1 Laatst bewerkt door Patjepie (29-06-2012 16:04)

Onderwerp: Zomerse petit fours

Hallo!!!

Voor mijn nichtje, die gisteren 17 geworden is heb ik deze petit fours gemaakt. Aangezien de meeste mensen met de borrel komen vanavond, wilde ze geen grote taart, maar kleine zoetigheden :)

De vraag was; doe maar iets leuks met bloemen en mooie kleurtjes (ofzo)! Haha, heel makkelijk dus! Ik kon lekker losgaan en ben eigenlijk best tevreden met het restultaat.

Oh ja, gevuld met bc en frambozenjam

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YHT7BQSB.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPFSA6CN.jpg

Vorige week is de winkel waar ik werk opnieuw geopend, na een enorme verbouwing!! Het is prachtig geworden en daarom was er afgelopen dinsdag een receptie. De onderstaande petit fours waren een cadeautje van mij (logo van de Plus)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSYBYBP4.jpg

Deze waren gevuld met bc en aardbei!
Feedback is altijd heel erg welkom!

Groetjes Patricia

www.feestgemak.com --> voor taarten en meer!

Re: Zomerse petit fours

Ze zien er erg smakelijk uit.

Ze zien er mooi uit en ook lekker vrolijke kleurtjes. Zal wel een heel karwei geweest zijn.

Groetjes van Cora

4

Knap gedaan! Vind het ontzetten &$%#O werk om te doen! :s  :o 

Bij jou zien ze er echt super netjes uit!!! :thumb:

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

5

Dank je wel!! Altijd leuk om te horen.
Ik vind het juist super leuk werk om te doen...
Alleen was het weer vandaag en gisteren niet erg geschikt. Heb net zelf eentje geproeft op het feestje, en ze waren wel erg zacht geworden. Gelukkig nog wel in vorm.

Heb er nu al redelijk wat gemaakt en oefening baart kunst!

Groetjes

die zijn mooi! die grote roze bloemen zijn die gemaakt met anjer uitstekers?

7

leuk hoor!

8

Mmmmmmm lekker zien ze er uit......... :9

9

christel1985 schreef:

die zijn mooi! die grote roze bloemen zijn die gemaakt met anjer uitstekers?

De bloemen zijn gemaakt met deze set http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … -1313.html

Gewoon helemaal rond gefrilld en dan met de grootste onder een paar lagen op elkaar (steeds kleiner wordend). Dit in een flower former (of eierdoos) en flink laten drogen!

10

ik vind ze supermooi en -netjes :Y  :thumb:

Mag ik wat vragen? Wil nl aan het eind van de week ook pf maken en heb dat nog nooit gedaan  :think:  :s  ;)
Hoe groot zijn de petit fours? Snij je eerst lange repen uit een biscuit, smeer je die af, bekleden en dan snijden? Doe je de vulling in 1 laag of wel apart? Hoe hoog was je biscuit? (lijkt me lager dan normaal :o ) Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? O-)

Alvast superdank voor je antwoord :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

mooi hoor :thumb:

Zonder taart geen feest!

12

Carien schreef:

ik vind ze supermooi en -netjes :Y  :thumb:

Mag ik wat vragen? Wil nl aan het eind van de week ook pf maken en heb dat nog nooit gedaan  :think:  :s  ;)
Hoe groot zijn de petit fours? Snij je eerst lange repen uit een biscuit, smeer je die af, bekleden en dan snijden? Doe je de vulling in 1 laag of wel apart? Hoe hoog was je biscuit? (lijkt me lager dan normaal :o ) Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? O-)

Alvast superdank voor je antwoord :)

Hoi Carien,

De pf's zijn 4x4 cm (de hoogte heb ik niet opgemeten) Ik heb een bakvorm gebruikt van 28x28. Ik heb daar de volgende hoeveelheden voor gebruikt: 400 gram mix voor biscuit, 6 grote eieren, en 40 ml water. Hij wordt inderdaad dan minder hoog als een gewone taart. Het kan natuurlijk wel hoger, maar ik denk dat hij dan te droog wordt voor 1 laag vulling. 2 Lagen vulling is denk ik geen opie, want volgens mij stort hij dan in.

Je biscuit moet zo hoog zijn dat je hem een keer doormidden kunt snijden en evt. een bolling weg kunt snijden bovenop.

Ik snijd eerst een eventuele bolling weg en keer hem om. Dan snijd ik hem horizontaal doormidden (ik vind het namelijk lastiger om hem recht door te snijden als je hem al in reepjes verdeeld hebt).
De eerste keer heb ik de fout gemaakt om hem dan direct te vullen.

Doordat je meestal te fanatiek bent met vullen druipt alle vulling eruit als je hem vervolgens in repen snijdt. Daarnaast; net zoals een taart die je vult met bv. jam, laat je een klein randje over waar geen vulling zit, zodat je vulling de fondant niet verkleurd.

Goed; eerst dus in repen snijden (repen van 4 cm. breed). Snijd eerst alle zijkanten van de bodem weg (anders krijg je bruine randjes in je pf's). Je hebt hiervoor een kleine marge als je een vorm van 28 cm gebruikt. Vervolgens snij je 6 repen van 4 cm ( = 24 cm, dus je hebt maximaal 4 cm = 2 cm per kant om weg te snijden). Deze repen bestrijk ik zelf eerst met bc en daarna met een jam naar keuze (ik doe graag framboos als zure tegenhanger van het zoete fondant). Leg de bovenkant weer op de reep biscuit en smeer hem helemaal af met bc. Doe dit bij alle repen en laat ze opstijven in de koelkast.
Daarna bekleden met fondant en evt. versieren.
Fondant wel even smoothen natuurlijk. Daarna snij je de reep weer in blokjes van 4 cm (tussendoor je mes schoonmaken).

Hoop dat het duidelijk is! Succes!

13

:thumb: top! dank je wel :Y

14

bedankt! die uitstekers heb ik ook thuis maar zo zien ze erbij mij toch nooit uit!

15 Laatst bewerkt door christel1985 (02-07-2012 22:05)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/481099_454483194569579_1811220412_n.jpg
zo zagen ze er bij mij uit alleen zijn dit maar 3 laagjes

16

christel1985 schreef:

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/481099_454483194569579_1811220412_n.jpg

Hoi Christel!

Die zien er inderdaad een beetje anders uit (ook prachtig trouwens).
Ik frill ze tot de blaadjes haast aan elkaar komen te zitten (dus heel dun en behoorlijk groot).
Ik heb geloof ik bij ieder bloemetje 4 laagjes gebruikt. Er zijn van die bloemen heel veel verschillende groottes, dus je kunt ze ook nog groter maken.

Als ik het zo zie is het grote verschil tussen jouw bloem en mijn bloem dat ik ze in een eierdoos heb laten drogen. Het zijn beste grote bloemen en door ze in het holletje van een eierdoos te laten drogen prop je ze als het ware een beetje in elkaar. Daardoor gaan ze een beetje kreuken.

Overigens is tylose ook handig (wat ik weer 'ns was vergeten), en een lange droogtijd (zeker 2 dagen).

Succes en ik hoor graag of het gelukt is!

17

leuk!

en grappig, naast de winkel waar ik werk, is een paar wk geleden ook die supermarkt geopend, (na verbouwing/verhuizing)

groetjes José

18

esoj schreef:

leuk!

en grappig, naast de winkel waar ik werk, is een paar wk geleden ook die supermarkt geopend, (na verbouwing/verhuizing)

Haha, klopt dat wist ik!
Een aantal collega's van mij hebben tijdelijk ook gewerkt in Emmen om te helpen de boel weer goed op de rit te krijgen ;)
Mooi dat ze weer open zijn!

19

hihhi ik bedoelde eigenlijk Klazienaveen :D

groetjes José

20

:o  heb ik nog wat vragen:
:think: Hoelang van tevoren snijd je de petit fours?
:think: Die onbesmeerde kopse kanten (zeg maar), droogt dat niet snel uit?
:think: Met een glad mes?

21

Patjepie schreef:
christel1985 schreef:

Hoi Christel!

Ik frill ze tot de blaadjes haast aan elkaar komen te zitten (dus heel dun en behoorlijk groot).
Ik heb geloof ik bij ieder bloemetje 4 laagjes gebruikt. Er zijn van die bloemen heel veel verschillende groottes, dus je kunt ze ook nog groter maken.

Als ik het zo zie is het grote verschil tussen jouw bloem en mijn bloem dat ik ze in een eierdoos heb laten drogen. Het zijn beste grote bloemen en door ze in het holletje van een eierdoos te laten drogen prop je ze als het ware een beetje in elkaar. Daardoor gaan ze een beetje kreuken.

Overigens is tylose ook handig (wat ik weer 'ns was vergeten), en een lange droogtijd (zeker 2 dagen).

Volgende maand is mijn moeder jarig die heeft gevraagd of ik een taart voor haar wil maken, dus kan ik het gelijk uitproberen!

22

Patjepie schreef:
christel1985 schreef:

Hoi Christel!

Volgende maand is mijn moeder jarig die heeft gevraagd of ik een taart voor haar wil maken, dus kan ik het gelijk uitproberen!

23

Carien schreef:

:o  heb ik nog wat vragen:
:think: Hoelang van tevoren snijd je de petit fours?
:think: Die onbesmeerde kopse kanten (zeg maar), droogt dat niet snel uit?
:think: Met een glad mes?

Hoi!

Het uitdrogen valt heel erg mee hoor. Ik heb deze pf's 's middags gesneden en, zoals ik al zei, zelf 's avonds geproefd en totaal niet droog. Komt denk ik ook omdat er redelijk wat bc op zit (ertussen en erop). Ik vond ze echt heerlijk.
En ja, met een groot glad mes (tussendoor goed schoonmaken i.v.m. de jam).

Succes!

24

esoj schreef:

hihhi ik bedoelde eigenlijk Klazienaveen :D

Haha dat kan ook... Enig idee hoe het met die in Emmen is dan?

25

christel1985 schreef:
Patjepie schreef:
christel1985 schreef:

Hoi Christel!

Super, succes ermee!