1

Onderwerp: Hoe beginnen?

Beste bakkers,

Ik ben vers op dit forum en redelijk onbekend in de taartenwereld. Nu wil ik beginnen aan mijn eerste taart en zou graag wat tips en informatie willen (heb al veel gelezen hier). Om te beginnen ben ik van plan een taart van één laag te maken om af te tasten hoe het gaat. Verderop in dit forum heb ik al een recept gevonden van een biscuit met eieren, suiker, bloem, maizena en een beetje zout. Mag ik aannemen dat de bloem gewoon in de supermarkt verkrijgbaar is, of moet dat uit een speciale bakkerswinkel wegkomen? Gebruik je trouwens bij een meerlagentaart ook biscuit of is een cake dan beter?

Vervolgens is mijn idee om er twee laagjes in te verwerken (ik ben nog niet bekend met alle termen) met iets van vruchten en iets zoets. Daarna wil ik de taart bekleden met marsepein (of fondant?) en wat decoratie toepassen. Hier stuit ik weer op vragen; is het beter/lekkerder om zelf marsepein te maken of is het net zo goed als je het kant en klaar koopt? In de webshop vond ik een starterspakket met een aantal kleurtjes, dat leek mij wel handig. Ik heb overigens een bakvorm van 24 cm, heb ik dan genoeg aan dit starterspakket? Kan ik dan ook nog decoreren? Én kan ik de kilo blanke marsepein bewerken met een kleurstof? Tevens moet je voordat de marsepein over de taart wordt gelegd deze insmeren met een botercreme (toch?), en hier heb ik ook al wel een receptje van, leek mij niet al te lastig.

Daarnaast heb ik natuurlijk gereedschapjes nodig voor het maken van een taart. Ik heb al bakvormen (1x 26 en 2x 24), een soort pizzames voor het snijden van de marsepein en een deegroller. Als jullie nog echte 'musts' weten, hoor ik dat graag. Ik zat zelf nog te denken aan een smoother en wat uitsteekvormpjes..

Ik heb overigens al een hoop gelezen en ben met dit bericht misschien een beetje te algemeen en weet dan ook niet of ik hier goed zit.

Alvast bedankt, groetjes

Re: Hoe beginnen?

op bijna al je vragen kun je met ja beantwoorden. lees je goed in en het gaat je lukken. zelf ben ik erg van het merk funcakes. ik gebruik hun mixen en marsepein. een smoother is handig in gebruik, maar let wel op, deze hobby is zeer verslavend.... :P

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

Succes met het maken van je eerste taart, maar je moet je taart insmeren met botercreme en niet je marsepein.
Veel plezier

4

Je zit op de goeie weg!

Bloem koop je gewoon in de supermarkt. (ik geloof bij de bakproducten, vaak onderaan)
Je kunt ook cakemix, of biscuitmix gebruiken.
Cake is steviger dan biscuit, het maakt niet uit wat je gebruikt voor taart, al wordt biscuit vaker gedaan. Cake wordt veel gebruikt om taarten (het kapsel) in een bepaalde vorm te snijden omdat dat steviger is.

Als vulling kun je het best simpel houde, bijvoorbeeld vlaaifruit, uit blik, staat ook bij de bakproducten.
Banketbakkersroom is ook lekker en simpel (de mix dan hé)
Die hebben ze denk ik niet bij de supermarkt, ik haal die bij Aveve.

Kant en klaar, gekleurde fondant of marsepein werkt prima!!

Een mesje (schilmesje) uitstekers, een roller, smoother is wel een must.
Poedersuiker of crisco ook, dan plakt je fondant niet op de ondergrond (aanrecht/tafel..?)

Succes! Enne, showen die taart!

5

Bedankt voor alle reacties!

Is die cakemix gewoon die ook in de supermarkt te verkrijgen is (en normaal is een rechthoekige vorm bakt)? Ik ga sowieso eerst met een biscuit proberen hoor..

Daarnaast nog een vraag, waarmee plak ik de decoratie op de bekleding van de taart?

Als ik de biscuit heb gebakken zet ik 'm toch op zijn kop op een rooster om te koelen? Buiten de oven neem ik aan? En moet hij dan afgedekt worden of moet er iets overheen. Ik moet ook wachten tot de taart helemaal afgekoeld is voor ik hem ga snijden en bewerken, klopt?

Ik moet nog wat spulletjes halen maar als hij klaar is post ik zeker een foto :)

biscuit aflaten koelen buiten de oven zonder er iets over heen te doen.
marsepein op cake kun je plakken met jam of botercreme o.i.d en marsepein op marsepein kun je met water plakken. evt van tylose eetbare lijm maken kan ook.

kijk ook eens op mijn website en laat een berichtje achter: http://miggels-taart.webklik.nl/page/homepage. Dank je wel.

7

Oh dat is een goeie, ik ga even uitzoeken hoe ik daar aan kom. Thanks!

Ik zal je even vertellen waar ik tegenaan liep toen ik net begon. (ik ben nog steeds een beginner denk ik haha. Maar toen ik begon met beginnen!) Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Mijn biscuit ging niet goed, want a. hij zakte in of b. hij smaakte niet lekker. Ik ben nu overgegaan naar de moscovisch biscuitmix van een taartenwinkel hier vlakbij (midden-limburg), en die bevalt geweldig. Ik weet zeker dat andere mixen ook prima zijn :) maar zelf biscuit bakken ging mij helaas niet goed af.
Ik prefereer trouwens biscuit boven cake omdat mijn bakvormen hoog zijn, en dan is cake erg veel en vullend. Ook vind ik het beter bij de vulling passen.

Botercrème vond ik niks. Ik weet niet hoe mensen 1:1 (poedersuiker + boter) lekker maken, maar mij lukte het niet. Het lag waarschijnlijk aan mijn soort boter en aan het gebrek van smaakstoffen, maar ik gaf het meteen op. (ik stop trouwens als het even kan bijna overal vanille-essence in!)
Toen ben ik de swiss-meringue botercrème gaan proberen, iets meer werk (en ook met vanille-essence natuurlijk) maar echt de moeite waard. (waar je wel voor moet uitkijken is salmonella, daarom heb ik een kookthermometer erbij gekocht) er staat een recept voor meringue botercrème bij recepten.

Qua vulling heb ik het altijd simpel gehouden. Mijn favoriet is één laag fruit (frambozen/aardbeien) + slagroom en één laag jam (bij voorkeur frambozen). Gewoon ervoor zorgen dat je de zoetheid van de taart een beetje breekt, dan komt het voor elkaar. Met de slagroom en de jam wordt ook de cake, mocht dat het geval zijn, minder opvallend droog.
Het in lagen snijden van je taart is gewoon iets om te oefenen! Gewoon heel rustig proberen. Dat geld voor de hele taart, trouwens!

Ik had en heb nog steeds moeite met bekleden: ik oefen niet zo vaak wegens tijdgebrek en het is me nog niet gelukt om een vlekkeloos mooie marsepein/fondantlaag erop te krijgen. (om je kansen hierop te vergroten, is het handig om de crème (die je dus op je taart smeert), een beetje glad te strijken voordat je het erop doet, en is het handig om een smoother aan te schaffen. die heb ik maar ik heb m nog niet kunnen toepassen)
Er staan héél veel filmpjes op youtube over bekleden, in het engels, ook handig om even te bekijken.

Ik zou niet zeggen dat uitstekers een must zijn, hangt er vanaf wat je wil maken! Ik vind het erg leuk om met icing (hiervoor is de meringue botercrème ook prima) patronen op mijn taart te maken. Mocht je bepaalde vormen in je hoofd hebben, dan zijn uitstekers wel handig. (ooit probeerde ik wolkjes te maken met een mesje, niet zo'n succes)

Ohja en nog iets, marsepein vind ik lekkerder, fondant vinden meer mensen lekkerder, marsepein vind ik fijner om mee te werken. Je kan marsepein en fondant ook mixen! En fondant is goedkoper.
Ik heb nog nooit marsepein zelf gemaakt, ik geloof dat dat is omdat het me te veel werk leek. Want een taart is echt al werk genoeg!

Als je meringue botercrème overhebt, kan je die trouwens gewoon invriezen (iets wat ik me een tijdje afvroeg) en fondant en marsepein blijven lange tijd goed, gewoon buiten de vriezer.

Veel succes, en gewoon blijven oefenen! Het wordt alleen maar beter :)

Taaaaaarttt! Ik ben dol op taart!

9

Wauw, thanks. Ik ga dat opschrijven van die botercrème! Ik hou de eerste taart gewoon simpel want ik weet van mezelf dat wanneer het ook echt lukt ik makkelijker weer aan het volgende project begin  :P

Ik denk dat ik een mix van marsepein en fondant ga maken, dat moet gewoon in gelijke delen door elkaar gekneed worden? Ik ben van plan bloemetjes erop te plakken, die lijken me nog niet zo moeilijk.

Wij hebben zelf aardbeien in de tuin, die wil ik er absoluut in verwerken. Kan je gewoon plakjes aardbei in de vulling leggen of is het beter als het smeuïg is?

Schrijven jullie ook wel eens op de taart? Wat gebruik je hier dan voor (ingrediënten)?

Het is zo jammer wanneer je iets besteld je het niet een uur later in huis hebt hè...  :lol: Pookietijger bedankt voor het delen van jouw ervaring van het begin, ik ga die botercrème verder onder de loep nemen :)

10

Je kan ze gewoon samenkneden, hoeveel je van elk doet maakt niet uit, wat je leuk vindt :)

ik zou plakjes aardbei doen! Ook hier, gewoon doen wat je wil!

Ik schrijf wel eens gewoon met dezelfde botercrème of royal icing, gewoon in een spuitzak met een tuitje (spuitzakken zijn btw ook erg handig). Je kan ook gewoon letters uitsnijden of uitdrukken uit de marsepein/fondant.

Ik weet precies wat je bedoelt! Ik moest een halve week wachten op mijn bestelling en ik hield het gewoon niet uit! Hahaha :)

11

Haha, begrijpelijk! Ik heb tot nu toe alleen een leuk boek besteld.. Ik wilde eerst even wat onderzoek doen hier op het forum om te voorkomen dat ik straks verkeerde dingen bestel, of dat ik vijf verschillende bestellingen ga moeten plaatsen en dus ook zoveel verzendkosten betaal XD.

Die spuitzak heb ik overigens ook al :x.. Ik kan in principe ook de biscuit al maken, maar ja zonder fondant en marsepein heb je er niet zoveel aan!

Ik ga dat royal icing ook meenemen in mijn receptenpakketje. En die tylose ook!

12

Pookietijger schreef:

(waar je wel voor moet uitkijken is salmonella, daarom heb ik een kookthermometer erbij gekocht)

Ik zag net op een filmpje dat je een beetje in de vingers moet nemen en voelen of je de suikerkorrels nog voelt (terwijl je au bain marie de suiker met het eiwit mengt), want het smelten van suiker gaat op een hogere temperatuur dan die van het doden van de bacteriën in de eieren dus als je geen korreltjes meer voelt zit je goed!

Handig weet'je!

13

Hoeveel kilo/gram bekleding heb je eigenlijk nodig voor een vorm van 24 cm? (excl de decoratie)

14

@Stap: kijk even links bij de tabellen en FAQ's........daar staat ook al veel info  ;)

15

Super, thanks

16 Laatst bewerkt door Esther68 (20-06-2012 20:54)

sjaantje1980 schreef:

Succes met het maken van je eerste taart, maar je moet je taart insmeren met botercreme en niet je marsepein.
Veel plezier

Had ik overheen gelezen....In de tekst lijkt het idd dat je dat je de lap in gaat smeren, terwijl ik denk dat je dit dus niet bedoelt....
Zelf vind ik de MBC juist minder dan de 1:1. Niet echt lekker dus. Toen ik deze maakte gebruikte ik eiwitpoeder ipv rauw eiwit. Ideaal!

17 Laatst bewerkt door Stap (20-06-2012 20:58)

Esther68 schreef:

eiwitpoeder

..en die hebben ze gelukkig ook in de webshop zag ik al ;)

En ja, idd, ik heb het een beetje raar geformuleerd maar ik bedoelde de biscuit/cake insmeren met crème en dan de fondant/marsepein eroverheen :Y

18

Stap schreef:
Pookietijger schreef:

(waar je wel voor moet uitkijken is salmonella, daarom heb ik een kookthermometer erbij gekocht)

Ik zag net op een filmpje dat je een beetje in de vingers moet nemen en voelen of je de suikerkorrels nog voelt (terwijl je au bain marie de suiker met het eiwit mengt), want het smelten van suiker gaat op een hogere temperatuur dan die van het doden van de bacteriën in de eieren dus als je geen korreltjes meer voelt zit je goed!

Handig weet'je!

Ja klopt! maar ik neem het zekere voor het onzekere en ga voor de kookthermometer. Ook omdat bij 60 graden eiwit al hard kan worden (ook ervaring mee, stukjes erin...) en salmonella net een paar graden daaronder wordt vernietigd.

19 Laatst bewerkt door Stap (21-06-2012 13:36)

Hoihoi, ik denk dat ik een kg marsepein en een kg fondant ga bestellen met een setje kleurtjes erbij. Dat is makkelijker te bewaren in één pak, dan zes losse pakjes. Hoe bewaren jullie trouwens je fondant/marsepein? Ik las in de webshop dat dit 6-9 maanden houdbaar is, geldt dit ook voor als het al open is gemaakt?

Kan iemand mij vertellen hoe lang die kleuren houdbaar zijn? Het gaat hierbij dan om Wilton EU Icing Colors. Ik wil dat even weten voordat ik een stuk of wat bestel. En ook toevallig iemand die weet hoe lang tylose houdbaar is? Ik ga daar echt heeeel weinig van nodig hebben namelijk en gebruik het dan als lijm voor de decoratie.

Waar zetten jullie je taart op als je gaat decoreren als je geen draaiplateau hebt? Ik heb wel een ronde taartenbox met deksel, waarvan je het plateautje eruit kan tillen, maar het is niet handig om al gelijk daar de taart op te plaatsen omdat er handvatten aan de zijkant zitten. Ik ben benieuwd!  :Y