1

Onderwerp: Witte choco - frambozen

Hoi allemaal,

Ik ben nog niet zo'n ervaring bakker en heb wat vulling-vraagjes :)

Tot nu toe heb ik altijd als vulling banketbakkersroom en jam gedaan. Lekker makkelijk, lekker veilig. En afgesmeerd met botercreme, bekleed met marsepein. Prima taartjes hoor, heerlijk. Maar inmiddels vind ik het leuk om wat te gaan experimenteren.

Eind april heb ik daarom Lemon Curd gemaakt, met slagroom een zeer geslaagde combinatie. Wederom afgesmeerd met botercreme, bekleed met marsepein.

Nu zit ik voor mijn volgende taartje te denken om ganache te maken. Gewoon om te proberen en te proeven en om mijn taarten strakker te krijgen.

Ik dacht aan witte-choco-ganache met verse frambozen. Dan de ganache als laag en om af te smeren. Ik gebruik marsepein om te bekleden.

Nu mijn vragen:

- Mist mijn vulling nu niet iets 'nats'? Wordt het niet te droog? Ik had ooit eens gelezen dat slagroom niet 'nat' is omdat het vet is? Normaal heb ik mijn room of lemon curd als natte laag.

- Zo ja...hoe zou ik dat op kunnen lossen?

- Hoe doe ik die frambozen erop? Leg ik die gewoon los ertussen als laag? Dicht op elkaar, ver van elkaar af? Snij ik ze doormidden? Moeten ze nog ergens mee 'geplakt' worden?

- Is de taart wanneer afsmeer met ganache en bekleed met marsepein niet te machtig, zwaar? (kwestie van smaak, I know, maar benieuwd naar meningen)

Misschien wat beginnersvraagjes maar ik ben zeer geholpen met reacties :) Bedankt alvast!

2 Laatst bewerkt door Marie-Popo (22-06-2012 07:07)

Re: Witte choco - frambozen

Je zou enkel vullen met frambozen?
Persoonlijk zou ik dan idd nog een laagje van een crèmige vulling doen, bv. frambozenbavarois, of banketbakkerspudding. Je kan ook wat ganache opkloppen en als dun laagje vulling gebruiken. Of misschien een fijn laagje jam.
Alternatief is om je biscuit te tremperen, insmeren met een siroopje, daar wordt het biscuit natter van en dan zit er ook meer smaak aan. Ik heb dat enkel nog niet geprobeerd met alleen maar siroop en fruit.

Daarnaast vind ik dat je met fruit niet kan overdrijven, dus ik snij mijn fruit meestal in plakjes (een framboos in de helft) en dan leg ik ze echt dicht naast elkaar om de hele laag te bedekken.
Ik spuit een dijkje met botercrème en daar leg ik het fruit in (dus altijd wel op een laagje crèmige vulling tot nu toe.

Taarten zoals wij die maken, worden bij ons altijd als machtig gevonden. Maar ik merk geen verschil tussen ganache of botercrème, met marsepein of met fondant... Blijft allemaal even machtig.
De kunst is om zo dun mogelijk af te smeren en zo dun mogelijk je marsepein/fondant uit te rollen. En ik ken genoeg mensen die de buitenkant gewoon laten liggen (mijn zoon eet alleen maar de buitenkant en de vullingen en laat het biscuit liggen ;)). Kwestie van smaak dus!

Succes met experimenteren, dat is het allerleukste!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

ik heb toen ik frambozen - witte chocolade deed frambozen mousse gemaakt, recept staat hier op de site. enne, met ganache afsmeren zorgde bij mij helemaal niet voor een strakkere taart, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben O-)

groetjes, Vivian

4

Meestal druk ik de hele frambozen in een laagje slagroom, bavarois of banketbakkersroom.

genache heb ik nog nooit gebruikt, dus kan je daar niet mee helpen.

de marsepein blijft hier ook vaak liggen, kwestie van smaak. botercreme doet het over het algemeen wel altijd goed.

5

je kan ook zelf gemaakte frambozenjam maken, is niet moeilijk wel makkelijk smeerbaar enzo!

Witte choco ganache en ik zijn geen vrienden :S ik kan er niet mee werken

6

mjammm :)

witte chocganache is zooo lekker :Y  je gaat vast nooit meer botercrème gebruiken ;)

Je kunt de frambozen in een laagje slagroom-mascarpone drukken (250 slagroom, 250 mascarpone mengen/kloppen met 2 zakjes vanillesuiker en 1 zakje klopfix), gewoon dicht tegen elkaar,  :9
Een laagje frambozenjam erbij en ganache erover (1 deel slagroom, 3 delen witte choc).

Je kunt ook ganache opkloppen en als vulling gebruiken; heb ik nog nooit gedaan, dus weet het niet zeker, maar denk wel dat je daar de frambozen in kunt drukken. Ik zou er wel een laagje frambozenjam bijdoen :Y

Eet smakelijk :9  :9  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

op youtube staan 3 filmpjes over chocganache 'inspired by Michelle'. Werkt prima op haar manier :Y  Wel een stuk dunner werken hoor, everything is bigger in the States zullen we maar zeggen ;)

8

Inspired by Michelle is inderdaad heel inspirerend ;)
Daar heb ik mijn "wijsheid" ook vandaan!

Ze doen daar meestal wel geen fondant of marsepein meer over de taart - dus 2 lagen ganache, 1 om de taart af te sluiten en de andere om het mooi glad te krijgen. Vandaar ook de dikkere laag meestal.

Enne, Carien, ze komt van Australië ;)

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

oowww :o  :o

Is daar ook alles bigger dan? O-)  ;)

10

Carien schreef:

oowww :o  :o

Is daar ook alles bigger dan? O-)  ;)

Het moet haast wel ;)

Als je Paris Cutler ziet (we hebben van die afleveringen van Planet Cake op TV gehad), dan is de fondant daar ook echt heel erg dik.

11

Dank je jullie wel allemaal voor de reacties!

Ik had die filmpjes inspired by Michelle over ganache inderdaad bekeken. Van de week al. Toen werd ik helemaal enthousiast, wilde het gelijk proberen :) Heb echt met grote ogen zitten kijken! Als je weet hoe mijn afgesmeerde taarten er meestal uitzien hahaha! Ben dan ook niet echt een natuurtalent, maar oefening baart kunst. Dus ik ga binnenkort even zo'n 90-graden hoek bestellen. Gaat wel helpen zeg maar ... :)

Misschien ga ik inderdaad maar eens kijken of ik mousse of jam kan maken van de frambozen. Het lijkt mij gewoon zo'n lekkere combinatie :)

12

man man, ik ben nu geen witte chocolade-fan... maar het gedacht alleen al aan witte-chocolade-ganache opgeklopt met framboosjes tussen... *kwijl*
:grr:  :grr:  lijnen suxx  :grr:  :grr:

13

Lijnen sucks echt ja !  :(

Wonderbaarlijk genoeg kan ik tijdens het bakken/vullen/bekleden er altijd heel goed vanaf blijven! Anders groei ik helemaal dicht :)

Maarrrrr nieuwe vulling moeten we wel weer proberen natuurlijk hahaha. Deze taart maak ik voor mijn nichtje haar tweede verjaardag dus dan nemen we wel een stukje natuurlijk ;)

14

Als je het wat makkelijker wilt maken: bij mij is de favoriet witte chococreme met frambozen. De creme maak ik met deel roomboter, deel poedersuiker, gekookt water: net als bij de botercreme (alleen zonder de mix!) en dan een paar scheppen witte chocoladepasta er doorheen. Die gebruik ik dan voor in de taart en om af te smeren. In de taart een laag creme en daar de frambozen op.   :9  :9  :9

Liefde is... elke dag een taartje