1 Laatst bewerkt door Bucha (26-06-2012 17:15)

Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn eerste taart

Heel graas show/deel ik mijn allereerste zelfgemaakte taart met jullie!

Ik heb bewust voor Feedback gekozen omdat ik nog wat vraagjes heb en graag jullie mening en tips hoor!

Allereerst de foto van de taart!
http://i570.photobucket.com/albums/ss147/kasenkim/taart1.jpg

Ik ben er heel erg trots op, het is de allereerste keer dat we (samen met manlief gemaakt) dit gedaan hebben.
Tips en trucs heb ik uit het boekje Bakfeest! gehaald en dit werkte erg makkelijk!

De taart bestaat uit de lagen:
Biscuit deeg
Bakkersroom
Biscuit deeg
Bakkersroom
Jam
Biscuitdeeg

Er omheen zit roze marsepein, afgewerkt met een witte marsepeinen band en uitgestoken hartjes (rood en wit)
Met een marsepeinen kaartje met de tekst Kus erop.

Moeilijkheden waren vooral het biscuitdeeg, het was een mix waar ik nog wat ingredienten aan moest toevoegen.
De werkwijze stond in het Belgisch, toch net iets anders dan NL want het handmixen bedoelden ze toch de electrische mixer want de eerste poging mislukte totaal. Was een 2 cm dikke plak cake geworden. (die wel smaakte trouwens haha)
Daarna netjes de mixer gebruikt, in de 22 cm ronde vorm gegoten en afgebakken.
Hij zag er top uit, maar waar ik tegenaan liep was dat het biscuit deeg nog steeds niet lekker groot was en kon er maar 2 lagen mee maken eigenlijk.
De cake was ook niet recht van boven maar we hebben hem recht moeten snijden. (deze halve dunne plak hebben we als vulling gebruikt, smaakte goed maar is niet de bedoeling)
Hebben jullie tips voor mij voor dit probleem?

Dan waren we de slagroom vergeten, dom dom dom.
Al wilde ik wel graag vragen wat voor slagroom jullie gebruiken tussen de lagen, want het moet wel stijf blijven natuurlijk..

We vonden het onwijs leuk om de taart te maken en vooral te "bekleden" de marsepein was heel makkelijk om mee te werken (hadden een goede kwaliteit gekozen) en in één keer kregen we het uitgerold en er kreukloos om de taart heen! wow! Dat voelde goed!
Daarna versieren, is goed gelukt denk ik zo :D
Alleen het "touwtje" is niet zo gelukt zoals ik wilde, normaal gebruik je hier zoals ik las een sugar gun voor maar die hebben we nog niet.

2

Re: [FEEDBACK] Mijn eerste taart

Hij zag er top uit, maar waar ik tegenaan liep was dat het biscuit deeg nog steeds niet lekker groot was en kon er maar 2 lagen mee maken eigenlijk.
De cake was ook niet recht van boven maar we hebben hem recht moeten snijden. (deze halve dunne plak hebben we als vulling gebruikt, smaakte goed maar is niet de bedoeling)
Hebben jullie tips voor mij voor dit probleem?

Dan waren we de slagroom vergeten, dom dom dom.
Al wilde ik wel graag vragen wat voor slagroom jullie gebruiken tussen de lagen, want het moet wel stijf blijven natuurlijk..

Ten eerste leuke taart!

Qua feedback en antwoord op je vragen:

Volgende keer een foto maken van de taart uit de doos, mogen er est meer zijn, zodat we ook de zijkant kunnen zien  ;)

Wbt de hoogte van je biscuit.
Heb je tien minuten gemixt? Dat is echt wel nodig om een mooi biscuit te krijgen.
Daarnaast kan het ook aan het bakken liggen. Door met een lage temperatuur te werken bakt de buitenkant niet te snel waardoor je biscuit hoger kan rijzen. Ikzelf doe altijd de helft van de baktijd op 150 graden en de andere helft op 175 graden.
De bolle bovenkant kun je oplossen door er iets plats op te leggen met het afkoelen (een kunststof snijplank of metalen rooster.

Je vulling klinkt prima, zijn hier een hoop mensen die geen slagroom gebruiken ivm de bederfelijkheid.
Je kunt klopfix toevoegen voor de stevigheid.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

3

Oh, en mijn biscuit wordt 7 cm hoog, maar ik vul ook twee keer.

4

Hai Bucha, ik vind het voor je eerste taart heel erg goed gelukt.
Door de temperatuur van je oven gelijkmatig te verhogen, rijst het biscuit mooier en zal de taart hoger worden. Ik deel de totalen tijd altijd in 3en begin bij 140 graden, mijn biscuit worden altijd 8 cm hoog. ( Bijv. 15 min 140graden daarna 15 min op 150 graden en al laatste 15 min op 160 graden)
Als de biscuit klaar is moet je hem om draaien, zodat de bovenkant de onderkant wordt, en de mooi rechte onderkant-->de bovenkant!

Ik gebruik zelf nooit slagroom in de taart mar volgens mij voegen de meeste hier klopfix toe, om de slagroom stijver te maken.

ik hoop dat alles beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel ;)

Verder zou ik dit leuke leerzame forum heel goed doorspitten, ik heb hier zoveel geleerd en ik leer nog steeds :D

Zoete groetjes, Inti

5

Heel erg bedankt voor je Feedback!
Ben daar erg blij mee!

Ik heb inderdaad minimaal 10 minuten gemixt, het was ook heel mooi wit en romig.
Ik heb de tijd opgevolgd die op het pakje stond.
Eerste 10 minuten op 150 graden en dan 20 minuten op 170 graden.
Ik zal de volgende keer eens 15 minuten om 15 minuten proberen.

Wellicht ligt het aan de oven hoor, het is zo een ingebouwd combimagnetron ding. (op het nieuwe schip heb ik een hele mooie oven!) maar als ik bv een cake, cupcakes oid maak dan bakt die combimagnetron vaak de buitekant veel te vlug en is die al (té) ver voor de binnenkant gaar is. Inderdaad zoals je omschrijft dus de buitenkant te snel gaart.

Hele fijne tip om er na het bakken iets op te leggen, ga ik zeker doen!

Heel erg bedankt!!!!  :thumb:

Volgende keer zal ik meer foto's maken, is er nu helemaal bij in geschoten, we waren zo druk bezig met de taart :)
De zijkant was ook mooi egaal, ik denk met de vulling ongeveer 8 cm hoog. niet verkeerd op zich denk ik.

6

Inti schreef:

Hai Bucha, ik vind het voor je eerste taart heel erg goed gelukt.
Door de temperatuur van je oven gelijkmatig te verhogen, rijst het biscuit mooier en zal de taart hoger worden. Ik deel de totalen tijd altijd in 3en begin bij 140 graden, mijn biscuit worden altijd 8 cm hoog. ( Bijv. 15 min 140graden daarna 15 min op 150 graden en al laatste 15 min op 160 graden)
Als de biscuit klaar is moet je hem om draaien, zodat de bovenkant de onderkant wordt, en de mooi rechte onderkant-->de bovenkant!

Ik gebruik zelf nooit slagroom in de taart mar volgens mij voegen de meeste hier klopfix toe, om de slagroom stijver te maken.

ik hoop dat alles beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel ;)

Verder zou ik dit leuke leerzame forum heel goed doorspitten, ik heb hier zoveel geleerd en ik leer nog steeds :D

Ik zie deze reactie er nu ook staan, denk dat we tegelijkertijd reageerden!

Heel erg bedankt voor je tip!
De slagroom misten we op zich niet, maar ik dacht dat die er echt in hoort, maar die kunnen we er gewoon uitlaten als we willen dus. Goed om te weten :)

De cake moet dus geleidelijker garen, die combimagnetron is echt waardeloos volgens mij als ik jullie reacties zo lees want je kunt hem niet echt geleidelijk ophogen.
Ik heb hem van 150 graden naar 170 gedraaid en dat ding is in een 10 seconden op temperatuur!
Ik kan niet wachten tot we verhuist zijn volgende week dan ga ik denk ik meteen bakken hahaha

Ik schrijf zometeen even jullie beide tips op, kan ik het tijdens het bakken nog even terug lezen en uitproberen!

7

Kijk eens bij het onderdeel bakken en vullen en bij de recepten links voor lekkere vullingen.

8

Dankjewel, ga ik meteen doen! :thumb:

9 Laatst bewerkt door VanessaAssenav (27-06-2012 19:40)

Mooie taart voor een eerste keer!  :Y

Ik heb ook een combi magnetron en ik bak alles op 150graden. Dan maar wat langer erin maar de kans dat het goed eruit komt is bij mij nu 95%  :D Had dat ook altijd, van binnen niet gaar, buitenkant zwart  :s
Als ik n biscuit (ik maak die zelf van bloem etc) erin doe duurt dat langer maar als ik denk owh boven gaat hij te snel doe ik er een stuk folie op. Vaak is dat de laatste 10min, dus vouw snel n stukje folie, druk t deurtje open, hup losjes op t biscuit, dicht en verder bakken  :)
Lees dat je gelukkig n andere oven krijgt/hebt. Heerlijk!
Ik heb daar geen ruimte voor dus zou het met mn combi moeten doen.

Owh en ik gebruik ook vaak slagroom in mn taarten. Met bv bokkepootjes, echt mn favoriet  O-)
Taart wat over is gooi ik in de vriezer omdat slagroom idd wel snel bederft.