1

Onderwerp: Biscuit zakt in.....

Hoi ik ben 13 jaar en bak al een paar maandjes taarten en cakes. Inhad eerst een vierkante vorm van 25 cm. De biscuit kwam daar altijd mooi uit en smaakte goed. Ik bakte in een heteluchtoven en op 165 graden ong. 35 min. Ik doe het zo: eerst leg ik de eieren in een bak met heet water. Daarna doe ik de eieren en de suiker em vanillesuiker in de keukenmachine en mix 2 minuten lage stand en 10 hoog en 1 min laagste stand. daarna schep ik de gezeefde bloem, maizena en bakpoeder er doorheen.
Ik heb laatst een nieuw bakblik gekocht. Een vierkante vorm van 20 cm. Ik doe precies hetzelfde wat ik deed bij de vorm van 25 cm, maar in de oven, dat je nog ong. 5-10 min. moet bakken zakt het midden van de biscuit in. Als ik de biscuit eruit haal laat ik hem 3 min. in het bakblik afkoelen en daarna op het taartrooster. Als ik hem wil doorsnijden is het biscuit in het midden naar beneden gezakt en is hij niet meer goed open te snijden.

Ik snap niet wat ik fout doe, want doe ik doe precies hetzelfde als bij de 25 cm vorm, en bij die kon item wel goed doorsnijden en was het midden even hoog als de zijkanten. HELP ME alsjeblieft!!  :rolleyes:

Re: Biscuit zakt in.....

PLEAS reageer  :s ik wil zo gaag dat mijn biscuit lukt!! kan het ook aan mijn bakblik liggen. ik heb hem bij een goeie kookwinkel gekocht en hij was 16 euro.......... alstublieft

Rustig aan niet iedereen zit nu op het forum maar genieten van hun zaterdag :) Trouwens super dat je zo jong al zo lekker bezig bent!

Zit even alles door te lezen maar je doet niet van te voren deurtje van de oven open he? Misschien iets langer bakken... Heb zelf geen hetelucht over maar een gewone en ik bak dan op 175 graden voor ongeveer 35 minuten en dan zijn ze altijd perfect :)

4

inzakken = niet gaar...

Ik zou in jouw geval beginnen op een lagere temperatuur zodat het biscuit zachtjes kan garen. begin eens op 130 hetelucht voor 20 minuten en zet hem daarna naar 160 hetelucht voor 25 minuten. Sinds ik oplopend in temp en langer ben gaan bakken gaat het altijd goed!

ik doe net van te voren het deurtje open. ps. ik heb ook gewoon een normale oven van miele, maar ik kan altjd kezen tussen of hetelucht of boven-onderwarmte enz. mijn eerste biscuit die ik bakte in mijn 25 cm vorm waren egr droog, omdat ik op 185 graden bakt, daarna op 165 graden en werden ze minder droog en een stuk lekkerder. (ze werden ook een stuk hoger.

@kaatjuh ik had wel gekeken met een sate prikker of ie gaar was en dat was ie. hij zakte in de oven al in. ik zal het gaan proberen met een oplopende temperatuur

Stijn's taart schreef:

@kaatjuh ik had wel gekeken met een sate prikker of ie gaar was en dat was ie. hij zakte in de oven al in. ik zal het gaan proberen met een oplopende temperatuur

Maar dan heb je toch wel het deurtje open gehad?

@simpeltaartje na 35 min had ik het 1x geprobeerd en hij was gaar dus ik hield hem er gelijk uit

9

Hoi Stijn,

Een kleinere vorm en een gewone oven kunnen veel verschil uit maken. Ik bak in een gewone oven en verwarm hem voor op 150 Graden en zet de oven pas op 175 als ik de vorm er in zet.

Ook als je een vorm met anti aanbaklaag hebt kan dit verschil uit maken. Zoals dit kinkt rijst je deeg te snel en klapt het dan in elkaar omdat het nog niet gaar  genoeg is om dit al te dragen. In de oven nog.

Ik zou op een iets lagere temperatuur beginnen en wat langer bakken.

Je moet heel veel kikkers kussen om 1 prins te vinden!

10

Ik zou inderdaad eens proberen de temp op te laten lopen en 15 of 20 graden minder heet af te bakken. Uiteraard duurd het dan wel een stuk langer voor ie gaar is.
Als je in de gaten houd wanneer ie begint te krimpen hoef je het deurtje niet te openen om te testen of ie gaar is.

Vierkante vormen zijn overigens altijd wat lastiger mooi vlak te krijgen dan ronde.

Suc6 met je volgende poging

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

:) hartstikke bedankt voor jullie reacties!!

ben hem nu aan het bakken... hopen dat e goed wordt :)

yeeessssss!!!!! hij is nu goed gelukt! :)  :)  :)

14

En nu nog de taart posten  ;)

hoe post je hem?

16 Laatst bewerkt door JPS (14-07-2012 18:36)

Om een taart te laten zien moet de foto ergens online staan
Vele gebruiken hiervoor mijnalbum.nl maar andere online albums werken natuurlijk ook prima
Voor mijnalbum klik je op de foto in je album zodat ie groot verschijnt
Vervolgens kopieeer je de url van dat venster
In je berichtje op het forum klik je op het img knopje hierboven
Dan plak je de link erin

Voor een voorbeeld van de code klik je op citeer bij dit bericht
Heb even een fototje van mijn cakepops erop gezet als voorbeeld
Dan zie je hoe de code er ongeveer uit moet zien
Dan op annuleren klikken en je eigen post maken
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q7VAAUOU.jpg
Suc6,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VM7HVZF6.jpg

ik snap het. een beetje rare foto met mijn vinger, maar dit is het taatrje. ben dol blij dat biscuit gelukt is echt waar dankjulliewel!! :)

19

fijn dat ie gelukt is!
alleen kun je er beter geen aardbeien meer bovenop doen, die zijn veel te nat waardoor je fondant of marsepein gaat smelten.
liever de aardbeien tussen de taart en mooie bloemetjes of zo eroven op!
ziet er voor de rest goed uit hoor!

20

En mooi bekleed met fondant zie ik :thumb:
Met die natte aardbeien erop smelt je fondant of marsepein wel.
Als je hele aardbeien neemt kun je de onderkant daarvan in puur, melk of witte choolade dopen om voch op je fondant te voorkomen.

Gr,
John

21

Of gewoon snel opeten. Ziet er goed uit hoor, ik verheug me nu al op al de taarten die gaan komen  :)  :9

haha bedankt! de aardbeien was om er nog ets op te doen. deze taart was ook nog geen bedoeling om er een prachtge taart van te maken. de ze taart was vooor het biscuit. ik had er ook aardbeien in.

Ziet er goed uit hoor ben blij dat het gelukt is :-)