1

Onderwerp: taart recht afsnijden - kruimelige onder- of bovenkant?

Hoi dames,

Als ik een biscuit bak, gebruik ik de onderkant als bovenkant.
Maar wat dan de onderkant wordt, loopt altijd iets terug naar binnen. Die ruimte vul ik dan aan met botercreme maar met het bekleden krijg ik toch regelmatig deukjes omdat het zacht wordt van het strijken of mijn handen natuurlijk.

Nu las ik al bij een aantal mensen dat zij een laagje van die nieuwe onderkant afsnijden zodat het netjes recht is.
Maar dan krijg je toch een superkruimelige onderkant? En hoe ziet dat eruit als mensen dan een taartpunt willen opscheppen, kruimelt dat niet uit elkaar?

Hopelijk kan iemand me hierbij helpen, bedankt alvast !

Groetjes, Conny

2

Re: taart recht afsnijden - kruimelige onder- of bovenkant?

Ik doe het anders: Ik bak m'n taarten zo hoog dat ze een cm of 3-4 boven de vorm uitkomen.
Als het biscuit de overn uitkomt, draai ik m'n vorm om en zet er even iets zwaars op, zodat het biscuit plat wordt en de rand van de bakvorm op de tafel/werkblad komt.
Na 2 minuten max haal ik de vorm van het biscuit af.
Op deze manier zijn mijn taarten ook altijd even hoog.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

3

Begrijp wat je bedoeld, maar heb hier zelf nooit last van. Mijn kapsels komen ver boven de vorm uit, waardoor als ik ze uit de oven haal aan duw met het rooster en dan laat afkoelen. Hierdoor heb ik meestal een 'randje' langs de zijkant van wat teveel is. Dit snij ik dan weg.

Dus misschien moet je iets langer mixen dat je kapsel meer rijst of iets meer mix gebruiken zodat je bakvorm goed tot bovenzijde bakt.

www.zoetmetelma.shop voor taart- decoratieartikelen, workshops, kinderfeestjes en taart op maat. Maar ook losse thee, koffiebonen, bonbons en chocolade.

4

ElmaG schreef:

Begrijp wat je bedoeld, maar heb hier zelf nooit last van. Mijn kapsels komen ver boven de vorm uit, waardoor als ik ze uit de oven haal aan duw met het rooster en dan laat afkoelen.

Zo doe ik het ook.  :Y

~ Never waste a good crisis... ~

5

Als je er een stuk af wil kan je ook n tussenlaag wegsnijden

6

:think:  Dus je kan er niet een stuk afsnijden en die kant onder doen,word ie dan droog?

7

@ Deborah: dat kan wel, maar dan staat ie gelijk met het biscuit op het taartkarton. Dan heeft de onderkant van je taart bijna geen stevigheid, de kans dat je taart aan het taartkarton kleeft (met opscheppen) is dan ook veel groter.

8

Pfff, wat een drama. Ik heb voor over twee weken een vierkante stapel staan. Ik heb de biscuits al afgesneden en wel in de vriezer staan... Kruimelige kant dan maar boven??  :(

9

Jultie: Dankjewel, dat is precies wat ik wilde weten ! een afgesneden onderkant wertk dus niet als ik jouw berichtje zo lees? Spijtig.... weet je of een afgesneden bovenkant wel werkt? lijkt me zo lastig afsmeren !

Groetjes, Conny

10

Niet werken... dat durf ik niet te zeggen, maar het zou mijn voorkeur niet direct hebben.  Maar he, zo je het maakt heb je het he. ;)

Liever een afgesneden onderkant dan bovenkant, dat dan weer wel. :)

11

je kunt hem gerst vlak afsnijden. wanneer je je biscuit op de band wilt leggen om te vullen moet je even wat poedersuiker met/zonder maizena op je aanrecht strooien en je biscuit hierop zetten. dit zorgt ervoor dat je biscuit niet vast blijft plakken.
ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.

12

Nu stel ik waarschijnlijk een heel domme vraag...

Maar waarom zou je biscuit aan je karton blijven plakken?

Deborah schreef:

Pfff, wat een drama. Ik heb voor over twee weken een vierkante stapel staan. Ik heb de biscuits al afgesneden en wel in de vriezer staan... Kruimelige kant dan maar boven??  :(

nee hoor, gewoon naar onder!

gaat echt goed en levert geen plakproblemen op :Y

I never met a calorie I didn't like....

14

Deborah schreef:

Nu stel ik waarschijnlijk een heel domme vraag...

Maar waarom zou je biscuit aan je karton blijven plakken?

Door evt vocht uit je vulling of tremperen.

15

Hier ook geen problemen met een afgesneden onderkant ( die dus eigenlijk de bovenkant was), het is droge biscuit en plakt niet.

Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk.