1

Onderwerp: Zeeuwse Bolussen

Ik ben nu bezig met zeeuwse bolussen, en heb dit recept:

Ingrediënten Zeeuwse Bolussen
500 gr. bloem
1 ei
1 tl. zout
1 el. gedroogde gist
350 ml. melk
75 gr. boter
200 tot 250 gr.bruine basterdsuiker of rietsuiker
2 el. kaneel

Bereiding Zeeuwse Bolussen
Maak een deeg van alle ingrediënten behalve de suiker en kaneel. Verdeel het deeg in stukjes van 60 gram en rol deze door een mengsel van suiker en kaneel.
Laat de stukjes dan een kwartiertje intrekken. Kneed de stukjes tot strengen in je vuist, en rol deze strengen weer door de suiker/kaneel. Rol de strengen op, leg ze op de bakplaat en druk ze een beetje plat.
Laat ze een half uur narijzen op de plaat, en verwarm de oven voor op 225 graden.
Doe de bolussen niet korter of langer dan 10 minuten in de oven en draai ze gelijk na het bakken om, anders plakken ze vast.
Tip: Doe ze na het afkoelen gelijk in een plastic zak, dan blijven ze langer zacht.

Alleen mijn deeg blijft plakken, heb er al meer bloem in gedaan, maar het helpt niet.

Ik heb trouwens de zakjes van (dr. oetker) gist levure gebruikt.

Wie kan mij hier verder mee helpen???

2

Re: Zeeuwse Bolussen

ik heb ze ook eens gemaakt, maar dan met een mix van bij de kaasboer in Zeeland, en het deeg was ook heel plakkerig, wel geprobeerd ze een beetje in vorm te draaien en gebakken en ze waren zeer lekker, dus het deeg hoort gewoon een beetje plakkerig te zijn. Bolussen zijn super he !  :P

3 Laatst bewerkt door kaatjuh (15-06-2012 20:55)

ik heb de bolussen van Rudolf's programma Rudolfs bakery eens gemaakt, deze waren echt goed! Dat recept is toch wel echt anders opgebouwd zie ik. Hieronder de link. Ging bij mij helemaal goed zonder aanpassingen.
Ook gewoon met zakje gist.

http://www.rudolphsbakery.24kitchen.nl/ … olus&f[0]=im_28_field_programma%3A194&f[1]=bundle%3Arecipe

4 Laatst bewerkt door kaatjuh (15-06-2012 20:52)

had 2x gepost :)

5

Ik denk dat het plakkerig hoort te zijn. Een echte lekkere zeeuwse bolus 'plakt' ook aan alle kanten....

Heb ook een poging gedaan. Alleen de suiker is hard geworden bij mij. 10 min in de oven. Maar ze leken niet gaar. Heb er eentje uitgehaald. Ze waren nog te zacht. Toen wat langer in de oven. Maar toen was de bovenkant weer te hard

7

er staat bij dat recept 0,5 ei hoeveel is dit?

Ga ze toch nog maar een keertje overnieuw maken, want lekker zijn ze zekers

8

0,5 ei is 25 gram uitgaande van M eieren. Bij maar L is het 30 gram.
Zou gewoon ongeveer 25 gram doen.

Ga je nu het rudolf recept maken?

9 Laatst bewerkt door kaatjuh (22-06-2012 12:00)

Ow en als je ff een account maakt daar dan kan je  het filmpje zien en daar legt hij ook uit dat je ook gedroogde gist kan gebruiken enzo.
Volgens mij is 1 zakje gist gelijk aan 25 gr verse gist.
Dus voor recept van Rudolf 2 zakjes gist gebruiken.

Ik heb de film gevolgd en dat was echt goed gelukt!
Ps, ik hield van het kaneel/suiker mengsel wel behoorlijk over, dus dat is normaal

10

ja, denk wel dat ik dit recept een keer maak, ma dat duurt nog ffies want heb er nog geen gaatje voor geprikt

11

zit ik net dat filmpje te kijken loopt het water me al in de mond.... Denk dat ik straks even een halve portie bolussen ga maken..... hihihi

12

ow en trouwens, in het filmpje gebruikt hij een heel ei....
Hij gebruikt verder het zelfde recept. Hij wijkt wel vaker af in zijn recepten van de filmpjes....

Dus lekker makkelijk een heel ei erbij!