1

Onderwerp: Tips gevraagd voor stappenplan

Woensdag moet ik een relatief klein 4-laags bruidstaartje maken. (onderste 25-20-15-10 cm) En bijpassende cup cakes

Stapeltaarten en bruidstaarten heb ik vaker gemaakt, maar die waren of 3 lagen of zelfs maar 2. En die werden altijd afgehaald.

Nu ben ik woensdag zelf ook op de bruiloft aanwezig dus ik vroeg me af of ik een ander stappenplan zou hanteren.

Ik was van plan om morgen de taarten te bakken, vullen en bekleden. Dinsdag moet ik cupcakes bakken en vullen.

Op woensdagochtend was ik van plan de taart te stapelen, op advies van een taartwinkel. En gestapeld vervoere. Stapelen kon ik volgens hen gewoon het beste doen met van die McDonalds-rietjes. Moet ik deze rietjes nog vullen? normaal laat ik mensen zelf hun taarten stapelen op het laatste moment. En dan heb je ook niet zo last van inzakkingsgevaar, want de taart is dan toch wel binnen 20 min op.

Op de taart komt een waterval van bloemen. Maar nu weet ik niet wanneer ik de bloemen erop zal plakken, met wat en hoeveel tijd ik daarvoor moet rekenen.

De laatste keer dat ik een waterval van bloemen maakt zakte de taart aan die kant langzaam in. Kan ik dat voorkomen?
Daarom wil ik het liefste op locatie pas de bloemen erop lijmen met Royal Icing. Maar hoeveel tijd zal het in beslag nemen om voornamelijk erop te lijmen. Ik kan me eigenlijk niet meer heugen hoeveel tijd me dit de laatste keer kostte.
Is royal icing het beste, of is eetbare lijm ook sterk genoeg om een roos er aan de zijkant op te plakken?

Graag veel tips en ideeen!

2 Laatst bewerkt door Carien (03-06-2012 14:36)

Re: Tips gevraagd voor stappenplan

nou zeg, zeker geen rietjes :nooo

Voor de onderste laag van die holle plastic dowels, daarboven met houten dowels (of nog 1 laag plastic dowels) en een lange houten dowel dwars door alle lagen (denk aan gaatjes in karton en boards). Stok ook in je drum, icing tussen lagen en kartons ed en dan staat je taart als een huis :Y  Ik zou zelf thuis alle bloemen erop maken met icing, hoe lang dat duurt.... geeen idee. Ligt ook aan aantal bloemen. Wel reserve meenemen naar locatie en ook icing.

:think: Kun je niet morgen cc's doen en dinsdag taart? Ligt ook een beetje aan je vulling natuurlijk....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door ik-eeltje (06-06-2012 12:37)

De reden dat ik de taart een dag eerder maak is omdat dat ik de kwaliteit van cup cakes sneller vind afnemen dan die van de taart.

Ik heb een lemon-slagroom vulling met verse aardbeien. Ik lees vaak op het forum dat slagroomvullingen maar twee dagen goed blijven. Maar dat snap ik nooit, want bij mij blijft dat altijd wel 4 dagen goed.

Ik las net ook al ergens dat iemand op advies van een taartwinkel rietjes had gekocht. Jammer dat ze dat toch adviseren terwijl ik hier hoor dat iedereen zegt: 'niet doen'.

Het liefst wil ik zo min mogelijk stutten, want het bruidspaar zag het pulken eigenlijk niet zo zitten. Vandaar dat ik me toch maar rietjes heb gekocht, beetje in goed vertrouwen laten ompraten. Maar als ik een uur van tevoren stapel,zou die het dan ook niet houden?

4 Laatst bewerkt door fruitcake (03-06-2012 15:51)

Een stapeltaart moet je stutten, daar ontkom je niet aan als je niet het risico wil lopen dat hij inzakt.
Zoals Carien zegt kun je het doen en is het meest veilige denk ik, maar wat ik zelf vaak doe (laatst ook bij een vierlaagstaart die ik ook vervoerd heb) is Kitkats als stuwtjes gebruiken. Dat is vriendelijker omdat je het kan eten, dus minder "gepulk", maar let wel; bij mij is het tot nog toe goed gegaan, maar ik ken ook andere verhalen...

Slagroom in een stapeltaart vind ik persoonlijk nogal een risico, omdat zo'n taart vaak toch een tijdje buiten de koelkast staat. En dan vind ik morgen beginnen ook wel vroeg, gezien de houdbaarheid...ik zou dat toch dinsdag doen en de cc's eerder maken.

Wat betreft de bloemen, zeker reserve meenemen en tja hoe lang het duurt hangt af van de hoeveelheid. Ik zou de taart gewoon helemaal af meenemen, lijkt mij een stuk rustiger dan dat je dat dara ter plekke nog moet doen...Succes in elk geval!

(En je laat de mensen normaal zelf de taarten stapelen? Maar hoe doe je dat dan met de randjes afwerken etc?)

5

Ik zou echt geen rietjes gebruiken, echt never, want denk dat kans op zakken veel groter is, ik zo onderste twee lagen holle dowels en bovenin houten kleinere gebruiken. Is het gebruik van rietjes uit kosten oogpunt?

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Ik heb het zekeren voor het onzekere genomen al helemaal omdat op het laatste moment de taart groter moest worden. Dus ik heb maar pvc buisjes op maat gesneden en in de onderste 5 pvc-buisjes gedaan, die daarboven 1 pvc buisje en 3 rietjes, die daarboven 3 roetejs. Ik heb nu de onderste twee gestapeld en de bovenste twee, en een kwartier van tevoren zet ik de wee ministapels op elkaar. Dan moet dat wel goed gaan.

Ach en achteraf, of je er nou rietjes of pvc-buizen eruit peutert, maakt ook geen wereld van verschil. Alleen de gaten zijn wate grote. Maar dat moet het bruidspaar maar voor lief nemen, beter dat dan een taart die inzakt, toch!?

Uiteindelijk heb ik maandag de cakes gebakken. En de vullingen gemaakt en in de koelkast bewaard. Gisteren alles gevuld en versierd, vorige week had ik de bloemen al gemaakt incl veel reserve.

@fruitcake
Dat een stapeltaart steun nodig heeft begrijp ik, normaal doe ik dat ook. Maar dan gebruik ik ook rietjes, dat werkt prima omdat ik pas kort van tevoren stapel en dan normaal nooit hoger dan 3 stapel en waarbij de onderste vaak niet groter dan 25 cm.

ja laat ik zelf stapelen en geef dan lint mee op maat. Dan zijn er ook geen problemen met randjes afwerken. Soms geef ik nog wat versiersels mee, soms is dat niet nodig.

@tigrasas
Nee rietjes was niet om de kosten te drukken. Want met Pvc buis kan je ook prima stutten voor minder dan 50 cent 2 meter pvc-buis.
De reden was dat het bruidspaar liever geen grote gaten in de taart wilde. En omdat ze bij de taartwinkel zeiden dat rietjes prima zou gaan en dat ik me geen zorgen moest maken, heb ik daarvoor gekozen.

7

PVC in je taart lijkt me ook niet echt aantrekkelijk...
Had dan (persoonlijk) liever voor douwels gekozen, maar dat is een keuze.

Hoop dat t bruidspaar de taart mooi en lekker vond.
Heb je ook al foto's op de site staan???

8

Bedankt nogmaals voor alle tips. Nog geen foto's, maar die plaats ik binnenkort zeker!

De taart is recht overeind gebleven en iedereen was enthousiast. Ik heb zelf de taart gesneden, nadat het bruidspaar het eerste stukje had aangesneden, dus niemand die iets heeft gemerkt van de stuts.

Die dowels, zien die er heel anders uit dan witte pvc-buisjes? Ik heb ze alleen nog op plaatjes gezien en daar leek het ook gewoon op pvc-buis, misschien een tikkeltjes smaller.... of vergis ik me nu.

Ik weet iig dat ik ik me niet meer laat ompraten om met rietjes te stutten.