1

Onderwerp: Hoeveelheid botercreme voor taart

Dag bakkers en baksters,
Ik ga binnenkort mijn eerste fondanttaart maken voor de trouwerij van mijn schoonzusje. Ik laat het biscuit bij een banketbakker bakken om er zeker van te zijn dat die lekker wordt. Als vulling wil ik een laagje botercreme met wajang (2 familieleden zijn lactose intolerant) en een laagje vlaaifruit doen. Maar hoeveel botercreme heb ik nodig voor het vullen van een vierkante taart voor 15 personen? Ik heb bij de Xenos (wie had dat ooit verwacht) een mix voor botercreme gevonden waar bij de ingrediënten geen lactose, koemelk o.i.d. staat en daar moet je zelf boter aan toevoegen. De boter zou ik dan dus door Wajang vervangen, 500 gr staat er op het pakje. Maar heb ik dan 1 of 2 pakjes van die mix nodig voor het vullen en afsmeren van de taart? Of is dit gewoon een heel slecht plan en heeft iemand betere ideeën voor mij? Zie door de bomen soms het bos niet meer over fondanttaarten. Graag jullie advies en tips!:)

2

Re: Hoeveelheid botercreme voor taart

Ik ben niet zo'n fan van botercreme van de mix of 1:1, maar MBC (of 123 botercreme) vind ik wel heel lekker.
Is ook niet moeilijk te maken en die kan je ook met wajang maken denk ik...
1 deel eiwit, 2 delen suiker en 2,5 tot 3 delen boter.

MBC met Wajang maken gaat heel goed. Een recept staat op m'n blog (link linksonder). Mix de Wajang wel goed door voor je die per lepeltje bij de schuimmic doet.

Ik maakte vorige week 2 taarten van 20 cm doorsnee. Daarvoor heb ik 300 gram eiwit, 600 gram suiker en 750 gram Wajang gebruikt. Hiervan was voor beide taarten 2 laagjes vulling en afsmeren. Ik had nog een klein beetje over, dat is bij het toetje van die dag opgegeten.

Twee keer knippen, nog te kort.

4

Ik zou thuis eerst even een proeftaartje maken, zodat je niet in de stress raakt en zeker weet dat het gaat lukken. De eerst keer is namelijk echt moeilijk.