1

Onderwerp: swiss meringue botercreme blegh :-(

Ik heb eindelijk eens swiss meringue botercreme gemaakt in de 1:2:3 verhouding (omdat ik er ook mee af wil smeren), maar blegh, ik kan niet zeggen dat ik het lekker vind :-(

Ik heb geprobeerd er witte chocolade door te doen, lemon curd, vanille, maar het blijft een erg boterige smaak hebben, niet echt zoet, en het lijkt en voelt naar zalf.

Hebben jullie tips op mijn mbc eetbaarder te maken?

2

Re: swiss meringue botercreme blegh :-(

MBC is bij mij echt alles behalve boterig eigenlijk. Heb je m nog even door laten kloppen nadat je de boter erbij gedaan hebt?

Ik zou anders ook geen tips weten om het eetbaarder te maken behalve geen MBC meer maken.  :lol:

3

Hoi,

Ik maak het in de 1:2:2 verhouding en dan is hij heerlijk. Dus 100 gr eiwit, 200 gram roomboter en 200 gram suiker. Dan is hij ook mooi zalvig maar lekker van smaak. En dat terwijl ik nooit boter eet  :)

Groetjes suzanne

4

Ik doe ook de verhouding 1:2:2 en dat smaakt niet naar boter.

5

ik doe 3 eiwitjes, 170g bloemsuiker en 250g boter, lukt altijd, smaakt heerlijk luchtig.

6 Laatst bewerkt door Kruimeleyn (05-06-2012 16:02)

euh geen bloemsuiker, gewone fijne, sorry :o

én een snuifje zout!

Bij mij smaakt de mbc ook nooit naar boter... zelfs zonder 'extra' toevoeging van smaakje vind ik het heerlijk!

Ik doe idd meestal 1:2:2-2,5, gewoon met verse eiwitten, kristalsuiker en ruitjesroomboter  :9

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

De 1:2:3 verhouding komt van een Amerikaanse maat, die met cups werken. Als je dit vertaalt naar Europese maten in grammen kom je eerder op iets van 1:2:2,5 uit. Minder boter dus.

De structuur moet dan als zijde op je tong voelen, als het goed is... Qua smaak zit er dan nog niet heel veel aan dan boter en suiker, dus als je van een lekker smaakje houdt moet je er minimaal een goede vanille-extract door heen doen. De kwaliteit van je boter maakt ook uit. De ene roomboter is de andere niet. Er zijn ook goedkopere merken boter met hele rare toevoegingen, die moet je dus vermijden. Ik weet niet hoe het Down under gesteld is met de roomboter; ik zou eens kijken op de verpakking qua ingredientenlijst. Daar moet alleen maar 'roomboter' op staan. En vers eiwit vind ik zelf veel lekkerder dan met eiwitpoeder, die toch wat muffigs heeft. (met een thermometer en goede methode zie je vanzelf of je eiwitten gaar zijn.)

9

Hoi, ik heb het gemaakt met gepasteurizeerde eiwitten ivm salmonella, en het recept dat ik gebruikt heb is in grammen idd (en niet in cups). Ik geloof dat het recept op de site van de koekjesfee stond.

Ik zal 1:2:2 eens proberen, maar kan daar mee afgesmeerd worden? Ik ben namelijk nogal bang dat als er andere dingen dan chocola doorheen gaan (vanille extract, jam, lemon curd) dat de botercreme te 'nat' wordt en dat dat de fondant aantast :-(

Bedankt voor jullie reacties!

10 Laatst bewerkt door mieperdepiep (06-06-2012 10:11)

Hoi EM,
Ik weet dat sommigen het eng vinden om verse eiwitten te gebruiken i.v.m. salmonella, maar als je de temperatuursinstructies goed volgt en de overige hygienemaatregelen hanteert is het in pincipe even veilig als de eieren in je biscuit, die ook vers beginnen. Maar dat maakt het net wel weer een stap ingewikkelder.

1:2:2 is voor een vulling heel geschikt, en vind ik zelf ook lekkerder, maar voor afsmeren wil ik hem vaak ook steviger hebben, dan is 1:2:2,5 fijner. 1:2;2 blijft dan net wat zachter. Als je strakkere randen in je fondant wilt is een hardere ondergrond fijner. Ook bij langer vervoer heb ik gemerkt dat bij een zachtere MBC het effect in mijn taart zichtbaar is..  :s

Het klopt dat wat je zegt, hoe meer boter, hoe meer vloeistof de MBC kan hebben.
Een 'çontact' van mij van CC, die echt hele goede recepten heeft zegt er dit over:
"I use Warren Brown's IMBC recipe. It will handle 1 tbsp of liquid (=5 gram) per stick (1/2 c) of butter (=113 gr) provided that the syrup is the correct temp and the whites are stiff."   
Nou is jam meer dan alleen vloeistof, maar voor vanille extract gaat het precies op.

11

Hoi, bedankt voor de tips!!! Ik weet het, er zijn al zoveeeel topics over mbc, maar ik zit toch nog met vragen...

nu heb ik er witte chocolade doorgedaan, en ik las ergens dat de chocolade eerst wat moest afkoelen, omdat de mbc anders zacht wordt. Nou, nu heb ik allemaal kleine chocolade vlokjes in m'n mbc, als mensen maar niet denken dat het geschift is ofzo...

En kan mbc buiten de koelkast???

12 Laatst bewerkt door mieperdepiep (08-06-2012 08:27)

Ik reageer een beetje laat, maar MBC kan goed buiten de koelkast.

Waarschijnlijk is je witte chocola gestold voordat het goed gemend kon worden. Had ik ook precies de eerste keer. Uit mijn hoofd stolt witte chocola bij 27 graden of lager. Dus als je MBC kouder was, wat je waarschijnlijk had voor de boter stevig te kunnen slaan dan is het binnen een paar seconden gestold.
Truc ligt dan om de temperaturen zoveel mogelijk bij elkaar te houden. MBC zo hoog mogelijk en dan héél snel mixen.
Met witte ganache mengen is dan makkelijker, dan hoeft je MBC niet zo warm te zijn.

Ik heb hier ook heel wat vragen gesteld voor mijn eerste SMBC te laten lukken, was blij dat er toen heel veel mensen tips hebben gegeven, anders had ik het op een gegeven moment opgegeven. Ik lees zelf graag alles wat los en vast zit over kooktechnieken en ben inmiddels dus wat info rijker.

13

Dank je wel!!!

14

Ik had van de MBC ook veel meer verwacht, maar vind deze ook echt  niet lekker. Ik heb hetzelfde als jij, het zalvige en boterige, alleen ik vond 'm juist wel zoet. Zoeter dan de bc van mix. Heb er vanille doorheen gedaan maar de stuctuur vind ik niet lekker eten.

Ik maak nu dus alleen nog maar de 1:1 om af te smeren en de mix om mee te vullen

Heb dus geen echt tip.... :)

15 Laatst bewerkt door Em (10-06-2012 02:39)

Ik heb nu ook 1:2:2 gemaakt om mee te vullen, dat is al lekkerder moet ik zeggen. Ik hou meer van cream cheese vullingen etc, maar dat is zo lastig met in de koelkast bewaren.

@mieperdemiep: hoeveel ganache die je in je mbc? Ik heb 250 gr eiwit, 500 gr suiker en 500 gr boter gebruikt dit keer.

Oh ja, en het is bekend dat mbc vaak tijdens het mixen eruit gaat zien alsof het schift, maar als je dan doormixt komt het goed. Ik heb dus bij m'n 1:2:3 dat dit gebeurt, en doorgemixt, en het kwam goed, maar bij m'n 1:2:2 gebeurde het dus totaal niet! Ik maar mixen en wachten tot het gaat schiften, maar dat gebeurde niet, en toen maar gestopt met mixen :-)

16

ik maak hem altijd 1:1:1:1 (lekker makkelijk onthouden) en iedereen vraagt hoe maak je het.... heerlijk..... :Y  :9

1 eiwit au bain marie warmen, 1 bus poedersuiker erdoor met de garde tot het is opgelost en 1 theelepel citroenrasp, dan bij 1 pakje roomboter.... even laten stollen in de ijskast en klaar om te smeren. .....  :Y  :9

ik heb met de bc uit het pak juist dat de fondant gaat smelten...
bakse....

17

? 1 eiwit is toch geen 250g? Dus met 1 bus poedersuiker en 250 g boter is dat volgens mij nooit 1:1:1...

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

18

Kaasvrouwtje schreef:

? 1 eiwit is toch geen 250g? Dus met 1 bus poedersuiker en 250 g boter is dat volgens mij nooit 1:1:1...

1 theel citroensap ook niet hoor
dit is een verdelde versie van de 1 op 1 botercreme en ze doet daar 1 eiwit en 1 theel citroensap bij
is een makkelijke manier om te onthouden

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

19

mcceypma schreef:

ik maak hem altijd 1:1:1:1 (lekker makkelijk onthouden) en iedereen vraagt hoe maak je het.... heerlijk..... :Y  :9

1 eiwit au bain marie warmen, 1 bus poedersuiker erdoor met de garde tot het is opgelost en 1 theelepel citroenrasp, dan bij 1 pakje roomboter.... even laten stollen in de ijskast en klaar om te smeren. .....  :Y  :9

....  :think:  :s  maar daar vul je toch niet mee neem ik aan? :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

mcceypma schreef:

bakse....

Dat is wel een lastig recept, hoor. Eiwit verwarmen zonder suiker is best lastig om hem dan tot 72 graden te krijgen. Volgens mij stolt het dan heel gemakkelijk. Als hij dan onder de 55 graden blijft verhoog je door te verwarmen alleen maar meer de kans op salmonella.
1 eiwit is 30 gram, een klein busje suiker 125 gram, dat is in grammen al 4 keer zoveel (groot busje geloof ik 8 keer zoveel) en pakje boter is 250 gram = 8 keer zoveel. Dit is in ieder geval dan een hele boterige MBC. Meer een verrijkte botercreme.

21 Laatst bewerkt door Esther68 (22-07-2012 19:09)

mieperdepiep schreef:
mcceypma schreef:

bakse....

Dat is wel een lastig recept, hoor. Eiwit verwarmen zonder suiker is best lastig om hem dan tot 72 graden te krijgen. Volgens mij stolt het dan heel gemakkelijk. Als hij dan onder de 55 graden blijft verhoog je door te verwarmen alleen maar meer de kans op salmonella.
1 eiwit is 30 gram, een klein busje suiker 125 gram, dat is in grammen al 4 keer zoveel (groot busje geloof ik 8 keer zoveel) en pakje boter is 250 gram = 8 keer zoveel. Dit is in ieder geval dan een hele boterige MBC. Meer een verrijkte botercreme.

Dacht ik ook al aan....eigenlijk gewone 1:1 + iets extra. Maar snap eigenlijk de eiwit niet zo...  :o