1

Onderwerp: vragen over: Wilton kleurstof, fondant en marsepein

hallo,

Ik ben een beginner met taarten bakken en heb een paar vragen.

1. Ik heb Wilton Icing color kleurstof gekocht maar vraag me af of je  het ook door je cake meel kan doen?
2. Om een taart/cupcake te bekleden moet je daar Fondant of Marsepein voor gebruiken?
3. Is marsepein/fondant makkelijk te bewerken of is het echt nodig om een vormpje te kopen?

Groetjes Manon

2

Re: vragen over: Wilton kleurstof, fondant en marsepein

Hoi Manon,

1. Ja, dat kan. Zo kun je bijvoorbeeld een regenboogcake maken met allemaal verschillende lagen, maar ook een taart in 1 of 2 kleuren.
2. Nee, het kan ook met royal icing, ganache, buttercream, meringuebotercreme enz. Zoek vooral even bij de recepten en FAQ's.
3. Je kunt ook figuurtjes uitsnijden. Een plastic mesje werkt trouwens wel beter dan een aardappelschilmesje. Maar wellicht heb je al vormpjes in huis om mee uit te steken. Denk aan je appelboor, een glaasje, kleivormpjes enz.

Tieneke

3

Tante Tien schreef:

Hoi Manon,

1. Ja, dat kan. Zo kun je bijvoorbeeld een regenboogcake maken met allemaal verschillende lagen, maar ook een taart in 1 of 2 kleuren.
2. Nee, het kan ook met royal icing, ganache, buttercream, meringuebotercreme enz. Zoek vooral even bij de recepten en FAQ's.
3. Je kunt ook figuurtjes uitsnijden. Een plastic mesje werkt trouwens wel beter dan een aardappelschilmesje. Maar wellicht heb je al vormpjes in huis om mee uit te steken. Denk aan je appelboor, een glaasje, kleivormpjes enz.

Tieneke

Bedankt voor je antwoorden!
en een appelboor en kleivormpjes zijn inderdaad ook een goed/leuk idee!

4

Welkom op het forum Manon!

Ik ben zelf ook nog een beginner maar ik kan wel proberen een antwoord te geven op je vraagjes :)

1.
Bij mijn weten kan dit wel, ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik heb al vaak gehoord dat het wel kan. Je moet wel heel voorzichtig zijn met de kleurstof en niet teveel ineens toevoegen. Ik weet niet of je gel of vloeibare hebt maar je mag telkens maar een heel klein beetje erbij doen, meer kan je nog altijd doen, minder kan niet... Als je gel hebt kan je dit best met een tandenstoker doen, als je vloeibare hebt, mag je er niet te hard op duwen en kan je best druppel per druppel werken. Steeds goed het beslag doorroeren dan.

2.
Je kan zelf kiezen met wat je je cupcakes bekleed. Dit kan zowel met fondant, marsepein als met icing of botercréme. Als je echt figuurtjes en zo erin wil kan je best fondant of marsepein gebruiken.  Wil je liever een toef er boven op dan kan je best gaan voor de botercréme.

3.
Ik vind fondant (ik heb nog geen marsepein gebruikt, maar denk dat dat ongeveer hetzelfde werkt) erg goed werken. Je moet wel steeds erg goed kneden voor je vormpjes uit gaat steken of figuurtjes gaat maken anders krijg je er soms scheurtjes in. Ik persoonlijk vind het handiger werken met vormpjes, maar ik ben niet zo goed in het bijvoorbeeld uit mijn hoofd uitsnijden van een diertje of zo. Maar als jij dit wel kan, kan het steeds proberen. Vormpjes kan je later ook nog kopen als je wil :)

Hopelijk heb ik je hiermee al een beetje verder geholpen!

groetjes
Karen

5

hoi manon,

Leuk dat je ook begonnen bent.
Je kan via de faq en howto's ook veel beginnersinfo vinden en via youtibe ook. Maar even antwoord op je vraag:

1. het kan door je cake of biscuit. ik meng het dan eerst met water, maar het lost niet supermooi op. Het kan wel, maar is er niet echt voor gemaakt. Beter kan je een potje kleurstofvloeistof halen bij de toko. vooral de aziatische toko's hebben veel. Het is ook nog eens goedkoop en bakvast.
2. voor bekleden kan je kiezen wat je wilt. Je kan het ook door mekaar heen doen. Over het algemeen is 100% fondant bekleden iets moeilijker dan gemengd of marsepein. Fondant kan nl makkelijk scheuren langs de bovenranden van de taart. kijk daarom even goed wat filmpjes, dan laten ze precies zien hoe het moet. Beter kan je in het engels zoeken want dan vind je meer. Zoek bijv op decorating cake oid. Ik meng vaak en dan heb je niet de overdreven marsepeinsmaak maar wel het wat vettere wat het scheuren verminderd, maar wel het soepele en beetje matte van de fondant. Qua merken zit er ook veel verschil in gevoel en smaak. Satinice fondant is erg soepel en heel makkelijk om te bekleden. Funcakes gebruik ik niet graag, want ik vind de smaak veel te heftig en de structuur niet zo fijn. Maar dat is dus helemaal persoonlijk en ook afhankelijk van waar je aan kunt komen. De fondant van xenos is prima voor boetseren, maar scheurt te gauw voor bekleden. Zorg dat je goede spullen koopt, via webshop of taartwinkel. Dat maakt het echt makkelijker en mooier.
3. Marsepein en fondant is makkelijk te bewerken. Meestal hou je je er een pot crisco naast wat je op je handen smeert tegen het plakken. Marsepein blijft zacht, hou daar rekening mee als je wilt boetseren. Fondant hard uit (funcakes niet!) en dan kan handig zijn. Wil je dat het echt opstijft als een beeldje dan kan je er tylose poeder door heen doen. Dit kan je allemaal vinden in de shop en via de zoek natuurlijk ook. Om mee te beginnen heb je de tylose echt niet nodig hoor. Zorg dat je een paar tools hebt, een goede roller en wat leuke vormpjes dan kom je al gauw een heel eind. Succes!!!

6

Oei toch niet de eerste :D

7

Bedankt voor alle antwoorden en tips!
Ik ga vandeweek maar snel naar de winkel en een mooie/lekker taart bakken  :D