1

Onderwerp: Plakkende marsepijnen roosjes

Hoi luitjes

Enige jaren geleden (door ziekte stil gelegen) was ik begonnen met bakken. Ik had toen cupcakes met roosjes gemaakt voor mijn familie met Kerst. Dat vond mijn schoonmoeder zo leuk dat ze zei dat ze ooit nog wel eens een taart met roosjes wilde hebben. Ik had haar beloofd dat ik voor hasr eerst volgende verjaardag (ze werd 65) zo'n taart zou bakken. Maar door mijn ziekte kon ik die belofte niet waar maken.

Inmiddels 3 jaar verder wil ik die belofte dan waar maken. Had laatst bij Xenos rode marsepein en witte fondant gekocht om te oefenen. Ik wilde dit weekend de roosjes maken. En woensdag gaan bakken en af werken zodat ik woensdag de taart kado kan doen. Mijn schoonmoeder is donderdg jarig. Zelf werk ik 4 dagen van 9 uur en ik denk niet dat ik 's avonds nog puf heb om te knutselen. Dus vandaar dat ik het boetseerwerk nu wil doen.

Maar nu komt mijn probleem. Ik heb al een paar roosjes proberen te maken, maar de blaadjes plakken aan elkaar en de vorm die ik dan krijg lijkt niet meer op een roosje :(
Ik heb al geprobeerd om de marsepein met de fondant te mengen (1:1), maar dat mocht ook niet baten. Daarbij komt dat bij dat mengsel ook allemaal donkere spikkels in het mengels zitten.

Omdat ik toevallig bij de taartenshop Funcakes (groen en wit) marsepein had gekocht heb ik geprobeerd om daarmee een (groen) roosje te maken en die was in vergelijking met de rode Xenos gevallen perfect.
Maar een taart met groene rozen is een beetje vreemd. Ik zou voor de witte kunnen gaat, maar dan moet ik weer verzinnen welke kleur (en moet dat nog kopen) ik de taartbekleding ga maken.

Heeft iemand misschien een oplossing hoe ik met de rode (Xenos) marsepijn toch mooie roosjes kan maken?

2

Re: Plakkende marsepijnen roosjes

Tja... er zijn al meerdere topics over de marsepein/fondant van Xenos. Helaas zijn de ervaringen wat negatief.  Het is gewoon niet het lekkerste om mee te werken. Met funcakes weet ik zeker dat het gaat lukken.

3

ja hoor er is een prima oplossing voor het xenos marsepein.. De kliko..  :Y

Ik had laatst een klant en die beschreef het volgende

"De amandelen in de marsepein van de xenos hebben hooguit kennis gemaakt met het suikerbakkers poeder...Na de kennismaking is zijn de amandelen weer vertrokken en hebben hooguit een geurtje achter gelaten. Het mag de naam Marsepein niet dragen.. "

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Hahaha.. wat een omschrijving.  Maar inderdaad helaas wel waarheid

5

Xenos marsepein en fondant is echt kalote... als ik t zo mag beschrijven....

Ik heb t een keer gebruikt en idd de enige plek waar dat thuis hoort is de kliko. Koop ander fondant of marsepein en ga daar mee aan de gang

6

Nou inderdaad het is echt niet prettig om mee te werken. Ik ben zelf helemaal fan van Zeelandia marsepein, smaakt heerlijk en is prettig om mee te werken. Wat je nog zou kunnen gebruiken als je last hebt van plakkerige marsepein/fondant is crisco. Dit is vettig en zorgt ervoor dat het minder plakt.

Cake Queen passie voor taarten
www.cakequeen.nl Offical PME Instructor regio Utrecht/Amersfoort. Winkel en workshopruimte in Amersfoort centrum, gevestigd aan Kamp 70, 3811 AT Amersfoort

7

Ik heb dus nieuwe marsepein besteld en de oude in de kliko gegooid. Moest daardoor wel alles op woensdag doen, maar ondanks dat ik dacht dat het dan een haast klus zou worden is het toch gelukt.

Misschien niet meteen het perfect resultaat, maar de meeste mensen vonden hem prachtig.
En hij was nog lekker ook :)

Zal later een foto online gooien

mijn zusje had eens zwarte fondant van xenos meegenomen en ze stopte dat in 1 van mn malletjes... die troep (vooral het zwarte) kreeg ik er amper uit..

die is snel de kliko ingegaan vooral nadat ik had gezegt dat geen enkele mal meer contact zou maken met die troep..

mn zusje was beetje beteuterd maar snapte het wel

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

Ik was zo slim om die marsepein voor mn eerste taart te gaan gebruiken. Wat n teleurstelling. Dacht zelfs even....dit is niets voor mij! :nooo  Toen overgestapt op funcakes, ging stukken beter en nu ben ik blijven hangen op de blanke 1:3 eigen merk van taartoutlet. Heb nog veel te leren maar merk wel dat goed marsepein etc t halve werk is!
Succes met je roosjes! Hopelijk lukt het met goede marsepein zoals je graag wilt.