1

Onderwerp: Witte ganache opkloppen verhoudingen

Hoi,

Van het weekend wil ik een taart maken met witte chocolade ganache.
Dit is niet om af te smeren maar om te vullen.
Graag zou ik de ganache willen opkloppen om hem wat luchtiger te maken, maar heb ik dan dezelfde verhouding nodig als afsmeerganache.
Dus moet ik het in de verhouding 1:3 doen of kan ik een andere verhouding gebruiken omdat ik het alleen als opgeklopte vulling wil gebruiken en het dus niet echt hard hoeft te worden?

Hopelijk kan iemand mij helpen

2

Re: Witte ganache opkloppen verhoudingen

1:3 wordt echt heel stevig; Michelle vult er wel mee in het filmpje, dus het kan blijkbaar wel, maar persoonlijk zou ik er wat meer slagroom in doen, zodat ie iets "smeerbaarder" blijft.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Dat dacht ik idd ook al.
Iemand een idee welke verhouding wel goed is 1:1 of 1:2, of gewoon een beetje wat ik zelf lekker vind?

4

Niemand een idee?

5

Ik wil het ook graag weten ivm met witte chocola vulling bij opdracht!
somebody please?

6

Ik heb hem nu gemaakt met 125 ml slagroom en300 gr. witte chocolade, ik zal nog wel even laten weten hoe hij is geworden nadat ik hem heb opgeklopt.

ben ook erg benieuwd, mij lukt het maar niet :o

Groetjes Silvia

8

Ik maak 1:2 om te overgieten en die is echt veel te stevig om op te kloppen. Dus ik zou beginnen met 1:1

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Op de manier zoals ik hem eerder had gemaakt, dus met 125 ml slagroom en 300 gr chocolade werd te stevig. Toen heb ik er nog een scheut slagroom bijgedaan.
Dit ging ik opkloppen, maar het lukte niet, bleef toen dezelfde dikte.
Daarna heb ik hem nog verwarmd en extra chocolade doorheen gedaan.
Deze heb ik af laten koelen en daarna was hij op de juiste dikte voor mij om hem te gebruiken zonder opkloppen, ik kan je dus eigenlijk nog steeds niet echt het juiste antwoord geven.

10

ik gebruik juist minder chocola als slagroom!
dus bijvoorbeeld 200 ml slagroom en 100 gram chocola.
dan wordt het een luchtige mousse.

11

hmmm lees hier verschillende dingen...
Wat bij mij niet lukt is het opkloppen  :s  :s  :s

Hoe doen jullie dat? Eerst helemaal af laten koelen???

Groetjes Silvia

12

Dat in ieder geval. Echt goed koud laten worden, ik maak het altijd daags tevoren en laat het dan de hele nacht in de koelkast staan.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

13

witte chocolademousse maken volgens recept van Mieperdepiep :)  da's zoooo lekker :9  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

14

Mirjam5 schreef:

Dat in ieder geval. Echt goed koud laten worden, ik maak het altijd daags tevoren en laat het dan de hele nacht in de koelkast staan.

Dus als ik het goed begrijp (hier een dummie) je smelt de chocolade, voegt de slagroom al roerend toe, oppassend met de hitte van de chocolade ???
Dan zet je het een nacht in de koelkast en de volgende dag klop je het op?   :think:

Groetjes Silvia

15

Carien schreef:

witte chocolademousse maken volgens recept van Mieperdepiep :)  da's zoooo lekker :9  :Y

Maar die is voor de pro's ! :lol:

Groetjes Silvia

16

neuh hoor, daar is toch niks moeilijks aan :think:

Ganache maak ik als Michelle (inspired by Michelle op you tube); gallets/chocola in een schaal, slagroom erover gieten, in de magnetron, effe omscheppen, effe in de magnetron, omscheppen enzenz totdat het goed is :) 
Ik smeer er alleen mee af, heb er nog nooit mee gevuld (lijkt mij erg machtig eerlijk gezegd :o ).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

SillieSilvia schreef:
Mirjam5 schreef:

Dus als ik het goed begrijp (hier een dummie) je smelt de chocolade, voegt de slagroom al roerend toe, oppassend met de hitte van de chocolade ???
Dan zet je het een nacht in de koelkast en de volgende dag klop je het op?   :think:

wat ik dus doe is 200 ml slagroom en 100 gram chocola.
pakje slagroom in de pan, chocola er gelijk bij in blokjes, heel zacht vuurtje tot alles gesmolten is.
dan gelijk vuur uit en dan giet ik het over in een litermaat.
als het wat kouder is geworden gaat het de koelkast in tot de volgende ochtend (maak het dus 's avonds voor ik naar bed ga, zo gebeurd).
alles klaarzetten voor de taart, taart in lagen snijden en dan de mixer erin.
met een paar seconden is het vaak goed (middelste stand, kan het niet te hard gaan!) en gelijk op de taart smeren.
zo is het nog niet te hard geworden als dat zou gebeuren.

maar.. ik maak ook vaak de 'heerlijke gemakkelijke chocolademousse' van kadohke. iets meer werk en ingredienten, maar zo lekker! en hij is gelijk klaar. moet je gelijk gebruiken anders wordt het ook te hard.

18

thanx  :)  :)  :)

Groetjes Silvia

19 Laatst bewerkt door Em (04-07-2012 13:49)

Ik had laatst 1:2 verhouding witte ganache gemaakt, en ik kon het niet opkloppen, het werd helemaal niet luchtiger ofzo... zou dit komen doordat het te stijf is? Wordt het wel klopbaar/luchtiger als er meer slagroom in zit?

20

Witte chocolade ganache is niet moeilijk, alleen is het handig even rekening te houden met een paar dingen:

- gebruik slagroom met een zo hoog mogelijk vet percentage. Dit zorgt voor een romige ganache. Hoe minder vet, hoe korreliger hij kan worden.

- witte chocolade is eigenlijk geen echte chocolade. Het bevat heel veel boter en word dus in de verwerking ook veel zachter.

Dit is hoe ik het doe, en dus moet je niks O-) ):

Om mee af te smeren:
- 200 ml slagroom en 300 gr witte chocolade 25 gr roomboter

Om te vullen:
- 200 ml slagroom en 250 gr witte chocolade 50 gr roomboter

- verwarm slagroom met boter in een pan;
- als het kookt van het vuur halen en over de chocolade gieten;
- laat het rusten voor 5 minuten;
- roer tot er een egale massa ontstaat;
- voeg eventueel een drankje of likeurtje toe;
- laat het minimaal een uur tot een hele nacht in de koeling staan;
- laat op kamer temperatuur komen;
- om mee af te smeren roer je 'm door, om mee te vullen klop je 'm op maar niet te lang! Hooguit 30 seconden.

Nogmaals, dit is hoe ik het doe, succes!

"There are far, far better things ahead than any we leave behind" - C.S. Lewis