1

Onderwerp: afsmeren chocolade ganach.

Ik heb al eens een taart afgesmeert met chocolade ganach dat ging goed, maar met dit weer misschien een beetje gevaarlijk, bang dat het fondant gaat smelten of zal dat wel goed gaan?

Wat is t beste om af te smeren met de kleinste kans dat de fondant smelt? gewoon botercreme?

Ik moet de taart nog wel een paar dagen in de vriezer bewaren.

Re: afsmeren chocolade ganach.

Hoi,

Dit weer is prima om ganache af te smeren. Omdat het niet zo warm is. Fondant gaat niet smelten en je taart moet je wel in de koelkast bewaren vanwege de ganache.

Zet je stand van de koelkast niet te hoog, dan gaat het prima.

P.s: was het maar weer eens warm weer. Ik kijk er naar uit!

haha ja ik ook wel, ik moet de taart vandaag maken en zondag opeten dus denk dat ik het het beste in de vriezer kan bewaren??

Het warme weer dat komt wel van het weekend haha...

4 Laatst bewerkt door saskiahuisman (20-06-2012 10:31)

bloempje1980 schreef:

haha ja ik ook wel, ik moet de taart vandaag maken en zondag opeten dus denk dat ik het het beste in de vriezer kan bewaren??

Het warme weer dat komt wel van het weekend haha...

Ja bewaren in de vriezer is de beste en de verste methode.

maak je de ganache dmv 250 gram en 250 chocolade?

en klop je dit vervolgens stijf en dan op de taart smeren ipv bc

6 Laatst bewerkt door Manonbloemink (20-06-2012 12:05)

Ik ben hier net nieuw en wil ook graag met chocolade ganache een taart vullen....maar als die taart een uurtje of 2 buiten de koelkast moet staan met ongeveer 20/22 graden( ivm workshop) smelt de ganache dan?
Ik hoop dat iemand me hier antwoord op zou kunnen en willen geven... :)

Groetjes manon

7 Laatst bewerkt door saskiahuisman (20-06-2012 12:32)

Manonbloemink schreef:

Ik ben hier net nieuw en wil ook graag met chocolade ganache een taart vullen....maar als die taart een uurtje of 2 buiten de koelkast moet staan met ongeveer 20/22 graden( ivm workshop) smelt de ganache dan?

Groetjes manon

Hoi,

Een taart met ganache bekleed kun je beter niet zolang buiten de koelkast laten staan, dan gaat ie zeker smelten. Dus niet zo geschikt voor bij een workshop. Kies dan voor een veiligere vulling zoals botercreme en jam.
Bij een verjaardag een half uur van te voren uit de koelkast halen en na gebruik weer terugzetten als ie nog niet op is.

Ganache gebruiken op je taart:
Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.
    Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade: Slagroom verwarmen in een pan, als het kookt van de warmtebron afhalen. Daarna de callets (bijv. van Callebout) toevoegen en alles goed doorroeren. Dit mengsel heet ganache. Als het nog warm is, over je taart gieten en kun je dit met een paletmes glad strijken, zodat de bobbels verdwijnen.
Trucje voor een gladde taart: je paletmes warm maken onder de kraan, afdrogen en hiermee de ganache op de taart (die dan na een half uur uit de koelkast komt omdat ie stond te drogen) glad strijken.

callets ??

en hoe bereid je het dan voor het afsmeren

saskiahuisman schreef:
Manonbloemink schreef:

Groetjes manon

Hoi,

Een taart met ganache bekleed kun je beter niet zolang buiten de koelkast laten staan, dan gaat ie zeker smelten. Dus niet zo geschikt voor bij een workshop. Kies dan voor een veiligere vulling zoals botercreme en jam.
Bij een verjaardag een half uur van te voren uit de koelkast halen en na gebruik weer terugzetten als ie nog niet op is.

Ganache gebruiken op je taart:
Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.
    Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade: Slagroom verwarmen in een pan, als het kookt van de warmtebron afhalen. Daarna de callets (bijv. van Callebout) toevoegen en alles goed doorroeren. Dit mengsel heet ganache. Als het nog warm is, over je taart gieten en kun je dit met een paletmes glad strijken, zodat de bobbels verdwijnen.
Trucje voor een gladde taart: je paletmes warm maken onder de kraan, afdrogen en hiermee de ganache op de taart (die dan na een half uur uit de koelkast komt omdat ie stond te drogen) glad strijken.

Bedankt voor de snelle reaktie....dan moet ik maar even wat anders bedenken  :rolleyes: ik vind namelijk botercreme niet lekker... :) ...dan zoek ik nog wel even wat bij de recepten op dit forum...

Groetjes manon

janneke@britt schreef:

callets ??

en hoe bereid je het dan voor het afsmeren

Hoi,

Je kunt ook kookchocolade gebruiken (koop je bij de supermarkt, ligt bij de chocolade repen) of gewone chocolade.
Als je de taart wilt afsmeren, zet je deze op een rooster met daaronder een glazen plaat bijvoorbeeld. Als de ganache nog redelijk vloeibaar is maar niet meer zo warm, giet je dit voorzichtig over je taart en smeer je het af met een paletmes. Best lastig de 1e keer om te doen.....

En daarna fondant er over

Volgens mij snap ik het, niet meer :s

12

Nee das gewoon n andere manier van ganache maken, je hebt ganache die je over taarten giet, das gewoon als buitenste laag en je hebt ganache die je opklopt en uitsmeert...

dat was dus ook mijn vraag dus ik moet eht opkloppen voor het afsmeren en bekleden met fondant

14

Ja anders is t zonde van de moeite om t te gieten, das nl nauwelijks nog goed uit te sneren, wordt alleen maar lelijk

15

Ganache gaat niet smelten buiten de koelkast, her blijft juist veel vaster dan botercrème.
En als je de room even goed laat doorkoken, hoeft het ook niet meteen weer in de koelkast, hoor.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

16 Laatst bewerkt door saskiahuisman (25-06-2012 15:14)

Marie-Popo schreef:

Ganache gaat niet smelten buiten de koelkast, her blijft juist veel vaster dan botercrème.
En als je de room even goed laat doorkoken, hoeft het ook niet meteen weer in de koelkast, hoor.

Hoi,

Je kunt het wel een half uurtje buiten de koelkast laten, maar omdat er slagroom in verwerkt is, is het niet verstandig om dit met 22 graden buiten de koelkast te laten staan, vraag van Manon eerder hier in het topic.

17

Omdat t gekookt is is t wel beter houdbaar maar met deze temperaturen zou k sowieso niks buiten de koelkast laten

18

Gewoon ganache maken en afsmeren joh! Smelt echt niet met dit weer, botercreme smelt sneller!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

19

etmc schreef:

Nee das gewoon n andere manier van ganache maken, je hebt ganache die je over taarten giet, das gewoon als buitenste laag en je hebt ganache die je opklopt en uitsmeert...

2 manieren van ganache???

Wat zijn deze manieren dan??

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!