1

Onderwerp: HELP... regenboogtaart

het lukt me maar niet om een regenboogtaart te maken.
Het beslagkomt niet omhoog in de oven, misschien is het een te dunne laag???

Iemand tips hoewarm de oven en hoelang in de oven?
Hoeveel biskuitdeeg? (ik heb voor 2 taarten gebruikt.)

2

Re: HELP... regenboogtaart

Probeer je elke laag afzonderlijke een dunne 'taart' te bakken of doe je alle kleuren bij elkaar, om en om in de bakvorm zeg maar? En welke kleurstof gebruik je? Ik kan me voorstellen dat als je waterige kleurstof gebruikt, je bidcuitdeeg een beetje van slag raakt door het extra vocht. En mix je de biscuit lang genoeg?

Groetjes, Monique

3

Misschien dat je het kunt proberen met 'normaal' formaat taarten? Dus 6 taarten van 7 cm hoog bakken, in 6 verschillende kleuren (één kleur per taart).

Dan alle taarten in laagjes snijden met een taartzaag (daar kun je dunnere 'plakken' mee snijden dan met een broodmes) en de verschillende kleurtjes op elkaar stapelen.

Je hebt dan wel veel te veel taart, maar je kunt de laagjes prima invriezen. Als je tussen de laagjes een velletje bakpapier legt kun je ze makkelijk weer van elkaar halen en vullen. En je hebt meteen een voorraadje van 4 of 5 regenboogtaarten in de diepvries liggen  ;)

4

Hallo,

Als ik een regenboog taart maak doe ik het laagje voor laagje, niet elke kleur apart. (zoals ik begrijp hoe jij het doet)

Als je biscuit deeg niet omhoog komt in de oven kan het zijn dat je niet lang genoeg gemixt hebt, je moet minstens 10 minuten mixen.
Ook kan het komen doordat er een telange tijd zit tussen het einde van het mixen en het begin dat hij in de oven staat, (als je begrijpt wat ik bedoel), de lucht kan er dan namelijk uit gaan.

Als je biscuit deeg nu wel omhoog gaat in de oven moet je nog wel opletten met hem eruit halen, als je biscuit gaar is moet je de oven uitzetten en je biscuit er niet meteen uithalen, eerst moet je hem in de oven laten en je ovendeur op een kiertje, omdat je biscuit aan de kamertemperatuur moet wennen.

Als het uiteindelijk egt niet wil lukken met biscuit deeg kan je je regenboog taart ook gewoon maken met cake beslag, als je het niet per se met biscuit deeg moet.

Ik hoop dat het nu wel gaat lukken!
groetjes Manon

5

Ik doe t ook kleur voor kleur.
Als ik n biscuit wil van 20 rond, doe ik mix voor 25 rond.
Dan verdeel ik t in 6 bakjes en maak de 6 kleuren aan.
Dan kleur 1 in de vorm en bakken, dan kleur 2 in de vorm en bakken, kleur 3, etc.
Ik 'plak' ze op elkaar met botercreme van de mix met n smaakje.
En in de middelste laag doe ik de vulling.
Dus 3 lagen op elkaar met bc en dan vulling en dan weer 3 lagen op elkaar met bc.
Meedere lagen met vulling zou denk ik ook wel kunnen.
Tot nu toe wordt t elke x ong 12cm hoog.

Hoop dat t duidelijk is,

6

Abilicious schreef:

Dan kleur 1 in de vorm en bakken, dan kleur 2 in de vorm en bakken, kleur 3, etc.
Dus 3 lagen op elkaar met bc en dan vulling en dan weer 3 lagen op elkaar met bc.

Hoop dat t duidelijk is,

hier heb ik een vraagje over

Als je in 1 x het beslag klaar maakt en in bakjes kleurt, en 1 voor 1 bakt dan staan de volgende kleurtjes beslag wel erg lang te wachten tot het in de oven mag, hoe los je dit op? of heb je meerdere vormen in dezelfde maat? hoe lang doe je eigenlijk de losse laagjes bakken? en wacht je ook tot het bakblik afgekoeld is voor de volgende kleur?

ow, het zijn meerdere vragen geworden :lol:

ik wil hem ook graag een x uitproberen!

7

ik loop daar ook tegen aan.

Ik weet nog wel die keer dat ik mijn beslag "even" had laten staan en daarna mislukte mijn kapsel. Deze kwam niet omhoog en werd ook hard aan de buitenkant. En ik heb geen 6 bakblikken en natuurlijk past dat dan ook niet in de oven.

Mijn nichtje is volgende maand jarig en zij wil een K3 regenboog taart. Leek me leuk om de binnen kant dan op dezelfde manier te doen.

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

8

IMadeCake schreef:
Abilicious schreef:

Hoop dat t duidelijk is,

hier heb ik een vraagje over

Als je in 1 x het beslag klaar maakt en in bakjes kleurt, en 1 voor 1 bakt dan staan de volgende kleurtjes beslag wel erg lang te wachten tot het in de oven mag, hoe los je dit op? of heb je meerdere vormen in dezelfde maat? hoe lang doe je eigenlijk de losse laagjes bakken? en wacht je ook tot het bakblik afgekoeld is voor de volgende kleur?

ow, het zijn meerdere vragen geworden :lol:

ik wil hem ook graag een x uitproberen!

Ik heb voor die maat toevallig 2 vormen.
Eerlijk gezegd heb ik er nooit problemen mee gehad in de zin van de ene laag is hoger dan de andere laag.
Heb daar ook nooit over nagedacht, misschien beetje nonchalant van me :/
Toch eens proberen per laag te mixen en kijken wat er dan gebeurt, vinden ze hier vast niet erg :D
Ik doe de oven (hetelucht) op 160 voor 10 minuutjes als ik me niet vergis.
Zou t niet met ckerheid durven zeggen.
Omdat ik 2 vormen heb koelt de 1e af als de 2e in de oven zit.
Ik weet niet of t ook echt nodig is m weer af te laten koelen, en anders is dat zo gedaan aangezien hij niet heel lang in de oven is.

Succes

9

vraagje waar kleuren jullie de biscuit mee ?

10 Laatst bewerkt door jadimi (20-06-2012 22:06)

ik gebruik gewoon de kleuren van wilton en sugar flair. Niet te veel want ze kleuren nog door tijdens het bakken.

Maar nu weet ik nog steeds niet of ik in 1 keer de mix kan klaar maken en zoals eerder beschreven in bakjes verdelen ivm de tijd totdat deze in de oven gaat.

Sommige zeggen geen probleem andere zeggen dat het lastig is ivm het rijzen van de taart.

11

jadimi schreef:

ik gebruik gewoon de kleuren van wilton en sugar flair. Niet te veel want ze kleuren nog door tijdens het bakken.

Maar nu weet ik nog steeds niet of ik in 1 keer de mix kan klaar maken en zoals eerder beschreven in bakjes verdelen ivm de tijd totdat deze in de oven gaat.

Sommige zeggen geen probleem andere zeggen dat het lastig is ivm het rijzen van de taart.

Ik laat t gewoon staan en heb daar tot nog toe geen problemen mee gehad.
Ik heb wel 2 bakvormen waardoor ik niet zit met afkoeltijd om t zo maar even te noemen.
Ook twijfel ik of dat wel nodig is.
Verder vraag ik me af of t echt nodig is dat t veel gaat rijzen, want na t stapelen wordt t bij mij best nog n hoge taart.
Een laag is ong 1,5 a 2 cm.
Vandaar ook iets meer beslag dan nodig is voor de vorm.
Had m ook gemaakt voor mn dochter k3.
Moet m half juli weer maken voor mn dochter maar dan tinkerbell.
Ik zal dan eens opletten of de eerste meer rijst dan de daarop volgende

12 Laatst bewerkt door bloempje1980 (20-06-2012 23:19)

Ik gebruik potjes kleurstof van wilton, poging 3 is gelukt tot zover al moet er natuurlijk voor het echte lukken eerst geproefd worden. Hihi ik denk dat ik te weinig in de bakvormen deed om te bakken. Bij mijn volgende kleurenkaart gooi ik alle kleuren door elkaar pff wat een werk... Mag wel extra goed smaken nu haha thnx voor alle reacties.

13

welke kleuren gebruiken jullie voor zo'n regenboogtaart?

groen - geel - oranje - rood - paars - blauw?

14 Laatst bewerkt door jadimi (21-06-2012 09:43)

mistique schreef:

Ik heb even op google gekeken. De regenboog begint onder met paars , blauw, groen, geel, oranje en dan rood. en dan eigenlijk nog lichtblauw erbij. Maar dan worden het wel erg veel lagen vind ik/

(ik dacht altijd andersom)

15

Ik laat t gewoon staan en heb daar tot nog toe geen problemen mee gehad.
Ik heb wel 2 bakvormen waardoor ik niet zit met afkoeltijd om t zo maar even te noemen.
Ook twijfel ik of dat wel nodig is.
Verder vraag ik me af of t echt nodig is dat t veel gaat rijzen, want na t stapelen wordt t bij mij best nog n hoge taart.
Een laag is ong 1,5 a 2 cm.
Vandaar ook iets meer beslag dan nodig is voor de vorm.
Had m ook gemaakt voor mn dochter k3.
Moet m half juli weer maken voor mn dochter maar dan tinkerbell.
Ik zal dan eens opletten of de eerste meer rijst dan de daarop volgende

Nou dan ga ik het ook meer eens doen. Gewoon eerst maar even een test taart maken. Dank je wel voor je antwoord!

16

jadimi schreef:
mistique schreef:

Ik heb even op google gekeken. De regenboog begint onder met paars , blauw, groen, geel, oranje en dan rood. en dan eigenlijk nog lichtblauw erbij. Maar dan worden het wel erg veel lagen vind ik/

Klopt helemaal, en lichtblauw doe ik ook niet vanwege dezelfde reden.
Geen dank hoor, ik help graag. Heb ook veel van t forum geleerd.

Succes

17

Abilicious schreef:
jadimi schreef:
mistique schreef:

Klopt helemaal, en lichtblauw doe ik ook niet vanwege dezelfde reden.
Geen dank hoor, ik help graag. Heb ook veel van t forum geleerd.

Succes

Ik leer ook alles van het forum. En als ik het hier niet vind kijk ik even op you tube.
Heerlijk dit forum, kan er uren op zitten om van alles te bekijken en zo ideeën op te doen. Zoals nu dus met de regenboog taart.

18

Ik heb gewoon twee pakken boerencake mix gebruikt. Ging super! En kreeg super goede reacties.
Ik heb wel eventueel een foto als je het wil zien.

19

AF schreef:

Ik heb gewoon twee pakken boerencake mix gebruikt. Ging super! En kreeg super goede reacties.

tuurlijk willen we dat!

20

jadimi schreef:
AF schreef:

tuurlijk willen we dat!

Precies!!
Altijd benieuwd naar hoe anderen t doen en t resultaat te zien.

21

Abilicious schreef:
jadimi schreef:
AF schreef:

tuurlijk willen we dat!

Precies!!
Altijd benieuwd naar hoe anderen t doen en t resultaat te zien.

zo is het maar net ;)

groetjes, Vivian

22

Is het mogelijk (technisch gezien) om biscuitdeeg te maken met bijvoorbeeld 1 of 2 eieren in een springvorm van 20cm (om telkens dunne laagjes te hebben) of is zo'n springvorm daar te hoog voor en komt de taart dan niet op?