1

Onderwerp: Heel wat vragen! Help ;)

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en trouwens ook in de 'bakwereld' heb al enkele taartjes gebakken en toch wel al redelijk geslaagd.
Nu zijn er toch nog wel wat dingetjes waar ik nog aan moet werken.
Hiervoor zou het handig zijn om wat tips te krijgen van wat meer ervaren bakkers :)

-Met wat smeren jullie de taarten af? Altijd met botercréme? Heb het idee dat ik te veel botercréme gebruik want heb nog wat 'bobbels' in de taart..

-Waar halen jullie je materialen? (wel bijvertellen dat ik van België ben) ik ben op zoek naar zo een glanspoeder waar je mee kan schilderen of een spray die glanst voor over je marsepein.
Iemand een goede site waar je online kan bestellen?

-Zie vaak hele leuke figuurtjes langs komen zowel geboetseerde als vlakke figuurtjes, boetseren jullie deze allemaal zelf of kan je deze ook kant en klaar kopen? En de vlakke tekeningen heb je daar dan geen uitsteekvormen van? Bv. mickey mousse, ...

-Welke schalen mag je gebruiken voor in de oven zodat je een bol taartje kan maken?

Dit was het zowat voorlopig :D
Heb zaterdag mijn eerste 'bestelling' voor mijn nichtje haar verjaardag dus hoop dat ik tegen dan al wat tips rijker ben :D

Bedankt alvast!
Groetjes Joke

2

Re: Heel wat vragen! Help ;)

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden...

-Met wat smeren jullie de taarten af? Altijd met botercréme? Heb het idee dat ik te veel botercréme gebruik want heb nog wat 'bobbels' in de taart..
Ik smeer af met botercreme. Het gaat er niet om hoeveel je gebruikt.. Als je taart heel mooi is gelukt, kan je heel dun of heel dik afsmeren, maar net wat je wil. Het gaat erom dat je strak afsmeert, dus geen bobbels in de creme. Het beste kun je afsmeren, even laten opstijven in de koelkast en dan met een warm gemaakt paletmes (even onder de hete kraan en dan goed afdrogen) het nog een keer na smeren. Hierbij geldt heel erg: oefening baart kunst!

-Waar halen jullie je materialen? (wel bijvertellen dat ik van België ben) ik ben op zoek naar zo een glanspoeder waar je mee kan schilderen of een spray die glanst voor over je marsepein.
Dit weet ik niet zeker, ik dacht dat je met de dust van de webshop hier een eind komt. Misschien kunnen anderen uit België je meer vertellen!

-Zie vaak hele leuke figuurtjes langs komen zowel geboetseerde als vlakke figuurtjes, boetseren jullie deze allemaal zelf of kan je deze ook kant en klaar kopen? En de vlakke tekeningen heb je daar dan geen uitsteekvormen van? Bv. mickey mousse, ...
Sommige figuurtjes kun je kant en klaar kopen. Ook de uitsteekvormpjes zijn vast ergens te koop. Hiervoor kun je het beste Google gebruiken. Puzzelen (een vlak plaatje), kun je maken door middel van een kleurplaat. Lees hiervoor ook eens de "FAQ" die hier links in het menu staat!

-Welke schalen mag je gebruiken voor in de oven zodat je een bol taartje kan maken?
Ik gebruik zelf de Blanda schalen van Ikea. Deze zijn van roestvrijstaal en kunnen gewoon in de oven. De 12 cm kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een "borstentaart". De 20 cm is voor meer personen en daar kun je dan ook iets meer mee.

Succes!

Groetjes,
Marieke

3

Héél erg bedankt voor je snelle reactie!
Je helpt me al een heel eind op weg.
Heb me hier net geregistreerd dus nog vollop aan het rondsnuffelen hier op het forum, ben er van overtuigd dat ik hier heel veel ga opsteken!

Dus via de webshop hier kan je dan ook dingen bestellen? Zoals dat glanspoeder enz?

4

Ja, voor het glanspoeder...
Pearl Dusts, in verschillende kleuren: http://www.deleukstetaartenshop.nl/glan … 34_57.html

Of glansspray, ook in verschillende kleuren:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/glan … 4_127.html

Be warned: kijk één keer op deze website en je bent direct arm omdat je aaaaaaaaaaalles wil hebben, haha!

Heb je al eens een taart gemaakt? Wat heb je al in huis? Wil je je creaties eventueel laten zien? Ik ben benieuwd!

Groetjes,
Marieke

5

Ik woon zelf ook in België.
In Aveve vind je glanspoeder. (:

6

Ohja in aveve?? Nog niet op gelet :)
Ga ik morgen dan al halen :)

Net even gekeken in de webshop, brr verleidelijk zeg :D morgen eerst maar eens kijken wat ze in aveve hebben en anders mij eens laten gaan in de webshop :D

Mijn creaties zijn nog niet zo denderend hoor haha :D
Voor mijn zoontje zijn eerste verjaardag heb ik zelf een bumba taart gemaakt, helaas doordat het in de zaal te warm was en de taart te lang uit de koeling stond begon de vulling wat te smelten waardoor de onderkant wat verzakte, zal een foto van zijn taartje erbij voegen :)

(even zoeken hoe het moet, foto volgt :D)

7

http://i44.photobucket.com/albums/f25/audia4jurgen/DSC02626.jpg

Bumba taart, hoop dat het gelukt is om de foto te posten :)

8

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb je teveel vulling in gedaan. Heb je wel dijkjes gemaakt van botercreme voor je vulling. De vulling wordt namelijk door het gewicht van de bovenste taart uit de taart gedrukt, hier komt de grootste bobbel vandaan.

9

Maar verzakking of niet... Wat een creatie.. Is dat je eerste taart?
Heb je die bumba en dat andere poppetje (bumbali ofzo? hahaha mijn nichtje kijkt het ook) zelf geboetseerd?
En gelijk een stapel, nice!

Groetjes,
Marieke

10

En sorry, ik had je foto niet meer gezien :o

Groetjes,
Marieke