Onderwerp: Mislukken je macarons altijd? Probeer dan DIT recept!
Ik heb al zo vaak macarons geprobeerd met de recepten van bakerella, tartelette, meentje, etc. maar ik kreeg ze noooooooit goed. Nu heb ik eindelijk een recept gevonden dat werkt voor mij! En omdat ik heel blij ben met dit recept deel ik het hier
Origineel van Martha Stewart, bewerkt door Sprinklebakes, vertaald door Em
Ingredienten
1 cup (130 gram) poeder suiker
¾ cup (90 gram) amandel meel
2 grote eiwitten op kamertemperatuur
Snuf cream of tartar
1/2 cup (100 gram) fijne kristalsuiker
Kleurstof (bv. Americolor)
Methode
1. Verwarm oven voor tot 190C, en bekleed twee bakplaten met bakpapier.
2. Doe de poedersuiker en amandelmeel in een keukenmachine, en maal het 1-2 minuten totdat het fijner wordt. Zeef het mengsel dan 2 tot 3 keer. Alle kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg, (of gebruik je voor iets anders), maar niet door de zeef drukken.
3. Mix de eiwitten met een mixer totdat ze schuimen. Voeg de cream of tartar toe. Blijf mixen tot je zachte pieken hebt (soft peak consistency). Zet de mixer lager, en voeg de kristalsuiker beetje bij beetje toe. Mix dan weer op hoge snelheid tot je stijve pieken hebt (stiff peak consistency).
4. Zeef het amandelmeel/poedersuiker mengsel over de eiwitten heen met een fijne zeef. De kruimeltjes die in de zeef achterblijven gooi je weg.
5. Vouw het mengsel voorzichtig met een plastic spatel (korte halen) totdat het mengsel net gemengd is. Het ziet er dan redelijk stijf uit. Voeg dan een drupje gel-kleurstof toe (bv. Americolor).
6. Mix (vouw) het mengsel nu met langere halen. Het mengsel wordt dan snel zachter/dunner. Als je je spatel optilt, moet het in dikke lintjes van je spatel afvallen, mix niet te lang! zodra je de lintjes krijgt is het goed. Als het in 1 grote klomp van je spatel afvalt moet je nog iets langer mixen.
7. Doe het mengsel in een spuitzak met een groot rond spuitmondje (bv. Wilton #10) of knip gewoon het puntje eraf. Spuit dan rondjes op de bakplaten van ongeveer 4 cm groot. Laat 2 cm ruimte tussen je macarons.
8. Tik je bakplaten even hard op de tafel zodat de luchtbellen uit je macarons verdwijnen. Laat je macarons dan 20 minuten rusten zodat de bovenkant harder wordt.
6. Zet je oven lager (160C) en bak je macarons 10 minuten. Draai halverwege het bakblik om. Als je meer macarons wilt bakken laat de oven dan weer 5 minuten opwarmen tot 190C, en zet dan de temperatuur weer lager tot 160C zodra het bakblik in de oven gaat.
7. Laat je macarons afkoelen en vullen maar!
Tips en Trucs
- De eiwitten moeten op kamertemperatuur zijn. Als je je eieren in de koelkast bewaart leg ze dan minstens een nacht (12 uur) buiten de koelkast.
- Je kunt poeder of gel kleurstof gebruiken, maar geen vloeibare, dan wordt het mengsel te dun. Een drupje gel kleurstof doet geen kwaad.
- Als het mengsel in je spuitzak zit, moet het mengsel er heel langzaam uit komen vloeien. Als dit niet gebeurt, doe het dan terug in de kom, en mix het iets langer. Als het mengsel zo dun is dat het er meteen uit loopt, sorry, terug naar stap 1.
- de cream of tartar zorgt voor het stabiliseren van het eiwit (cream of tartar kun je in NL kopen bij de toko).
- ontvet je eiwit kom, spatel en kloppers met een drupje citroensap of azijn.
- gebruik om te oefenen de helft van het recept, daar kun je al een stuk of 15-20 macarons mee maken.
Veel succes!!!!