1

Onderwerp: Taart op koelelement..taart gaat smelten..

Dit weekend heb ik 5 taarten en ik wilde al een beetje vooruit werken. Maar nu heb ik weinig ruimte in de koeling (weer een les voor de volgende keer....) waardoor de taarten er niet in passen (heb nog geen extra koelkast, jammer genoeg..). Maar goed...nou heb ik een koeltas bij Blokker gekocht die in een vouwkrat past met bijbehorende elementen. Ik heb de elementen onderin de tas gelegd en daar de taart (op ingepakt plankje) gezet. De temperatuur bleef lang rond de 12 graden. Ideaal, vond ik (bij ons in huis was het gisteren 26 graden met 80% vocht). Nou keek ik vanmorgen in de tas en de onderrand was nog net niet weggesmolten maar wel bijna vloeibaar. Balen! Ik heb nog nooit een smeltende taart gehad. Smeer ook altijd af met bc 1:1. De vorm van de taart is wel gebleven. De taart heb ik nu tussen twee openstaande deuren gezet waar de koelere wind goed langs waait en hoop dat de taart snel opdroogt. De taart is wel gevuld met bc van mix maar toch durf ik deze niet goed lang (2-3 dagen) buiten de koelkast te bewaren. Vandaar mijn koeltas. Maar na een lang vehaal komt nu de vraag.... Hoe gebruik ik de koelelementen zo dat ik dit probleem niet meer krijg. De elementen bv uit de koelkast en dus niet uit de vriezer? De taart er niet op zetten maar er iets tussen? Overigens heb ik hier in huis geen echt koele plek buiten de koelkast om. Ja, het toilet, maar dat is geen oplossing lijkt mij.....

2

Re: Taart op koelelement..taart gaat smelten..

hmm, ik heb er eigenlijk nog nooit last mee gehad :S

3

Daarom vind ik het ook zo raar. Ik heb nl. meerdere topics hierover opgezocht en kwam 1 topic tegen (van Wendy uit 2006 of zo) die dit ook had maar daar kwam niet echt een oplossing uit. Alleen dan dat je de taart goed moest laten opdrogen, wat ik al doe. Mijn taart heb ik vanaf vanmorgen dus op een krukje tussen 2 deuren gezet en de gerolde band die ik rond de taart heb liggen is nog een klein beetje plakkerig (!). Nog steeds niet echt droog dus. Nou dacht ik er ineens aan dat de meest plakkerige delen, van voorgekleurde rode marsepein zijn (de rand en banen in de lengte). De zeelandia (die ik eigenlijk altijd gebruik) had er niet echt last van  :think:

4

Zou het misshien komen omdat alls hermetisch afgesloten wordt? Misschien helpt een hand rijst om het overtollige vocht te absorberen...

5

Annekehil schreef:

Zou het misshien komen omdat alls hermetisch afgesloten wordt? Misschien helpt een hand rijst om het overtollige vocht te absorberen...

Dat zou het ook kunnen zijn! Ik had de rits dichtgemaakt omdat ik de kou in de box wilde laten. Maar zo kan de condens er natuurlijk ook niet uit. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit invries en hier ook geen ervaring mee heb.....

6

Je zou je taart met koelelementen in je oven kunnen zetten?
En die als (soort van) koelkast gebruiken? Aangezien een oven -lijkt mij- toch goed geïsoleerd is?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Het is natuurlijk wel zo dat bij het ontdooien van bijv. koelelementen altijd vocht vrijkomt...

Wat je zou kunnen doen  (let wel, dit heb ik niet uitgeprobeerd, maar is gewoon even denken voor mij) is de taart juist in een afgesloten kartonnen omgeving zetten (bijvoorbeeld taartdoos, of combinatie van aantal taartdozen als de taart te groot is voor een doos) en die dan in de krat met de koelelementen zetten. Het meeste vocht zal dan door de doos opgenomen worden.  (ik zet mijn taart in de koelkast ook meestal in een doos).

Mogelijke andere optie is wat van die zakjes met vochtopnemers die je wel een bij producten vindt. Wel goed van etenswaren weghouden... zodat ze er zeker niet mee in aanraking komen...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart