 ga, zo hoef ik ook niet alles ineens te doen en heb ik overal ruim de tijd voor ;-) zodra ik ze klaar heb laat ik het jullie weten!

15

ben heel erg benieuwd, maak je ook foto's?
succes en plezier met bakken!

16

Tuurlijk maak ik foto's! Zal ook meteen even kijken of ik nog foto's van mijn andere cc's op de pc heb staan ;-)

17

RJansie schreef:

.... hij is namelijk inderdaad van Rudolph

En zooo lekker. Ik vond het de eerste keer raar dat hij olie gebruikt in zijn recepten, maar toen ik het eenmaal geprobeerd had, was ik verkocht. Ik maak de cc nu alleen nog maar op deze manier. En ook de gewone cake trouwens...zijn recepten voor 12 cc is voldoende voor een cake van 30cm.

Zooo lekker!!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

18

olie kun je in alle te bakken, recepten gebruiken ipv boter, alleen als je deeg moet uitrollen kun je beter boter gebruiken.

Ook bijvoorbeeld bij broodrecepten

19

ireen123 schreef:

olie kun je in alle te bakken, recepten gebruiken ipv boter, alleen als je deeg moet uitrollen kun je beter boter gebruiken.

Ook bijvoorbeeld bij broodrecepten

Maar hoe bereken je de verhoudingen dan? Of is het gewoon hetzelfde, dus bijv. 250 ml olie ipv 250 Gr. Boter?

20

1 eetlepel olie is de vervanger voor +/- 10-15 gr boter.
Natuurlijk is de hoeveelheid afhankelijk van de rest van het recept
(gebruik van melk of andere zuivel) en jouw voorkeur.

Gebruik een neutrale olie.

Als voorbeeld, bij een brood bakken van 250 gr meel, gebruik ik maar 1 eetlepel rijstolie.

Ik gebruik rijstolie.
Je kunt ook zonnebloemolie gebruiken.
Olijfolie is niet neutraal en moet passen in de rest van het recept.

21

hallo dames!

ik plaats zo in het desbetreffende topic de foto's van mijn cc's en whoopies ;-)

ireen123, als ik 125 gram boter nodig heb, dan heb ik genoeg aan 10 eetlepels zonnebloemolie toch? of moet ik er 1 meer of juist minder doen?

22 Laatst bewerkt door ireen123 (05-08-2012 22:42)

RJansie schreef:

hallo dames!

ik plaats zo in het desbetreffende topic de foto's van mijn cc's en whoopies ;-)

ireen123, als ik 125 gram boter nodig heb, dan heb ik genoeg aan 10 eetlepels zonnebloemolie toch? of moet ik er 1 meer of juist minder doen?

Theoretisch ja, ik zou 10 aanhouden en gelijk meten hoeveel cc dit is...makkelijk voor de volgende keer ;)

Tip probeer een deel van je recept te maken zodat je de verhouding die jij goed vind, met dit recept weet te vinden.
Bijv deel alle ingrediënten door 4 of 5 en bak en beoordeel

Zo weet je gelijk hoe jij het wil hebben met de grotere hoeveelheid.

Laat je even weten hoe het lukt?

23

Goedemorgen,

Ik had gisteravond al wat geprobeerd, en volgens mij is dat aardig gelukt. Voor een cakeje had ik 125 gram boter nodig, heb toen ongeveer 11,5 eetlepels olie gebruikt en hij smaakte heerlijk!

Dit was overigens met de funcakes mix, Vandeweek probeer ik het met eigen deeg ;-)

24

RJansie schreef:

hallo dames!

Ze zien er super uit! Alles goed gegaan zoals je wilde?
En wat vindt jij nou van de smaak? Lekkerder dan met boter?

25

RJansie schreef:

Goedemorgen,

Ik had gisteravond al wat geprobeerd, en volgens mij is dat aardig gelukt. Voor een cakeje had ik 125 gram boter nodig, heb toen ongeveer 11,5 eetlepels olie gebruikt en hij smaakte heerlijk!

Dit was overigens met de funcakes mix, Vandeweek probeer ik het met eigen deeg ;-)

Dus je hebt nu de cc mix van funcakes gemaakt met olie ipv boter?