Hoi EM,
Ik weet dat sommigen het eng vinden om verse eiwitten te gebruiken i.v.m. salmonella, maar als je de temperatuursinstructies goed volgt en de overige hygienemaatregelen hanteert is het in pincipe even veilig als de eieren in je biscuit, die ook vers beginnen. Maar dat maakt het net wel weer een stap ingewikkelder.
1:2:2 is voor een vulling heel geschikt, en vind ik zelf ook lekkerder, maar voor afsmeren wil ik hem vaak ook steviger hebben, dan is 1:2:2,5 fijner. 1:2;2 blijft dan net wat zachter. Als je strakkere randen in je fondant wilt is een hardere ondergrond fijner. Ook bij langer vervoer heb ik gemerkt dat bij een zachtere MBC het effect in mijn taart zichtbaar is..
Het klopt dat wat je zegt, hoe meer boter, hoe meer vloeistof de MBC kan hebben.
Een 'çontact' van mij van CC, die echt hele goede recepten heeft zegt er dit over:
"I use Warren Brown's IMBC recipe. It will handle 1 tbsp of liquid (=5 gram) per stick (1/2 c) of butter (=113 gr) provided that the syrup is the correct temp and the whites are stiff."
Nou is jam meer dan alleen vloeistof, maar voor vanille extract gaat het precies op.