1

Onderwerp: En nu?!! Wanneer bekleden?

Hallo allemaal,

Ik wil eerst al aan iedereen hier bedanken want ik heb al veel van deze forum geleerd.
Ik ben bezig om een taart te maken voor mijn dochter die maandag zal verjaren - morgen is het familiefeest.

Wat heb ik al gedaan:
* Biscuit gebakken - het werd ongeveer 6cm, dus niet zo hoog als ik had gehoopt maar ik kon er toch nog 2 keer snijden :)
* ik heb de biscuit al in de koelkast gezet - in de "bio fresh" deel die altijd rond 0 °C blijft (dus eigenlijk tussen diepvries en koelkast)
* Ik heb de biscuit ook al gevuld - met wat 'instant-pudding' waar ik wat extra gelatine heb toegevoegd om het wat steivger te maken. een laagje vanille met wat chocolade druppels en een laagje aardbei.
Alles staat nu dus op nul graden (ik heb dat al woensdagavond gedaan dus ben ik een beetje bang dat niet meer goed gaat zijn  :|
* Mijn man heeft een heeeeeeel mooi paardje gemaakt met fondant en gisteren hebben we ook al een paar bloemen in fondant gemaakt om op de cake daarna te kleven op de marsepein (daarover heb ik ook wat vragen maar dat is dan voor een andere topic).

Ik wil dus de taart bekleden met marsepein (vind het toch iets lekkerder dan fondant) en dan de figuurtjes erover doen.
Nu weet ik niet zo goed hoe het verder moet.

Moet ik vandaag al de boterroomcrème maken zodat ik morgen maar de marsepein moet uitrollen en over de cake doen en dan de decoraties erop kleven? (vind wat veel werk voor morgen)
Of zou ik vandaag al de cake met de boterroomcrème kunnen smeren en dan de marsepein ook al erop doen en de decoraties morgen kleven? Zou de taart dan een nacht in de koelkast kunnen blijven met de marsepein erop?
Of zouden we vandaag al alles kunnen doen: met botercrème smeren, marsepein erop en bloemen erop dat ik morgen alleen het paardje erop moet zetten?

Oh, wat moeilijk! Bedankt alvast voor jullie reacties.

2

Re: En nu?!! Wanneer bekleden?

Oh, je kunt beter geen onafgesmeerde biscuit in de koeling zetten, dan droogt hij uit... Ik zou hem nu afsmeren en de marsepein erop doen. Decoreren kan ook al wel en dan gewoon in de koelkast ermee. Succes!

3

Het is inderdaad beter om de biscuit gelijk af te smeren na het vullen ivm met uitdrogen (gaat heel snel, vind ik). Na het dijkjes spuiten en vullen laat ik mijn taart wel even opstijven zodat de bc (1:1) hard kan worden en de taart niet vervormt tijdens het afsmeren, dit is hooguit een half uurtje. Een afgesmeerde taart laat ik soms wel een nacht in de koeling staan voor ik deze bekleed de volgende ochtend  :Y
Een taart met roomvulling moet in de koeling. Met of zonder marsepein.
Ik weet natuurlijk niet wat je planning is maar ik zou 'm dus ook zsm afsmeren.

4

Oho!!
Ik zal al het direct afsmeren en dan bekleden.

Dank u wel voor jullie reacties. Ik zal dan later nog laten weten hoe het afgelopen is, of dan post ik nog een vraagje  ;)

5

De juiste tips heb je al gekregen, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Veel plezier morgen met het familiefeest !

Groetjes, Conny

6

de cake is al bekleed!
Na vechten met mijn hand-mixer voor de boterroom (en nu heb ik een keuken vol poedersuiker) en vechten met de marsepein om te op de juiste maat en vorm te krijgen om te bekleden... is het gelukt.
Ah, ik moet zeggen dat omdat de vulling die ik had begruikt een beetje aan de "vloeibare" kant was (en misschien ook omdat het helemaal in verhoudfolie was ingewikkeld) is mijn taart niet droog  - zo lijkt het toch.

Nu ga ik een kleine randje fondant uitrollen om op de basis te zetten en dan nog de bloempjes kleven. Morgen zullen we wel de zware figuurtje erop zetten.
Als ik straks de decoratie al erop heb zal ik foto uploaden.

Bedank voor de tips.

7

Bedoel je dat je de beklede taart hebt ingepakt in huishoudfolie?
Door de folie kan de taart niet ademen, zeg maar, waardoor deze kan gaan zweten

Ben benieuwd naar de foto!

8

Lees ook ff mee, ik ga morgen beginnen met mijn eerste taartje. Wel handig zo'n forum  :)

9 Laatst bewerkt door Trillium (10-06-2012 20:30)

Even een "update"

Alles is heel goed gelukt en we zijn heel fier op onze eerste taart.
Iedereen vond het lekker en vooral heel mooi.

Bedankt voor alle tips.

https://lh4.googleusercontent.com/-6LH0fy76DZU/T9T0gXlWZuI/AAAAAAAABO8/EvWieAn6juA/s720/IMG_7453.JPG

10 Laatst bewerkt door Carien (10-06-2012 20:39)

Esther, ze had de gevulde taart in folie gedaan, niet de beklede (volgens mij). Daardoor heb je wel voorkomen dat de taart kon uitdrogen denk ik (maar volgende keer toch direct afsmeren hoor :Y ).

Da's een mooie 1e taart en zeker een erg mooi paardje  :Y  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11 Laatst bewerkt door Trillium (10-06-2012 20:50)

Ik had inderdaad de gevuld taart in folie gedaan, die was nog niet bekleed -- daarom mijn eerste vraag.

Mijn taart heeft echt niet gezweet  (het bord daaronder wel) maar misschien heeft het ook te maken met mijn koelkast.

Volgende keer zal ik wel vullen en bekleden in dezelfde dag.
Nu moet ik ook wel investeren in een nieuwe mixer (mijn handmixer is toch niet echt zo ideaal voor deze dingen)  ;)

Echt bedankt voor alle tips en ik zal zeker nog later terug komen met wat vragen voor een volgende taart.

12

Mooie taart geworden, leuk dat je hem laat zien. Je kunt goed boetseren zeg.

Tieneke

13

Dank u wel maar de complimenten moeten naar mijn man gaan. Hij heeft het paardje gemaakt.
We hebben afgesproken dat als we nog een taart maken, zal ik me bezig houden met het verbeteren van mijn biscuit, vulling, uitrollen en bekleden en zal hij de figuurtjes botseren ;)
Hij vindt het leuk om te doen en is vrij goed, en ik bak liever en wil dat nog beter doen dus... de perfecte team.

Bedankt allemaal.