1

Onderwerp: knapperige chocolade

Hoi,

Ik lees regelmatig dat dames een laagje knapperige chocolade toevoegen aan hun vulling.
Hoe doen jullie dat?
smelten jullie gewoon chocolade die jullie weer laten uitharden of gebruik je iets anders?
Wil het nml voor het weekend gebruiken, vandaar.

Alvast heel erg bedankt.

I may not be perfect, but i'm always me

2

Re: knapperige chocolade

Ik lees even mee!

Groetjes,
Marieke

3

het gaat het snelst op een half bevroren biscuit, maar kan ook op een gewone.

Idd gewoon choc smelten, erop gieten, uitsmeren, niet te dun, niet te dik (dan krijg je het mes er later niet meer door :s ), gewoon ter dikte van een laagje jam zeg maar, hard laten worden en klaar :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Dank je.
Smelten gewoon au bain marie en dan niks er doorheen?
En moet ik het eerst hard laten worden, voor de volgende biscuitlaag er op gaat?
want anders trekt het in het biscuit lijkt me, toch?  :o
Haha, nog nooit geprobeerd en wil het wel goed doen.

dank je wel!!!!!!

I may not be perfect, but i'm always me

5

ik smelt idd au bain marie (mbv zo'n IKEA-hang-pannetje).
Ik laat wel eerst hard worden voordat de bovenlaag erop gaat. Weet niet zeker of het anders een knapperige laag blijft :think:

6

Ikea hangpannetje??? :) Ik luister geïnteresseerd?

Ik ken die geloof ik niet, heb je een linkje? :)

Groetjes,
Marieke

7

.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60112537/

8

Oh die is handig! Bedankt voor de tip!

9

Oh die is handig! Bedankt voor de tip!

10 Laatst bewerkt door ireen123 (12-06-2012 17:34)

Chocolade temperen om het knapperig en glanzend te krijgen.

Chocolade smelten tot +/- 38 graden, au bain marie. (1 pan met water en daarboven een kleiner pannetje dat met de oren/handvaten op de onderste hangt)
Chocolade uitgieten/strijken op een koude ondergrond ( marmer plaat of bakplaat met diepvrieselementen eronder) en de chocolade blijven bewegen zodat die snel afkoelt.
Eventueel herhalen als de chocolade nog niet knapperig is.

Ik doe meestal twee keer.

Je kunt de chocolade gebruiken als bedekking op een taartlaagje zodat er geen vocht doorheen komt.
Je kunt er knapperige en glanzende krullen/rolletjes en schaafsels ter decoratie van maken.
Zie Youtube voor voorbeelden, er staan er genoeg als je chocolade tempereren als zoekterm gebruikt.

Die dingen weet en kan ik wel....dan de taarten nog zo perfect als jullie krijgen...oefening baart kunst zeggen ze dan :)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

11

een bevroren biscuit als koude ondergrond werkt ook uitstekend hoor :Y  ;)

12

Carien schreef:

Ja tot het ontdooit/ opwarmt tot normale temperatuur...

13

Misschien een hele stomme vraag maar hangt het pannetje dan in of boven het water?

14

etmc schreef:
Carien schreef:

Ja tot het ontdooit/ opwarmt tot normale temperatuur...

nee hoor, bij doorsnijden voel je echt een 'knak'  :Y

Regenboog, boven een pannetje met een beetje zacht kokend water :Y  (en zelfs hele stomme vragen bestaan niet :nooo  ;) )

15

Maar toch Carien, getempereerd proeft wel echt anders. Dat is het echte chocolatiersvak en dat knakt echt heel mooi. Zo'n echt dun en dan toch knapperig laagje chocola, hmm. Dan hoor je niet 'knak', maar knisper knisper."  :D Haha, ik hoor ze praten.
Niet dat een ongetempereerd laagje niet heel lekker kan zijn, hoor. 

Het kan zijn dat de binnentemperatuur van je cake nog altijd heel koel is waardoor het knapperig klinkt, omdat het dan nog harder is. Maar bij kamertemperatuur proef je echt het verschil.

16

Das net als met de bovenkant van caramel shortbread, das ook niet zoals t hoort als je t alleen maar smelt...

Of je moet megaveel geluk hebben gehad dat t echt goed hard is geworden... maar dat gebeurt niet zo vaak...

17

etmc schreef:

Das net als met de bovenkant van caramel shortbread, das ook niet zoals t hoort als je t alleen maar smelt...

Of je moet megaveel geluk hebben gehad dat t echt goed hard is geworden... maar dat gebeurt niet zo vaak...

Nu weet ik dus hoe ik de cscake nog lekkerder kan krijgen djw :)
heb net een thermometer aangeschaft dus weet wat ik morgen ga maken:P
Meteen uitproberen of het harder wordt.
Geldt dit trouwens ook voor het dippen van cakepops?

18

Ja voor alles wat je met chocola doet. maar de dikte en t gevoel zeggen meer dan de temperatuur want ik tableer eigenlijk nooit met n thermometer... Heb t ook geleerd zonder..

19

oké, ga ik het eens als bovenstaand proberen :Y

ik snap alleen niet hoe je die laag dan heel van je plaat af en heel op je biscuit krijgt :think: ?  En 2x? 2 dunne laagjes over elkaar?

20

Je smeert het uit wanneer het nog vloeibaar is.

Maar daarna niet meer opwarmen tot  30 graden of hoger anders smelten de kristallen die je dan net hebt gemaakt allemaal weer en heb je het voor niets gedaan.

Er schuilt een behoorlijke techniek en theorie achter, die handig is om te weten, om te weten wat je doet. Als je eens googled op 'tableren' en 'tempereren van chocolade' vind je heel veel. Ook youtubefilmpjes etc. Het tableren is moeilijk om alleen op een termometer te doen, omdat je het op de plaat het vooral op structuur moet zien.

Ennuh.. ik blaat hier wel over, maar dat komt omdat ik het nooit kan laten om hier veel over te lezen, heb het zelf nog maar 1 keer gedaan met witte chocola.

Ireen123 en etmc kunnen het ook écht. ;)

21

Ik heb eens ergens gelezen dat mensen glazuur van dr Oetker haalden en dat in een raster over de taart deden. Is dat ook een optie voor de mensen die nog niet zo ver zijn in hun kwaliteitsontwikkeling?

Dit klinkt namelijk vét ingewikkeld :lol:

Groetjes,
Marieke

22

Grantaime schreef:

Ik heb eens ergens gelezen dat mensen glazuur van dr Oetker haalden en dat in een raster over de taart deden. Is dat ook een optie voor de mensen die nog niet zo ver zijn in hun kwaliteitsontwikkeling?

Dit klinkt namelijk vét ingewikkeld :lol:

:Y  :Y  zo doe ik het;  in het zakje in een pan met kokend water laten smelten. uitgieten over allu folie en in de koelkast laten opstijven . Daarna kun je er stukjes/flinters van maken en over je vulling strooien , heerlijk en lekker kapperig .

Taart groetjes Ellen

23

:think: glazuur... da's dan toch suiker? misschien met een beetje choc erdoor? :o

24

Carien schreef:

:think: glazuur... da's dan toch suiker? misschien met een beetje choc erdoor? :o

Zou kunnen. Ben nog niet zo ervaren in het bakwereldje ;)
Ik bedoelde deze: http://www.oetker.nl/producten/decorati … coglazuur/

Groetjes,
Marieke

25

Grantaime schreef:
Carien schreef:

Zou kunnen. Ben nog niet zo ervaren in het bakwereldje ;)
Ik bedoelde deze: http://www.oetker.nl/producten/decorati … coglazuur/

Klopt , rechter zakje , is echt chocola

Taart groetjes Ellen