Onderwerp: Hoe beginnen?
Beste bakkers,
Ik ben vers op dit forum en redelijk onbekend in de taartenwereld. Nu wil ik beginnen aan mijn eerste taart en zou graag wat tips en informatie willen (heb al veel gelezen hier). Om te beginnen ben ik van plan een taart van één laag te maken om af te tasten hoe het gaat. Verderop in dit forum heb ik al een recept gevonden van een biscuit met eieren, suiker, bloem, maizena en een beetje zout. Mag ik aannemen dat de bloem gewoon in de supermarkt verkrijgbaar is, of moet dat uit een speciale bakkerswinkel wegkomen? Gebruik je trouwens bij een meerlagentaart ook biscuit of is een cake dan beter?
Vervolgens is mijn idee om er twee laagjes in te verwerken (ik ben nog niet bekend met alle termen) met iets van vruchten en iets zoets. Daarna wil ik de taart bekleden met marsepein (of fondant?) en wat decoratie toepassen. Hier stuit ik weer op vragen; is het beter/lekkerder om zelf marsepein te maken of is het net zo goed als je het kant en klaar koopt? In de webshop vond ik een starterspakket met een aantal kleurtjes, dat leek mij wel handig. Ik heb overigens een bakvorm van 24 cm, heb ik dan genoeg aan dit starterspakket? Kan ik dan ook nog decoreren? Én kan ik de kilo blanke marsepein bewerken met een kleurstof? Tevens moet je voordat de marsepein over de taart wordt gelegd deze insmeren met een botercreme (toch?), en hier heb ik ook al wel een receptje van, leek mij niet al te lastig.
Daarnaast heb ik natuurlijk gereedschapjes nodig voor het maken van een taart. Ik heb al bakvormen (1x 26 en 2x 24), een soort pizzames voor het snijden van de marsepein en een deegroller. Als jullie nog echte 'musts' weten, hoor ik dat graag. Ik zat zelf nog te denken aan een smoother en wat uitsteekvormpjes..
Ik heb overigens al een hoop gelezen en ben met dit bericht misschien een beetje te algemeen en weet dan ook niet of ik hier goed zit.
Alvast bedankt, groetjes