1

Onderwerp: HELP! Taart is gaan zweten!

HELP!
Ik heb gisteren een taart gemaakt voor mijn schoonzus die op het punt van bevallen stond, nu is ze vanmorgen bevallen en gaan we vanmiddag op bezoek.. alleen is mijn taart heel erg gaan zweten in de koelkast :(
wat moet ik doen? hij is gevuld met slagroom, aardbeien, jam en afgesmeerd met botercreme van de mix van de jamin.
Moet ik m weer in de koelkast zetten, buiten de koelkast, op koelelementen?? HELP!

2

Re: HELP! Taart is gaan zweten!

Draaiende ventilator erop zetten!

3

Joooolanda schreef:

HELP!
Ik heb gisteren een taart gemaakt voor mijn schoonzus die op het punt van bevallen stond, nu is ze vanmorgen bevallen en gaan we vanmiddag op bezoek.. alleen is mijn taart heel erg gaan zweten in de koelkast :(
wat moet ik doen? hij is gevuld met slagroom, aardbeien, jam en afgesmeerd met botercreme van de mix van de jamin.
Moet ik m weer in de koelkast zetten, buiten de koelkast, op koelelementen?? HELP!

Ja vervelend he?? dat ligt ook gewoon aan het weer.
Ik moet dadelijk ook een taart maken, ben er wel heel erg benieuwd naar of het bij mij ook goed gaat. Maar ik zou de taart ook gewoon in de koelkast zetten en evt als je vanmiddag naar je schoonzus gaat evt in de koelbox of zo :|  :|  :|
succes ermee.

gr kaat

4

Door je vulling moet hij wel gekoeld worden...........en als hij dan uit de koeling komt zal hij gaan zweten...........

Ventilator erop en niet aanzitten........en duimen dat het goedkomt  :thumb:

5

Hmmmmzzzz botercrème van de mix....... dan loop je een (verhoogd) risico op smelten van je marsepein/fondant: dat vocht gaat niet altijd goed samen met de marsepein/het fondant. Ik smeer altijd af met ganache óf 1:1 botercrème (1 deel roomboter, 1 deel suikerbakkerspoeder).

(Daar had ik vanochtend overheen gelezen, sorry....)

Succes!

6

Ik kan zweten nog voorkomen...
Wat kan ik het beste doen? Ik heb nu twee afgesmeerde taarten (mbc) in de koelkast staan. Straks bekleden, hoe kan ik ze het beste bewaren? In een taartdoos in de koelkast? 'naakt'?

Groetjes,
Marieke

7

@ grantaime
ik zou de koelkastwand aan de achterkant goed droog maken, de taart in een kartonnendoos op de bovenste plank (minder koud daar) en bakje zout ernaast om nog extra vocht op te nemen.
Het liefst in een 2e koelkast die je niet veel gebruikt. Door het openen van de koelkast met dit weer krijg je juist vochtvorming op de achterwand.
Maar als je er toch bij moet steeds voor drinken ofzo let dan goed op de achterwand en neem hem anders nogmaals af.
Bij mij gaat het dan goed hoor.

8 Laatst bewerkt door Grantaime (05-07-2012 12:44)

kaatjuh schreef:

@ grantaime
ik zou de koelkastwand aan de achterkant goed droog maken, de taart in een kartonnendoos op de bovenste plank (minder koud daar) en bakje zout ernaast om nog extra vocht op te nemen.
Het liefst in een 2e koelkast die je niet veel gebruikt. Door het openen van de koelkast met dit weer krijg je juist vochtvorming op de achterwand.
Maar als je er toch bij moet steeds voor drinken ofzo let dan goed op de achterwand en neem hem anders nogmaals af.
Bij mij gaat het dan goed hoor.

Ik heb een tweede koelkast staan, dus zal zo even kijken voor het vocht :) Dankjewel voor de tips!

Het moet alleen een stapel worden. Kan die los in de koelkast uiteindelijk? Met bakje zout erbij ofzo?

Groetjes,
Marieke

9

@ jooooolanda

Ik zou er zoveel mogelijk vanaf blijven. Ik vrees dat het zo blijft. Je kan nog bovenstaande doen, maar vw slagroom kan je hem er niet uit halen en er de ventilator op zetten. Ik heb het in het begin eens gehad, had ik mousse op zuivelbasis en toen de taart in de koelkast in een plastic xenos taartdoos gezet. dat werd plakken! Gewoon aangesneden en verder niets aan gedaan, er was niets aan te doen helaas. Hij smaakte er niet minder om..... Het is ook echt vandaag een hele slechte dag voor taart maken...

10 Laatst bewerkt door kaatjuh (05-07-2012 12:46)

@ grantaime, bakje zout in de doos erbij! weet niet of dat duidelijk was....

Als kan zou ik de taarten dan ongestapeld wegzetten. Die doos helpt toch echt wel tegen het vocht....