Onderwerp: Vraag over aarbeienmousse (spoed feedback)

Dag allemaal,

Ik heb gisteren ter voorbereiding een aardbeienmousse gemaakt, met het recept van de webiste. Ik heb alleen ipv gelatine agar-agar gebruikt. Ik zie nu alleen dat de mousse van een nog vloeibare substantie is. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Groet,

2 Laatst bewerkt door Suuske (17-06-2012 10:08)

Re: Vraag over aarbeienmousse (spoed feedback)

geen idee, misschien te weinig gebruikt?

Ik lees trouwens dat Agar Agar dat de bindkracht relatief van korte duur is. Agar-Agar verliest al na 2 tot 3 uur zijn bindingskracht, waardoor het vocht zich weer los maakt.

Misschien opnieuw maken? Of met gelatine?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Suuske schreef:

Ik lees trouwens dat Agar Agar dat de bindkracht relatief van korte duur is. Agar-Agar verliest al na 2 tot 3 uur zijn bindingskracht, waardoor het vocht zich weer los maakt.

Ik heb net eea opgezocht en zie inderdaad dat het zijn bindkracht na 2 a 3 uur verliest. Het is de bedoeling om een aarbeienmousse  zonder gelatine te maken.

Wellicht iemand ervaring heeft met het maken van een mousse zonder gelatine? Misschien dat er een ander bindmiddel gebruikt kan worden (maizena misschien)?

Suuske schreef:

En Suuske, bedankt voor je reactie! :)

5

Kan t zijn dat je geen gelatine wilt gebruiken ivm het varkensbotten gedeelte??
Ik weet namelijk dat taartatelier dur gelatine poeder heeft van rund ;)
Voor nu heb je er niks aan maar het bestaat dus wel

6

misschien wat klopklop erdoor kloppen [als je die in huis hebt]

er is naar mijn idee ook vegetarische gelatine [reformzaak] maar weet dit niet 100 % zeker

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

7

ik maak aarbeienbavarois met de mix van de shop, met opgeklopte slagroom (maar ik lees net op het label dat daar ook gelatine in zit  :/ ). Of misschien een witte chocolade ganache met aarbeien?

T2605 schreef:

Kan t zijn dat je geen gelatine wilt gebruiken ivm het varkensbotten gedeelte??
Ik weet namelijk dat taartatelier dur gelatine poeder heeft van rund ;)
Voor nu heb je er niks aan maar het bestaat dus wel

Ik wil geen gelatine gebruiken vanwege de dierlijke oorsprong daarvan. Wel erg bedankt voor je reactie! :)

coconuts schreef:

misschien wat klopklop erdoor kloppen [als je die in huis hebt]

er is naar mijn idee ook vegetarische gelatine [reformzaak] maar weet dit niet 100 % zeker

Klopklop? Is dit klopfix?

Aha ok, even op internet opzoeken (voor een volgende keer).

Suuske schreef:

ik maak aarbeienbavarois met de mix van de shop, met opgeklopte slagroom (maar ik lees net op het label dat daar ook gelatine in zit  :/ ). Of misschien een witte chocolade ganache met aarbeien?

Aha, ok. Dat kan ik wel proberen :). Heb jij wel eens een mousse geprobeerd met roomkaas?

11

Taartjes en koekjes schreef:
Suuske schreef:

Aha, ok. Dat kan ik wel proberen :). Heb jij wel eens een mousse geprobeerd met roomkaas?

Nee, niet geprobeerd, maar ik denk dat het wel erg lekker is (mascarpone of monchou) ...

12

Je kan ook je slagroom opkloppen met een paar lepels aardbeienjam erdoor, dat is de makkelijkste en snelste oplossing denk ik (en nog lekker ook)

Meestal proef ik dan even voordat de slagroom helemaal stijfgeslagen is, dan kan er evt. nog wat jam bij.

Succes!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)