1

Onderwerp: Droge cake

terinfo, ik bak cake in een taartvorm, om daarna te decoreren.

ik had een vraag; welk ingredient maakt een cake vers en veerkrachtig? De cake die ik de laatste tijd bak, is droog en is na een paar dagen niet meer lekker. Ik gebruik van alles dezelfde hoeveelheid (250 gr suiker, 250 gr eieren, 125 gr roomboter, 125 gr blueband, 250 gr cakemeel) ik bak op 150 graden, bijna onderin de oven, voor 70 minuten. de cake is dan redelijk plat en net gaar. Ik hoop iemand kan mij helpen met mijn probleem

Re: Droge cake

Dit is het klassieke recept voor 'pound cake'. op zich een goede cake, stevig. Niet persé luchtig. Ik zou zelf 100% roomboter gebruiken, veel lekkerder dan bleuband. 

Lees je toevallig Engels? Hier is een mooie beschrijving. http://www.joyofbaking.com/PoundCake.html

Ze gebruikt iets meer boter en voegt 3 eetlepels melk toe+ vanille extract+ pietsje zout. In Nederlandse cakebloem zit al bakpoeder in verwerkt, in Amerikaans cakebloem moet je het nog bijvoegen, vandaar, hoef je dus niet te doen.

3

cake is sowieso t lekkerst vers en wordt snel droog als t aangesneden is. ik zou ook adviseren om alleen roomboter te gebruiken ipv margarine erbij

4 Laatst bewerkt door djehr (22-07-2012 17:33)

Ik gebruik hetzelfde recept en heb nooit droge cake. Wel gebruik ik alleen roomboter. Als ik gewone cake maak dan voeg ik ook 2 eetlepels melk toe.

Wat voor bakvorm gebruik je? en hoe maak je je beslag?
Dit is zoals ik het doe:

¬    Verwarm de oven op 160 graden.
¬    Doe de boter, suiker en smaakje in de mixerkom en mix het geheel 10 minuten tot een luchtige crème
¬    Zet de mixer wat langzamer en voeg 1 voor 1 de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige ei volledig is opgenomen. Mix na ieder ei nog even 10 seconden op de hoogste snelheid.
¬    spatel als laatste het bakmeel met het zout door het beslag
¬    Doe het beslag over in de met bakpapier beklede bakvorm en bak de cake in 1-1 ¼ uur gaar

Ik bak mijn cakes meestal in een springvorm. Om hem te bewaren laat ik hem daar in zitten. Ik haal de ring van de springvorm en bedek de cake (ook de zijkanten) met huishoudfolie. Dan doe ik de ring weer op de springvorm en klik hem vast. Op deze manier is d ecake goed verpakt en blijft hij langer vers.

Persoonlijk vind ik cake van minimaal 1 dag oud het lekkerst

ok, thanx, als ik zo alles lees, dan doe ik de margarine de deur uit en gebruik helemaal roomboter.
maar moet die melk er ook in? wat doet melk?
dat filmpje, was leuk om te zien, andere volgorde dan dat ik doe, maar ik ga deze zowiezo proberen. Ik kende deze site ook nog niet
thanxxx voor reacties

6

De melk maakt het net wat smeuïger. Dus minder droog

ok, thanxxx ik ga het probere

cocina mcelle schreef:

wat doet melk?

Direct gecopiepaste van cakecentral, zelfde vraag daar, geen idee of het antwoord klopt:
- Milk Solids bind with the protein of the flour to provide structure and texture. They are considered to be drying agents [uses moisture].
- Milk sugar [lactose] carmelizes and contributes to the crust colour.
- Milk protein adds nutrition and flavour to the cake.

The liquid in milk, water, juice or other liquid, in baking
* dissolves the sugar
* developes the protein to form gluten strands
* activates baking powder to release gas
* adds to the consistency of the batter
* influences the shelf life [storage] of the baked product.[moisturizers]

9

Hallo dames,

Heb meegelezen, heel handig om te weten, zat met dezelfde vraag als cocina.

Bedankt!

Tsaarina
There's a first for everything!