1 Laatst bewerkt door Em (15-06-2012 07:40)

Onderwerp: Mislukken je macarons altijd? Probeer dan DIT recept!

Ik heb al zo vaak macarons geprobeerd met de recepten van bakerella, tartelette, meentje, etc. maar ik kreeg ze noooooooit goed. Nu heb ik eindelijk een recept gevonden dat werkt voor mij! En omdat ik heel blij ben met dit recept deel ik het hier  :)

Origineel van Martha Stewart, bewerkt door Sprinklebakes, vertaald door Em :D

https://lh3.googleusercontent.com/-nIa7gr8Y990/T9hOgSI1DiI/AAAAAAAADbY/zu97wI44jo8/s640/IMG_0601a.jpg

Ingredienten
1 cup (130 gram) poeder suiker
¾ cup (90 gram) amandel meel
2 grote eiwitten op kamertemperatuur
Snuf cream of tartar
1/2 cup (100 gram) fijne kristalsuiker
Kleurstof (bv. Americolor)

Methode

1. Verwarm oven voor tot 190C, en bekleed twee bakplaten met bakpapier.

2. Doe de poedersuiker en amandelmeel in een keukenmachine, en maal het 1-2 minuten totdat het fijner wordt. Zeef het mengsel dan 2 tot 3 keer. Alle kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg, (of gebruik je voor iets anders), maar niet door de zeef drukken.

3. Mix de eiwitten met een mixer totdat ze schuimen. Voeg de cream of tartar toe. Blijf mixen tot je zachte pieken hebt (soft peak consistency). Zet de mixer lager, en voeg de kristalsuiker beetje bij beetje toe. Mix dan weer op hoge snelheid tot je stijve pieken hebt (stiff peak consistency).

4. Zeef het amandelmeel/poedersuiker mengsel over de eiwitten heen met een fijne zeef. De kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg.

5. Vouw het mengsel voorzichtig met een plastic spatel (korte halen) totdat het mengsel net gemengd is. Het ziet er dan redelijk stijf uit. Voeg dan een drupje gel-kleurstof toe (bv. Americolor).

6. Mix (vouw) het mengsel nu met langere halen. Het mengsel wordt dan snel zachter/dunner. Als je je spatel optilt, moet het in dikke lintjes van je spatel afvallen, mix niet te lang! zodra je de lintjes krijgt is het goed. Als het in 1 grote klomp van je spatel afvalt moet je nog iets langer mixen.

7. Doe het mengsel in een spuitzak met een groot rond spuitmondje (bv. Wilton #10) of knip gewoon het puntje eraf. Spuit dan rondjes op de bakplaten van ongeveer 4 cm groot. Laat 2 cm ruimte tussen je macarons.

8. Tik je bakplaten even hard op de tafel zodat de luchtbellen uit je macarons verdwijnen. Laat je macarons dan 20 minuten rusten zodat de bovenkant harder wordt.

6. Zet je oven lager (160C) en bak je macarons 10 minuten. Draai halverwege het bakblik om. Als je meer macarons wilt bakken laat de oven dan weer 5 minuten opwarmen tot 190C, en zet dan de temperatuur weer lager tot 160C zodra het bakblik in de oven gaat.

7. Laat je macarons afkoelen en vullen maar!

Tips en Trucs

- De eiwitten moeten op kamertemperatuur zijn. Als je je eieren in de koelkast bewaart leg ze dan minstens een nacht (12 uur) buiten de koelkast.
- Je kunt poeder of gel kleurstof gebruiken, maar geen vloeibare, dan wordt het mengsel te dun. Een drupje gel kleurstof doet geen kwaad.
- Als het mengsel in je spuitzak zit, moet het mengsel er heel langzaam uit komen vloeien. Als dit niet gebeurt, doe het dan terug in de kom, en mix het iets langer. Als het mengsel zo dun is dat het er meteen uit loopt, sorry, terug naar stap 1.
- de cream of tartar zorgt voor het stabiliseren van het eiwit (cream of tartar kun je in NL kopen bij de toko).
- ontvet je eiwit kom, spatel en kloppers met een drupje citroensap of azijn.
- gebruik om te oefenen de helft van het recept, daar kun je al een stuk of 15-20 macarons mee maken.

Veel succes!!!!

(bron: https://sites.google.com/site/sprinklep … ttercream)

2

Re: Mislukken je macarons altijd? Probeer dan DIT recept!

't lijkt wel een beetje op het recept van Meentje/Lindsay. Wat is ook alweer de andere naam voor cream of tartar? Wijnsteenpoeder, heb ik dat goed onthouden?

Tieneke

1 cup (130 gram) poeder suiker
¾ cup (50 gram) amandel meel

Klopt dit wel? Als 1 cup 130 gram is, hoe kan 3/4 cup dan 50 gram zijn?? :think:

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

4

Amandelmeel is veel zwaarder dan poedersuiker.
Een cup is een inhoudsmaat, dus dat zou de verklaring kunnen zijn....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Ja nogal wiedes dat t lukt als je cream of tartar toevoegt ;) moet je dan niet gewoon beter kloppen en voorzichtiger vouwen?

6

Sorry je hebt helemaal gelijk, het is 90 gr amandelmeel (ik gebruik meestal de helft van dit recept vandaar. ik had de 45 gram afgerond naar 50).

7

Op zo'n kleine hoeveelheid is 5 gram nog best veel, dat kan je beter gewoon correct afwegen

8 Laatst bewerkt door Em (15-06-2012 07:41)

etmc schreef:

Op zo'n kleine hoeveelheid is 5 gram nog best veel, dat kan je beter gewoon correct afwegen

Ik heb deze macarons inmiddels al een paar keer gemaakt, en 45 of 50 gram maakt echt niet uit, als je met cups werkt kun je nooit precies de cup elke keer op hetzelfde grammetje vullen. Bovendien verlies je een paar grammen tijdens het zeven. De eerste keer had ik zelfs per ongeluk 75 gram amandelmeel gebruikt (op de helft van het recept) en nog lukten ze.

Ik probeer hier gewoon een goed recept te delen, of zijn het geen "echte" macarons meer omdat er een snufje cream of tartar in zit   :s  ?

9

Bedankt voor het delen van je recept :D  Ik ga ze vanmiddag proberen!

Want bij mij mislukken ze namelijk ook altijd grrrrrr :mad:

Zonder taart geen feest!

10

Em schreef:

of zijn het geen "echte" macarons meer omdat er een snufje cream of tartar in zit   :s  ?

Ik vind lekker van wel hoor!! :P  :lol:
Ben gek op trucjes waardoor dingen wél lukken :Y  :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Em schreef:
etmc schreef:

Ik heb deze macarons inmiddels al een paar keer gemaakt, en 45 of 50 gram maakt echt niet uit, als je met cups werkt kun je nooit precies de cup elke keer op hetzelfde grammetje vullen. Bovendien verlies je een paar grammen door tijdens het zeven. De eerste keer had ik zelfs per ongeluk 75 gram amandelmeel gebruikt (op de helft van het recept) en nog lukten ze.

Ik probeer hier gewoon een goed recept te delen, of zijn het geen "echte" macarons meer omdat er een snufje cream of tartar in zit   :s  ?

Ow fijn dat t niet uitmaakt want meestal is t wel vervelend op kleine hoeveelheden en mislukt je eindproduct gewoon totaal...

En idd t hoort er niet in net als dat er ook geen bloem of maïzena in schuimpjes hoort. :x

12 Laatst bewerkt door Em (15-06-2012 07:28)

Martha Stewart is de minste niet op bakgebied, en er zijn ontelbare macaron recepten met cream of tartar op het web te vinden. Een snufje zout wordt ook vaak gebruikt als stabilisator.

Als jullie dit recept proberen ik ben heel benieuwd naar foto's!!!  :lol:

13

Em schreef:

Snuf cream of tartar

wat is dit aub ? nog nooit van gehoord en van wijnsteenpoeder al evenmin  :o
Waar kan je dit kopen ? Ik kom uit België  :rolleyes:

14

Hoi, cream of tartar is een bekend bak-ingredient in de Amerikaanse keuken, net zoals baking soda. Het is in NL te koop bij de toko, in Belgie weet ik helaas niet. Je kunt het wel online bestellen hier bij de leukstetaartenshop.nl.

15

Hoi Em,

Is dit dan te vergelijken met bicarbonaat of bakpoeder ?

16 Laatst bewerkt door Em (15-06-2012 07:48)

Het is niet helemaal hetzelfde, cream of tartar is een bijproduct van wijn, en het wordt vaak gebruikt als stabilisator van eiwitten. Bicarbonaat is hetzelfde als baking soda en wordt gebruikt o.a. om deeg te laten rijzen, en baking powder bestaat weer uit baking soda EN cream of tartar. En dan is de Amerikaanse baking powder weer anders dan onze bakpoeder.

Deze 3 ingredienten (baking soda, baking powder, cream of tartar) spelen een grote rol in de Amerikaanse bak-recepten, in NL vind je deze producten bij de toko, in Belgie weet ik niet helaas...

Maar macarons hoeven niet perse cream of tartar te bevatten, je kunt ze prima zonder maken. Meentje bijvoorbeeld heeft een macaron-recept bij de How-to's staan zonder cream of tartar. Maar als je macarons altijd mislukken (zoals bij mij het geval was) zou ik het zeker eens met cream of tartar proberen!

17

ok, bedankt voor de uitleg !  :thumb:

18

Ook dit recept is bij mij mislukt. Ik heb het precies zoals het recept gedaan. Geen voetje en de kleur is lijkt nergens op. :s

groetjes Hanneke

19 Laatst bewerkt door Em (17-06-2012 01:03)

Oh, dat is jammer!!! als je alles precies volgens het recept hebt gedaan heb ik geen idee wat fout gegaan is  :s. De eieren moeten echt op kamertemperatuur zijn, en de voetjes vormen pas tijdens het bakken.

20 Laatst bewerkt door Mirjam5 (17-06-2012 18:27)

axhanneke schreef:

Ook dit recept is bij mij mislukt. Ik heb het precies zoals het recept gedaan. Geen voetje en de kleur is lijkt nergens op. :s

Misschien een oventhermometertje gebruiken? Dat wil nog wel eens verschillen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

21

Ik haal ze net uit de oven, 1e keer gemaakt, moet zeggen aardig gelukt.
zie wel dat sommige iets uitgelopen zijn dan is denk ik mijn oven toch iets te heet geweest, ze zijn wel mooi rond gebleven en niet gebarsten  :D (en misschien nog iets steviger beslag houden met opspuiten, drogen ging ook goed)
Die randjes kan ik bijwerken of is dat normaal met bakken?
Je ziet er niets van als je dat iets uitgelopen randje eraf breekt trouwens.
Verder prima recept :) :thumb:

22

Oh ik lees voetjes :D nou dat hebben sommige bij mij wel hele grote platvoeten  :D  ;)

23

Ze zijn weer mislukt! grr hol van binnen :s

Zonder taart geen feest!

24

Mij lukt het helaas ook niet. Heb het al tig keer geprobeerd met diverse recepten, oventemperaturen etc. Heb er zelfs zo'n speciaal matje voor aangeschaft.

Zou het zo graag willen dat het mij lukt ! Jammergenoeg wordt er hier nog geen workshop voor aangeboden. Zou misschien wel een gat in de markt zijn ???

25

ik heb dit recept inmiddels ook meerdere malen geprobeerd en op zich gaat het heel goed alleen het "beslag" blijft veel te dik. Hoe lang ik ook roer het blijft dik. Enig idee hoe dit kan?