1

Onderwerp: Wat is echt niet te missen ?

Hoi,

ik hoop binnenkort weer meer tijd te hebben om aan de slag te gaan met het bakken en versieren ...
Veel ervaring heb ik helaas nog niet ...
Ik zie hier dan altijd zo'n mooie werken voorbij komen en vraag me telkens weer af hoe jullie het toch allemaal doen !

Zijn er dingen die echt niet te missen zijn ?
Dingen die je echt nodig hebt om mooie werkjes te kunnen maken ?

En qua bakvorm ?
Ikzelf heb eigenlijk enkel een vorm voor cupcakes en een ronde taart maar zijn er bakvormen waar je echt super leuke dingen kunt gaan maken ?
Ik denk bv aan zo'n kleine bolvormige taartjes ? Heb de indruk dat je daar wel veel leuks kunt mee doen maar welke vorm is dan het beste enzo ?

Tips zijn meer dan welkom voor dit groentje  :P

2

Re: Wat is echt niet te missen ?

De beste tip die ik kan geven, is om de zoekfunctie te gebruiken hier op de site, er staan al zoveel antwoorden en ongelooflijk veel informatie.
Op die manier kan je heel gericht antwoord krijgen, omdat je vraag nu best heel breed en vaag is.

Verder heb je aan de linkerkant de FAQ met heel veel antwoorden, alsook recepten voor bakken en vullen. De tabellen geven dan weer mogelijke vormen van mogelijke groottes aan.
Er zijn onderwerpen over welke vormen je kan stapelen en wat mooi is, voor hoeveel personen zo'n taarten zijn, en noem maar op.

Ook de boltaartjes vraag is al onnoemelijk vaak voorbij gekomen - even zoeken dus!

Succes! En pas op, het is verslavend  :D

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Welkom op het forum!

Ik ben ook nog niet super lang bezig, en sta inderdaad soms ook met open mond andere kunstwerken te bekijken.  :D

Ik probeer uw vraag te beantwoorden.

Wat je nodig hebt om te kunnen bakken dat is:
Naast bescuitmix, marsepein of fondant (Zelf werk ik heel graag met zeelandia), kleurstoffen, en supermarkt producten zoals eieren, een lekkere vulling, boter, poedersuiker enz.

Extra om uit de shop of ergens anders te bestellen
- Smooter (Hier kun je de taart mooi glad mee maken)
- Aantal kleurstoffen, zou qua prijs/kwaliteit verhouding beginnen met die van wilton. Dit natuurlijk alleen als je met blanke marsepein aan de slag gaat.
- Bakvorm, ik zou starten met de ronde 20 cm, dit omdat dit een mooi start taartje is en makkelijker te bekleden. Wat je aangeeft in je berichtje is wat over boltaartjes. De meeste van ons hebben de blanda schaaltjes de kleinste van de ikea  :Y Ze kosten maar 0,99 uit me hoofd gezegd, ik heb er dan ook 5 anders moet je zovaak bakken  :+
- En werkblad, ik zelf heb hem van de ikea een doorzichtige. Gebruiken veel taartenbakkers super ding!  :)
- Rolstok overal te koop, ik heb sinds kort die van wilton het is even een uitgave maar echt een top ding!  :Y

Volgens mij heb ik het zo wel een beetje  :lol:
Hoop dat u er wat aan heeft.

Verder zijn uitstekers ook erg leuk, kijk ook goed rond bij xenos, blokker, action, ikea enz enz!

Veel bakplezier

Marie popo geeft inderdaad ook een goede tip.  :Y
Zoek de vragen gewoon specifiek op via de zoekfunctie, je zal zien dat er al gigantisch veel is beantwoord op dit forum  :D  :thumb:

5

Ik zou zeggen geduld en veel oefenen. Dat zijn de beste ingredienten om de mooiste taarten te kunnen maken :+

Maar vooral geduld hebben. Die mooie taarten zijn ook geen eerste taarten maar soms ook de ervaring van jaren.

Klinkt hard, maar ik zie veel beginners die gefrustreerd raken van de mooie taarten omdat het ze zelf niet lukt bij de eerste keer. Mijn eerste taarten waren toen heel mooi en ik was er heel trots op, maar nu vind ik ze simpel en zie ik echt wel foutjes.

En qua spullen is het heel verschillend. Het verschilt per persoon, maar ook per taart. Dus dat blijft per taart kijken wat je wil gebruiken. Al zijn de smoother. rolstok, mesje en een paar tooltjes echt wel handig.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Als beginneling kan ik deze vraag heel goed begrijpen, en als je zooo veel wilt weten, kopen en hebben is het soms best lastig te weten welke zoekterm je moet gebruiken, omdat er in elke categorie wel iets is wat je moet (of wilt :D) hebben. Dus ik ga dit draadje zeker volgen!

Ben het helemaal eens met de suggesties van Taartenbakfan (bakvormen, kleurstoffen (setje van wilton bv), werkblad).

De dingen die ik als beginneling echt handig vind en steeds weer gebruik:
- sugarcraft gun: echt, ik heb deze nog maar sinds kort, en het is zoveel handiger om lijntjes en haren en dat soort dingen te maken. Super ding! (knoflookpers kan je trouwens ook gebruiken, maar met de sugargun kan je veel meer)
- mesje (ik gebruik gewoon een scherp keukenmesje)
- crisco (en/of maizena, en/of poedersuiker, hangt af waar je mee werkt en wat je prettiger vind - de poeders doe ik in een pantykousje, handig als verstuiver en hoef je geen speciaal zakje te kopen)
- thylose (om fondant mee te verstevigen of zelf lijm te maken)
- kwastjes
- uitstekers-setje, vooral rondjes heb je veel aan! Ik heb deze set gekocht en ben er erg blij mee: http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … p-242.html het is ff een uitgave, maar je kan er alle kanten mee op.
-basis modeleer setje: ik heb een van de goedkoopste setjes omdat ik niet wist welke ik vaak zou gebruiken, en ze doen het goed! http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … p-620.html - wil nog wel investeren in betere tools, maar eerst een goede mixer!
- plastic folie, plastic zakjes, bakpapier, sate prikkers, keukenrol
- zwarte eetbare kleur stift
- zwarte, bruine en rode fondant kleur ik niet zelf maar koop ik kant en klaar

Wat ik echt nog wil hebben
- sta-mixer - ik heb alleen een handmixer  :/
- uitstekers: bloemen, vlinders, van alles - ben er nog niet over uit met welke bloemenuitstekers ik moet beginnen - er zijn er zoooo veel! Dus als iemand nog tips/voorkeuren heeft dan hoor ik het graag, liefst met kleine bloemetjes
- draaitafel

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Er zullen vast dingen tussen staan die niemand ooit gebruikt, behalve ik :lol: ). Zoals Ottolien al zei: wat je nodig hebt en graag gebruikt verschilt per persoon, maar ook per taart.