Hoi Carien,
De pf's zijn 4x4 cm (de hoogte heb ik niet opgemeten) Ik heb een bakvorm gebruikt van 28x28. Ik heb daar de volgende hoeveelheden voor gebruikt: 400 gram mix voor biscuit, 6 grote eieren, en 40 ml water. Hij wordt inderdaad dan minder hoog als een gewone taart. Het kan natuurlijk wel hoger, maar ik denk dat hij dan te droog wordt voor 1 laag vulling. 2 Lagen vulling is denk ik geen opie, want volgens mij stort hij dan in.
Je biscuit moet zo hoog zijn dat je hem een keer doormidden kunt snijden en evt. een bolling weg kunt snijden bovenop.
Ik snijd eerst een eventuele bolling weg en keer hem om. Dan snijd ik hem horizontaal doormidden (ik vind het namelijk lastiger om hem recht door te snijden als je hem al in reepjes verdeeld hebt).
De eerste keer heb ik de fout gemaakt om hem dan direct te vullen.
Doordat je meestal te fanatiek bent met vullen druipt alle vulling eruit als je hem vervolgens in repen snijdt. Daarnaast; net zoals een taart die je vult met bv. jam, laat je een klein randje over waar geen vulling zit, zodat je vulling de fondant niet verkleurd.
Goed; eerst dus in repen snijden (repen van 4 cm. breed). Snijd eerst alle zijkanten van de bodem weg (anders krijg je bruine randjes in je pf's). Je hebt hiervoor een kleine marge als je een vorm van 28 cm gebruikt. Vervolgens snij je 6 repen van 4 cm ( = 24 cm, dus je hebt maximaal 4 cm = 2 cm per kant om weg te snijden). Deze repen bestrijk ik zelf eerst met bc en daarna met een jam naar keuze (ik doe graag framboos als zure tegenhanger van het zoete fondant). Leg de bovenkant weer op de reep biscuit en smeer hem helemaal af met bc. Doe dit bij alle repen en laat ze opstijven in de koelkast.
Daarna bekleden met fondant en evt. versieren.
Fondant wel even smoothen natuurlijk. Daarna snij je de reep weer in blokjes van 4 cm (tussendoor je mes schoonmaken).
Hoop dat het duidelijk is! Succes!
www.feestgemak.com --> voor taarten en meer!